Garmin Fenix 8 Pro / inReach

Hej!
Har en fundering kring Garmins inreach och undrar om någon har lite erfarenheter att dela med sig...
Har hittills använt en Garmin inreach Mini i svenska fjällen och den har funkat utan krångel. Även om den bara la nånstans i tältet, under högar av packning osv. Bra grej.

Nu läste jag att Garmins nyaste klocka, Fenix 8 Pro, har inbygd inreach. "Kanon" tänkte jag tills jag läste att den inte använder iridium sateliter men skylo nätverket (geostationärer med all sina begränsingar) som enl garmin och skylo har så-där-bra täckning i sverige som är sämst norrut (där man faktisk vill ha den).

Jag undrar nu: har nån testat en fenix 8 pro i svenska fjällen? Hur bra/dålig funkar inreach-delen?

Den är ju väldigt mycket dyrare än en inreach mini, måste man ändå betala för abonnemang?
Jag är tveksam till hur användbar den blir som nödsändare då jag misstänker att batteriet är mycket mindre än en inreach mini samt att strömförbrukningen antagligen är mycket högre, med risken att man står med en död klocka när man väl behöver den.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Ja ju, allt det är såklart bra funderingar som du har :)
Verkar så att det är samma abonemangkostnad som för alla andra inreach-enheter. Lite olycklig att allt kallas "inreach", samtidigt som klockan använder ett helt annat satellitnätverk....

Men oavsett - alla funderingar du har (och som är relevanta) kräver ju att det faktiskt finns sattelit-täckning i fjällen / norra Sverige. Här hos mig på västkusten är mobiltäckning knappt ett problem :)

Jag får säga tack för uppdateringen. Jag har sett att InReach fanns på nyare Fenix. Jag var inte medveten om att det var ett annat satelitnätverk än den InReach jag har idag.

Täckningskartan (https://www.garmin.com/sv-SE/connectivity/inreach-enabled-smartwatches/coverage/, scrolla ner för att se den) är inte direkt imponerande.

Min slutsats är att den täckningen gör klockan ointressant som säkerhetsdetalj. Jag får lika bra täckning från min iPhone, som också har visst stöd för satellitkommunikation.

Om du kan springa omkring och leta täckning kan det fungera. Problemet är att om du behöver en nödsändare torde det inte vara så lätt att springa omkring...

Nä men exakt, täckningskartan är ju ingen höjdare direkt....

Ja precis, vissa nyare mobiler har ju samma funktion, som jag har förstått det är det typ samma teknik (men sattelit-operatören kan skilja sig)

Ja, det med "springer runt och letar täckning", för min del hade det varit okej att typ flyttar sig 20m åt det ena eller andra hållet. Om det innebär "gå upp på högsta kullen inom 10km", då blir det ju helt värdelös....

Jag får säga tack för uppdateringen. Jag har sett att InReach fanns på nyare Fenix. Jag var inte medveten om att det var ett annat satelitnätverk än den InReach jag har idag.

Täckningskartan (https://www.garmin.com/sv-SE/connectivity/inreach-enabled-smartwatches/coverage/, scrolla ner för att se den) är inte direkt imponerande.

Min slutsats är att den täckningen gör klockan ointressant som säkerhetsdetalj. Jag får lika bra täckning från min iPhone, som också har visst stöd för satellitkommunikation.

Om du kan springa omkring och leta täckning kan det fungera. Problemet är att om du behöver en nödsändare torde det inte vara så lätt att springa omkring...
Om någon inte vet så kan man ju notera att LTE (översta tabellen) är det som i folkmun kallas 4G mobilnät. Så det gäller att titta en bit ner på sidan vad som är satelit-täckning.

Apples nödSMS via satelit är väl inte lanserat i Sverige ännu? eller är det?

/Patrik

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.