Garmin GPS 12 XL? Är den bra?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
12 XL-ägare

Jag äger en 12 XL och detta är mina kommentarer:

- Den går utmärkt att koppla till Kartex. Om du uppgraderar Kartex till 3.05 (finns att hämta på Lantmäteriets hemsida) så kan du hantera brytpunkter, tracks och rutter. Utan uppgraderingen går det ju ändå att få in positionen till Kartex.

- 1600 för en begagnad? Du kan ju även köpa en ny eTrex för lite drygt 2000 kr (t.o.m. i Sverige! - trots de hutlösa priser som råder här). 12 XL kan en del mer än den enkla eTrex:en men saknar möjlighet att spara flera olika tracks. Frågan är vilka funktioner du vill ha och vad du vill använda din GPS till.

- Jag har fått problem med "Memory Battery Low" i min 12 XL. Eftersom jag köpt den i USA vägrar svenska Sportmanship att ta i den med tång (även om jag är villig att betala dem för besväret) så när jag väl får tummen ur ska jag kontakta Garmin i England som förhoppningsvis hjälper mig utan kostnad. I eTrex finns det inte denna typ av minnesbatteri så där kan du inte få detta problem.

Återkom gärna om du har fler funderingar.

Mvh
/SJ

Garmin 12XL

Garmin 12XL är förmodligen den mest sålda GPSen i världen. Notera att det med programversion 3,50-3,53 inte går att uppgradera till nyare programversioner se http://www.garmin.com/support/download.html. Är programversion tidigare än 3,50 går det förmodligen att inte uppgradera alls.
Garmin har under en tid haft problem med minnesbatteriet (kvalitetsproblem hos någon underleverantör ?). Jag fick också "Memory Battery Low" på min Garmin, en 12CX i mitt fall. Sportmanship har skickat ut ett speciellt brev till alla återförsäljare om hur de ska göra när kunder kommer in med "Memory Battery Low".

Priset/värdet på en begagnad Garmin tycker jag bestäms av vilken programversion den har dvs. hur gammal den är, och var den är köpt. "Svensk 3-års garanti" är onekligen ett mervärde.

Per Brune

Memory Battery Low

I Garmin12XL laddas minnesbatteriet (litium) kontinuerligt av de ordinarie batterierna. Om man bara använder uppladdningsbara batterier med lägre spänning (1.2 v) kan problem uppstå efter en tid. Lösningen kan vara att tillfälligt använda nya alkaliska (1.5 v) batterier eller att låta GPS:en vara ansluten till ciggarettuttag (12V) ett tag. Det tar några dagar innan resultat erhålles. /Michael T

Battery memory low

Jag tror att problemet ligger i att 12:an fungerar mellan 5-7v. D.v.s att fyra stycken uppladdningsbara batterier inte räcker till (4x1.2=4.8v)

Re: Battery memory low

PRybäck; sa:
Jag tror att problemet ligger i att 12:an fungerar mellan 5-7v. D.v.s att fyra stycken uppladdningsbara batterier inte räcker till (4x1.2=4.8v)

I brevet från Sportmanship jag refererade till 2002-03-11, stod inget om att det inte räcker med nya vanliga batterier. 4 "vanliga" LR6 på 1,5 V eller extern spänningsmatning är det som behövs för att ladda minnesbatteriet enligt Sportmanship. Jag matade din gamla 12CX i 24 h med 12 VDC men det hjälpe inte, så jag fick en ny GPS på garantin.

Per Brune

Ännu en fråga när det gäller 12xl.

Jag har version 4.0, den borde alltså gå bra att uppgradera.
Fråga:
Kan man koppla gps'n till en palm typ ipaq med ett kart program och på så sätt få en kart gps utan att behöva en ny?

Lite erfarenheter...

Föst en kommentar till mitt tidigare inlägg om minnesbatteri:
Jag har själv haft problem med en CX med urladdat minnesbatteri. Troligtvis berodde detta på att ordinarie batterier varit uttagna en längre tid och minnesbatteriet därigenom ej blivit "underhållsladdat". Det var inte helt lätt att få ordning på GPS:en, men efter ett par dygns anslutning till 12V löstes problemet - Det kanske kan behövas ännu längre "uppladdningstid" för att man skall få GPS:en att fungera igen.

För den som vill se hur Garmin12XL fungerar i skog kan jag hänvisa till följande lilla test:
http://se.briefcase.yahoo.com/svsstse
Välj "Documents" och "GPS-test". Observera att filen är på över 900 kb (ev lång nerladdningstid).

Det skulle vara kul att höra om andra erfarenheter från GPS-mätning i skog (andra märken och modeller).
/MT

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips