Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi

Hejsan!

Garmin har äntligen Glonass i sina apparater så jag är sugen att köpa en ny. En Oregon 600 lockar mest. Den har inte kommit till Sverige än men jag skall till USA där den har kommit ut så jag funderar på att köpa en där.
Nu är frågan, om namnet slutar på T (Oregon 450T till exempel) betyder det endast att det är en Oregon 450 med förinstallerade topografiska kartor eller kan endast de med ändelsen T klara av topografiska kartor?
Köper jag en Oregon 600T i USA får jag topografiska kartor över USA vilket jag inte är intresserad av. Köper jag en Oregon 600, vilket är 70 dollar billigare, kan jag installera europeiska topografiska kartor i den eller måste apparaten ha ändelsen T för att klara av det?

Ha en bra dag!
Steen

T:et betyder bara att det medlevereras en halvtaskig topokart, själva gps:en är lika så för din del är det ju ingen vits.
Nästan alla Garmin-gpser klara topokartor, dock kan några (t.ex. en del Zumos vill jag minnas) vara mindre bra och om man lär sig att typa om kartorna kan det göra underverk för läsbarheten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tänk på att i USA/Canada säljs mest bara amerkanska topo-kartor, d.v.s. de täcker inte Europa.

Enligt min erfarenhet, duger de förinstallarade topokartorna främst till kortare turistvandring, typ när man har 1-2 timmars fri tid innan turistbusen avgår till nästa destination. För seriös vistelse i terrängen rekommenderas en FriProV3 eller ännu hellre en Friluftskartan Prime V2.
/Niklas

Hej igen!

Tack för svaren.
En följdfråga.
Finns det i Garmins nya GPS-apparater möjlighet att välja språk eller måste man stå ut med jänkarnas språk om man köper en over there? Jag läste något om att flasha apparaten men hur går det till?

MVH!
Steen

Du väljer lätt svenska språket eller något annat.

Du kan ladda ner svenk bruksanvisning från Garmin.com till vald GPS.

Hej!

Det är mest menyerna jag vill ha på svenska. Ock så vill jag ha möjligheten att använda å, ä och ö när jag namnger en vägpunkt.

Trevlig helg!
Steen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips