Garmin inreach mini

Hur man än vrider och vänder på'at så är det inget billigt nöje. Alternativet är ju att hyra förstås. Men det känns oavsett som något jag vill ha med mig och minin tilltalar.

Tack alla för kloka inspel!
 
Observera att om du vill skapa ett loggat spår så kan du bara göra det genom att även skicka ut spåret via satellit.
Du kan alltså inte enbart spara ett spår i själva enheten.

Det innebär att du inte kan ta det billigaste abonnemanget, för då kostar det 1,10 kr/loggpunkt.

I övrigt gillar jag min Inreach Mini. Har den bara påslagen kanske 3 timmar om dagen, och då räcker batteriet lätt en dryg vecka.

Nackdelar:
Kan inte se Sweref99.

Det går ju jättebra att ha "Send Interval" på Off och "Log Interval" på t.ex. 1 sekund, 30 sekunder, 1 minut o.s.v. Då loggar den lokalt på enheten vilket kan tankas ut vid hemkomst utan att någonsin sända via satellit.
 
Det går ju jättebra att ha "Send Interval" på Off och "Log Interval" på t.ex. 1 sekund, 30 sekunder, 1 minut o.s.v. Då loggar den lokalt på enheten vilket kan tankas ut vid hemkomst utan att någonsin sända via satellit.

Det var det jag var lite osäker på om det gick. Jag förstod att den inte hade lagringskapacitet?
 
Men då vill den väl skicka datan när man stänger av den? Kan man verkligen "tömma" den när man kommer hem?

Nej, den skickar aldrig upp data som den har lagrat i minnet. Det går bra att tank ur till datorn via usb när man kommer hem. Det går nog även ladda ur till mobilen (Earthmate) via bluetooth medans man är ute men det har jag inte använt så mycket så minns inte riktigt hur det funkar.
 
Ok, ska pröva det någon gång. Tack för tipset. Annars är det frustrerande att man inte kan redigera ett spår som man har lagt upp, något som hade varit ett problem om man hade varit tvungen att låta Inreachen logga en punkt samtidigt som man stänger av den.
 
Skillnaden mellan Sweref 99 och WGS84 (som in Reach använder) är väl ungefär 7-8decimeter om jag minns rätt. Det betyder i de flesta fall ingenting.

Helt riktigt, men den visar bara decimalgrader (eller grader/minuter/sekunder), vilket innebär att man inte med enkelhet kan nyttja rutnätet på kartan. Det finns visserligen gradmarkeringar i kanten på kartan, men det är ju inte lika smidigt.
 
Det går ju jättebra att ha "Send Interval" på Off och "Log Interval" på t.ex. 1 sekund, 30 sekunder, 1 minut o.s.v. Då loggar den lokalt på enheten vilket kan tankas ut vid hemkomst utan att någonsin sända via satellit.
Aha! Då for jag med osanning tidigare, och tackar för rättningen och lärdomen.

Är det en ny uppdatering eller har jag bara missat det tidigare?
 
Hur man än vrider och vänder på'at så är det inget billigt nöje. Alternativet är ju att hyra förstås. Men det känns oavsett som något jag vill ha med mig och minin tilltalar.

Tack alla för kloka inspel!

Jag tycker tvärtom att det är ganska billigt.

Helårsabonnenang för 135 kr per månad.
Om du väljer Freedom-abonnemang betalar du bara för en månad i taget. 170kr/månad.
Sen tillkommer en årsavgift på 280 kr, som tydligen höjs till 395 kr vid årsskiftet.
Har du den aktiverad 6 månader om året blir kostnaden bara 118 kr per månad. 3 månader innebär 75 kr per månad.
Har man tänkt skicka stora mängder data som inte räknas som "förinställda meddelanden" blir kostnaden så klart en annan.

Nu hade jag tydligen fel angående loggningen, så du klarar dig med det billigaste abonnemanget om du inte vill sända din rutt under turen.
 
Aha! Då for jag med osanning tidigare, och tackar för rättningen och lärdomen.

Är det en ny uppdatering eller har jag bara missat det tidigare?

Jag har haft min i drygt 1,5 år och under den tiden har det gått bra att göra så i alla fall. Sen kan jag inte svara på hur stort lagringsutrymme den har om man ska vara ute länge. Jag har som längst gått med den 4-5 dagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.