Magellan Roadmate 2500? annat förslag

Hej
Har någon testat en dylik. Vet ni om den finns hemma i någon butik i Östergötland?

Jag har velat runt ett gps inköp länge och är lite sugen på denna.
Jag är mest nyfiken på hur gränssnittet funkar för bilhantering.
Garmin 360 gränssnitt tycker jag inte om. Navman modell 530(?) funkade bättre.

Jag har också kollat på quest ll och csx60.

Användningsområden i huvudsak allt utom skogen/fjället. Tyvärr är ju batteritiden dålig och det går inte att byta batteripack.

Finns det något annat bra alternativ för i första hand bil/mc i andra hand båt. Garmin 276 tycker jag är för dyr.
mvh
Harald
 
bredviken; sa:
första hand bil/mc i andra hand båt.
MC=Då bör du sikta på en som är klassad för IPX7, vattentät. En del klarar stänk IPX4, men är inte vattentäta.
Streetpilot2XXX är tänkbara, men dyrare än de som sitter i skyddad miljö.
 
Runt årsskiftet hade jag möjlighet att prova Magellan RM 2200 och 2500 Crossover och jag tycker Crossovermodellen är helt perfekt för ”sällan-användare” upp till normalanvändare av GPS. Den ultimata instegsmodellen för den som tänker köpa en enda gps-manick i sitt liv, blir man biten lär man köpa på sig fler och lägger man av har man inte lagt ner nån större förmögenhet på detta.
Bilnavigeringsdelen är fullt i klass med genomsnittet av marknaden, tror jag, med snabb intelligent adresssök, röstanvisning, fartkameravarning och många POI mm.
Basterrängkartan är väl varken bättre eller sämre än baskartor i allmänhet men kompletterad med lämplig Topo-karta blir den väldigt bra. Möjlighet finns att administrera sina spår och punkter i PC (tex Kartex) mm.
Sjönavigeringen blev inte provad här i norrlands inland ;-)
Batteritiden är svårt att uttala sig om men jag gjorde hyfsat långa pass utan laddning och blev aldrig strömlös. På skotern provade jag både med och utan extern ström men i bilen blev det naturligt att alltid plugga i laddkabeln.

När det gäller kapslingsklassningen (IP-klassningen) är det lite synd att många tillverkare väljer att sätta ett kryss för första siffran, den som avser grad av skydd mot beröring och inträngande föremål. Jag tror att tex MC-åkare kan vara intresserad av hur dammtät GPSn är.
Andra siffran anger grad av skydd mot inträngande vatten och min bedömning är att 4 el. 5 (striltätt/spoltätt) är tillräckligt i normalfallet. Jag har haft Crossovermodellen på snöskotern i regn, blötsnö och även tappat den på en blöt myr - den tog ingen skada (ock pekskärmen blev inte märkbart trög en dag när det var 12-15 grader kallt).

Att klara en 7:a vid MC-bruk måste vara överkurs, isf är nog GPSn det enda som fungerar om hela ekipaget hamnar under vatten.
 
allstans; sa:
Jag tror att tex MC-åkare kan vara intresserad av hur dammtät GPSn är.
Jag håller med dig om att det är synd men vatteninträngningsskyddet kan ju också tjäna som en viss indikation på hur tät enheten är mot fasta föremål. D.v.s. IPX7 bör sannolikt egentligen vara IP57 eller IP67.
Andra siffran anger grad av skydd mot inträngande vatten och min bedömning är att 4 el. 5 (striltätt/spoltätt) är tillräckligt i normalfallet.
Fartvinden sätter vattnet under ganska högt tryck så IPX4 är definitivt inte tillräckligt på en motorcykel. IPX5 kan möjligen fungera men frågan är hur länge de kör med vattnet i labbet. Skall vi gissa på i bästa fall 30 minuter? När du är på motorcykelresa kan du inte välja hur länge det regnar och min erfarenhet säger att det kan bli ganska många timmar.
Att klara en 7:a vid MC-bruk måste vara överkurs...
Det är självklart upp till var och en men åtminstone jag väljer gärna att inte ligga exakt på gränsen, utan ha lite marginal på vatteninträngningen när det handlar om utrustning för många tusenlappar.

Alla som har lite insikt i produktutveckling vet att verkligheten ibland kan överträffa labbmiljön i jävlighet. I labbet testar man dessutom helt nya produkter och inte sådana som använts och slitits under några år så att en lucka blivit lite glapp eller en gummitätning torkat lite grann. Då kan inträngningsskyddet kanske halka ner någon eller några klasser...
[Ändrat av PR 2007-04-25 kl 21:18]
 
Jaaa det var lite dumt av mej att tro nånting om MC då jag helt saknar erfarenhet från dylika tingestar, dock trodde jag mej ha sett nån liten ruta/kåpa/vindavvisare som kan vara lämpligt vindskydd för en GPS, men det är klart måste man ha den oskyddad i fartvinden då blir förhållandet ett annat.
Samtidigt är det väl så att prylarna tål mer än man kanske tror, min iPAC på snöskotern sitter bara bakom en plastskiva som ibland glöms i uppfällt läge, med följden att det är fullt med (smältande)snö över hela anläggningen och den har funkat felfritt i flera vintrar nu.
 
allstans; sa:
Jaaa det var lite dumt av mej att tro nånting om MC då jag helt saknar erfarenhet från dylika tingestar, dock trodde jag mej ha sett nån liten ruta/kåpa/vindavvisare...
Vindkåpor ger ett skydd från direkt fartvind men ger å andra sidan ofta turbulens och baksug som resulterar i luftströmmar från oväntade håll. I en större kåpa är det t.ex. ganska vanligt att luft sugs upp genom de hål som vanligtvis finns för att framgaffelbenen går ner där. Med den luften följer vattnet som framhjulet river upp.

Jag hävdar inte att en IPX4-enhet kommer att kortslutas omedelbart men med min hyggligt breda erfarenhet bedömer jag att på ganska många motorcyklar räcker det inte i längden. Mitt råd är därför att kompromissa med någon egenskap som inte riskerar att bli så kostsam.
 
Hej
Tack för svaren. Min mc har en liten toppkåpa som ger tillräckligt skydd för en gps som tål regn. Det har aldrig blivit vått så att inte instrumenten syns på ett bra sätt.
Jag var och klämde på den förra vecka och tyckte att upplösningen var lite dålig och svår att navigera utifrån kartan. Testade en Garmin 200 samtidigt. Kändes bättre men saknar ju alltväderskydd och är enbart en ren bilgps. Den skulle funka under plasten på tankväskan.
Håller med om att inmatningen på 2500 var bra. hittade snabbt till önskad adress. Tyvärr finns inte europa karterna ute ännu.
Quest 2 är kanske ett bättre alternativ men jag gillade inte programvaran när jag kollade på den på mcmässan i vintras. gissar att det är samma nu.
Tycker att det är svårt att hitta en bra kompromiss med gps. Det blir lätt för dyrt i relation till nyttan. Man har ju redan sjökort, bilatlas och grönsaksblad över sina normala platser som man rör sig i. Jag tycker att viktigast är bilanvändningen. Fantastiskt bra för oss som inte hittar i stockholm.

Jag gissar att det finns mycket om de olika sjökorten i forumet men vore bra att veta om maggellans är bra.

mvh

ht
 
bredviken; sa:
Testade en Garmin 200 samtidigt. Kändes bättre men saknar ju alltväderskydd och är enbart en ren bilgps. Den skulle funka under plasten på tankväskan.
Pekskärmar är nog svåra att manövrera under plasten. Har man enheten i en tankväska är den också längre från siktfältet vilket är betydligt sämre om man vill titta till på den under körning. Med en horisontellt placerad skärm lider man dessutom mer av solljus som ibland kan göra det svårt att se skärmen.
Quest 2 är kanske ett bättre alternativ men jag gillade inte programvaran när jag kollade på den på mcmässan i vintras.
Vet förstås inte vad du inte gillar i programvaran men gissar att du kanske inte upplever den lika intutivt användarvänlig som de rena bilenheterna, men det kan faktiskt också vara fördel. Även om hanteringen tar lite längre tid att lära sig så har man normalt sett då mer möjligheter att ställa in och använda GPS:en på det sätt som passar bäst för en själv.

T.ex. kan man i de "klassiska" GPS-programvarorna (Quest, 276/278, 60-serien) välja vilka parametrar man vill se på skärmen. Har man t.ex. ingen klocka på motorcykeln vill man förmodligen ha det på GPS:en eller så kanske man absolut vill se VMG (=den effektiva hastigheten mot målet) eller något annat.

Med de nya lättanvända fordonsenheterna (t.ex. Nüvi, Zumo) är man mer begränsad i sina val och får oftast nöja sig med vad programmeraren bestämt att man skall se. Utan att veta gissar jag att detta kan begränsa nyttan av dem på sjön ännu mer än på motorcykeln.
 
Vattentäthet...

"...det måste ha varit svett som droppat ner på displayen under tiden vi cyklat omkring och som sedan sugits upp innanför frontglaset."

Ovanstående från testet är ju riktigt skojigt om det inte vore för att köpare faktiskt kan bli lurade av den utlovade spoltätheten.

Jag är inne på min sjunde säsong med GPS (flera olika modeller och fabrikat) på olika motorcyklar och blir med tiden bara mer och mer stärkt i min uppfattning att man på hoj bör välja minst IPX7 och en rejäl (helst vibrationsdämpande och gärna låsbar) hållare.
 
Ovanstående från testet är ju riktigt skojigt om det inte vore för att köpare faktiskt kan bli lurade av den utlovade spoltätheten.

Jo lurad är en tanke som slår en då det gäller Magellans Crossover.

Först och främst av Magellan, och alla butiker som säljer den, som skriver att Crossovern är "Vattenskyddad till IPX4-standard för utomhusbruk".

Men även av alla de otaliga tidningar som testat Crossover, ex GP, Bild & Ljud, PC för Alla, Vi Bilägare, Teknikens Värld etc, som samtliga anser att Crossovern "är lämplig att ta med sig i båten, på fjället eller på skogspromenaden".

De kan bevisligen inte ha testat Crossoverns vattenskydd, för då hade de nog inte gjort ovanstående omdöme.

Om de inte testar en så enkel sak, tar ju två sekunder att droppa lite vatten, kan man ju undra hur noggranna deras tester egentligen är och om det överhuvudtaget går att lita på tidningarnas övriga tester och omdömen av produkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.