Garmin Fenix 8 Pro / inReach

Hej!
Har en fundering kring Garmins inreach och undrar om någon har lite erfarenheter att dela med sig...
Har hittills använt en Garmin inreach Mini i svenska fjällen och den har funkat utan krångel. Även om den bara la nånstans i tältet, under högar av packning osv. Bra grej.

Nu läste jag att Garmins nyaste klocka, Fenix 8 Pro, har inbygd inreach. "Kanon" tänkte jag tills jag läste att den inte använder iridium sateliter men skylo nätverket (geostationärer med all sina begränsingar) som enl garmin och skylo har så-där-bra täckning i sverige som är sämst norrut (där man faktisk vill ha den).

Jag undrar nu: har nån testat en fenix 8 pro i svenska fjällen? Hur bra/dålig funkar inreach-delen?

Den är ju väldigt mycket dyrare än en inreach mini, måste man ändå betala för abonnemang?
Jag är tveksam till hur användbar den blir som nödsändare då jag misstänker att batteriet är mycket mindre än en inreach mini samt att strömförbrukningen antagligen är mycket högre, med risken att man står med en död klocka när man väl behöver den.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.