Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c

Tjena jag är ny här och har en fråga.

Står i valet och kvalet att köpa en av dessa två gps'er. Men jag kan banne mig inte komma på vilken jag ska välja. Så om ni har använt dessa och kan komma med med lite input så vore det superbra!

Mvh Tomas

Svårt att göra ett val åt dig, men rent personligt så skulle jag nog heller slå till på en 60C eller helst 60CS.

Jag hade tidigare en Vista utan färgskärm och det är en mycket trevlig apparat på alla sätt om man ser det relativt till storleken.

Men den fördel som jag uppskattade mest med Vistan tror jag, dess litenhet och smidighet, var inte så saknad när jag sen skaffade den större 60CS.

Även 60CS är skön och vettig i formatet. Och som jag ser det så har en Vista C med färgskärm egentligen bara just litenheten som fördel över 60CS.

Minnet på Vista C är mindre än hälften på 60C/CS
Skärmen är bra men mindre.
Sämre antenn

Valet är ditt då du och plånboken ska leva med valet. Men jag röstar för en 60C/CS

MVH Tony

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
framtida kontaktmöjlighet

Om du planerar att använda din GPS tillsammans med andra utrustningar (datorer, plotter, PDA) så har 60C/CS något som nya eTREX C saknar: serieport.

Med serieporten ansluter du enkelt till allt möjligt och kan även samtidigt få spänningsmatning via kontakten. Du har mer begränsade möjligheter med USB-kontakten. USB är snabbare men det finns ingen standard för navigationsdata via USB. eTREX C ska därför mer ses som en bra produkt för den som ENDAST skogsvandrar och då inte har behov av att ansluta till annan utrustning.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Re: framtida kontaktmöjlighet

stigvig; sa:
Om du planerar att använda din GPS tillsammans med andra utrustningar (datorer, plotter, PDA) så har 60C/CS något som nya eTREX C saknar: serieport.

Med serieporten ansluter du enkelt till allt möjligt och kan även samtidigt få spänningsmatning via kontakten. Du har mer begränsade möjligheter med USB-kontakten. USB är snabbare men det finns ingen standard för navigationsdata via USB. eTREX C ska därför mer ses som en bra produkt för den som ENDAST skogsvandrar och då inte har behov av att ansluta till annan utrustning.

MVH/Christer
Fast för skogsvandring så skall man inte glömma att 60-serien har en potentare antenn...

/Janne - etrexägare

Her, http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp , kan du sammenligne de 2 GPSenen.

Braute
Kjører med 60cs og er veldig happy......

PS: I forhold til Vista c er/har 60cs;
-fler wp
-større skjerm
-bedre farger
-STØRRE!!
-mulighet for ekstern antenne
-serie og usb
-mer memory
-DYRERE!!
-tyngre
[Ändrat av Braute 2004-12-14 kl 11:01]

Endast USB = inget problem

Har en Vista C och är riktigt nöjd med den. Enda nackdelen är minnet men GPS är ju kompromissandets arena. Om det ändå funnits möjlighet att jacka i ett SD-minne...

Håller inte alls med om att "enbart USB" är någon stor nackdel. Vilken dator idag har inte USB? Dessutom finns det kablage för matning via USB. Tar mig friheten att klistra in mailsvar idag från clover.se : "Vi har på lager USBPOW (119:) som tillsammans med din originalkabel ger spänning från Cigguttag.". Vet inte riktigt vad för anslutningsmöjligheter som i så fall skulle kunna saknas.

***Och tjena Christer - lägger snart en beställning på kablar!***

MVH, Nicke
[Ändrat av niklaz 2004-12-28 kl 15:38]

NMEA0183...

USB i all ära men navigationssystem i till exempel båtar bygger fortfarande uteslutande på seriell kommunikation. Standarden som alla stödjer är NMEA0183. Jag håller med om att det känns stenålder med NMEA men den har några oslagbara fördelar: den är billig, den är billig, den är billig och den finns överallt!

MVH/Christer

Re: NMEA0183...

Uppfattat. Nu var jag ute på hal is... :)

stigvig; sa:
USB i all ära men navigationssystem i till exempel båtar bygger fortfarande uteslutande på seriell kommunikation. Standarden som alla stödjer är NMEA0183. Jag håller med om att det känns stenålder med NMEA men den har några oslagbara fördelar: den är billig, den är billig, den är billig och den finns överallt!

MVH/Christer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips