Garmin etrex vista hcx - vandring

Hej!. Jag har funderingar på att vandra från Ronneby till Eksjö , det är ca 13-15 mil dit och jag är inte en sådär jätte bra på kartläsning, snarare helt ny när det gäller den saken. Så jag undrar om en garmin etrex vista hcx kan visa vägen från Ronneby till Eksjö, så den väljer typ vägen dit ( stigen ).

Eller är det så att det blir bara ett rakt sträck dit man ska gå?. Eller tycker ni helt enkelt att jag borde lära mig kartläsning?, jag har Kartex med alla kartor så det skulle bara gå att skriva ut om så behövs och sen kompass.

Jag ursäktar om liknande inlägg finns!

Samt har jag en liten fråga till dem som har varit / är i Eksjö: Är det ett fint ställe?. Vad jag ska göra där är att kolla på runstenarna och fiska lite, kanske kommer cykla dit istället för vandra också.


Mvh Ted
 
Hej!. Jag har funderingar på att vandra från Ronneby till Eksjö , det är ca 13-15 mil dit och jag är inte en sådär jätte bra på kartläsning, snarare helt ny när det gäller den saken. Så jag undrar om en garmin etrex vista hcx kan visa vägen från Ronneby till Eksjö, så den väljer typ vägen dit ( stigen ).

Eller är det så att det blir bara ett rakt sträck dit man ska gå?. Eller tycker ni helt enkelt att jag borde lära mig kartläsning?, jag har Kartex med alla kartor så det skulle bara gå att skriva ut om så behövs och sen kompass.

Jag ursäktar om liknande inlägg finns!

Samt har jag en liten fråga till dem som har varit / är i Eksjö: Är det ett fint ställe?. Vad jag ska göra där är att kolla på runstenarna och fiska lite, kanske kommer cykla dit istället för vandra också.


Mvh Ted

Det blir ett rakt streck, så vida du inte har en ruttbar vägkarta i bakgrunden. Med rutter kan du förvisso dela upp sträckan i flera delsträckor, med varsitt rakt sträck.

Lär dig kartläsning och koordinatsystem, samt komplettera med GPS + fripro V2 i din GPS.
/Niklas
 
Det blir ett rakt streck, så vida du inte har en ruttbar vägkarta i bakgrunden. Med rutter kan du förvisso dela upp sträckan i flera delsträckor, med varsitt rakt sträck.

Lär dig kartläsning och koordinatsystem, samt komplettera med GPS + fripro V2 i din GPS.
/Niklas

Okej tack!. Det jag ville veta!
 
Förvisso är Friluftskartan Prime mycket trevligare än FriproV2, men täckningsområdet är ganska litet, varför det krävs ganska många dela och således blir ganska dyrt.

När du skriver ut dina papperskartor, se till att ha rutnätet aktiverat. För terrängkartan (1:50 000) rekommenderas 1 km mellan varje linje. När rutnätet finns med på papperskartan, blir det mycket lättare att se var man är å kartan - givet att GPS-mottagaren är inställd på att visa koordinaterna i samma koordinatsystem och kartdatum.

Rutnätet i Kartex funkar ju bara i RT 90, så se till att ha RT 90 aktiverat i din GPS-mottagare.
/Niklas
 
Inte för att jag

testat men det borde gå att rita in en fiktivt färdspår och importera till GPSen om man vill ha en rutt med stigar att följa. Det går i varje fall att importera någon annans färdspår på det sättet.

Thure
 
Rita spår i Mapsource

testat men det borde gå att rita in en fiktivt färdspår och importera till GPSen om man vill ha en rutt med stigar att följa. Det går i varje fall att importera någon annans färdspår på det sättet.

Thure

Jag har några gånger gjort som Thure beskriver ovan och det fungerar utmärkt. Med Friluftskartan FriPro v2 inlagd i Mapsource kan man sitta vid datorn och planera sin vandring och välja väg längs stigar, leder, mm. genom att i Mapsource rita ett spår längs den tänkta vandringsvägen, välj "verktyg/rita spår" i Mapsource. Efter att man man anslutit GPSen till datorn är det bara att skicka över spårret till GPsen.

Man kan också spara det ritade spåret som en fil (t.ex. gdb-fil) som man sedan kan öppna i Mapsource
 
Okej jag tackar så mycket :). Låter lite komplicerat men kan nog tänka mig att det inte är så när man väl har allting framför sig. Är det någon som har lite tips på bra sidor man kan lära sig kartläsning / Navigering och sådant?, helst på svenska, men engelska går bra med.

/ Ted
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
biting 10 st Garmin etrex Vista Navigering 14
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.