Garmin GPSMap 276C och echolod

Enligt Garmins hemsida:

"In addition, the GPSMAP 276C supports external NMEA sources for water depth, water temperature, and water speed through two serial interfaces. "

Har ekolodet NMEA-utgång verkar det alltså som du kan ansluta det.

Johannes

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Och sen då? Får jag se positioner på ekolodet eller djupet på GPSen?

Hur bär jag mig åt om jag vill spara ekolodade djupangivelser tillsammans med positioner för att göra min egen lokala sjömätning?

Om 276-an kan anslutas till ekolodet är ju det trevligt men var ansluter jag en enhet som kan spara data?

Ringa Sportsmanship kostar väl 19.20 / min

Men som jag kan förstå det så kan man via gränssnittet koppla in externa givare som ger information om bl a djup (ekolod) som används i GPS:en.

I GPS:en kan du ju ange larm bl a för både grunt som djupt vatten.

Jag antar också att om man har ett ekolod som kan ta in information från en GPS precis som en PC kan så stöds väl det också.

Problemet som jag uppfattade det är att om man kopplar gpsmottagarens enda serieport till ekolodets enda serieport så finns ingen port kvar för kommunikationen med datalagringsenheten (PC eller PDA t ex).

niben; sa:

Det kan väl inte kosta 19,20 SEK/min?????? Vilken jäkla idioti.......det är ju skandal...... eller som den långhåriga norrlänningen sa på Robinson-ön; "Skämmes tamej faaan"

Det skall ju inte kosta pengar att få produkt-råd..... det är ju som att säga att dom inte vill sälja prylar.

0200 nummer

niben; sa:

Att ringa ett 0200 kostar väl inte 19,20 SEK/min ?. 020- och 0200- nummer innebär om jag fattat det hela rätt, att mottagaren (i detta fall Sportmanship) betalar samtalet.

Per Brune

ja men när man ringer detta nr så blir man hänvisad vidare... bla till ett dyrt nr om man vill ha hjälp av sportmanship.

jonasolof; sa:
Problemet som jag uppfattade det är att om man kopplar gpsmottagarens enda serieport till ekolodets enda serieport så finns ingen port kvar för kommunikationen med datalagringsenheten (PC eller PDA t ex).
I trådens andra inlägg står att den aktuella GPS:en har två serieportar.

Som jag uppfattat det är dock detta i första hand till för att kunna se djupet i GPS:en och alla avancerade datautväxlingar du eftersträvar kanske inte fungerar.

Aha

kanotisten; sa:
ja men när man ringer detta nr så blir man hänvisad vidare... bla till ett dyrt nr om man vill ha hjälp av sportmanship.

Aha !
Att dom blivit så fula. Så var det inte senast jag ringde, för några år sedan. Man slutar aldrig förundras.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips