Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx

Jag syftade på att sist jag läste något om NMEA (vilket förvisso var länge sedan), så specificerade man inte bara dataformatet, utan även den fysiska kanalen till att vara RS-232C.
 
Jag syftade på att sist jag läste något om NMEA (vilket förvisso var länge sedan), så specificerade man inte bara dataformatet, utan även den fysiska kanalen till att vara RS-232C.
Ja det stämmer nog, någon RS-standard var det i alla fall. Jag förutsatte att NMEA hade uppdaterat standarden med blåtand och USB också eftersom många produkter marknadsförs med dessa protokoll/gränssnittskombinationer men det är möjligt att de formellt inte följer standarden när de kör NMEA-protokollet över att annat gränssnitt.

Förresten var mitt förra inlägg nog ändå fel eftersom det enligt handboken ser ut som att nya Vistan inte ens längre har stöd för NMEA över USB. Så den enda som hade för bråttom med skrivandet var nog jag själv ;-)
 
Vista HCX

Ett allvarligt problem med Vista HCX tycker jag är att den inte spelar in någon tracklog om man rör sig långsammare än 2 mph (3.2 km/h), vilket betyder att går man med tung packning i terrängen eller i svår terräng så får man inga tracks sparade. Detta har behandlats en hel del i forum i USA (där HCX kom ut på försommaren 2007), men fortfarande har inte Garmin fixat problemet (vilket får en att undra om dom kan det) ...
 
Ett allvarligt problem med Vista HCX tycker jag är att den inte spelar in någon tracklog om man rör sig långsammare än 2 mph (3.2 km/h), vilket betyder att går man med tung packning i terrängen eller i svår terräng så får man inga tracks sparade. Detta har behandlats en hel del i forum i USA (där HCX kom ut på försommaren 2007), men fortfarande har inte Garmin fixat problemet (vilket får en att undra om dom kan det) ...

Jag kollade mina tracklogs till min Vista HCx och hittade inga uppenbara fel. Punkter var sparade vid hastigheter så låga som 0.1 km/h. Jag har inte ändrat några inställningar för hur spåren ska sparas. Däremot kör jag med senaste firmwaren, 2.40 som kom ut för en knapp månad sedan. Enligt Garmin har man bl a gjort detta:

"Changed odometer calculation to more closely match track log distance."

Kan denna kluriga text betyda att problemet är löst? Jag har i alla fall inte haft några problem.

Andreas
 
Några frågor för den tålmodige...

Jag står i valet och kvalet mellan Vista HCx och 60 CSx och har några slutliga funderingar om att man vid Vista-valet inte missar något:

1.) Kan man förutsätta att noggrannheten för båda enheterna är ganska så lika? Några synpunkter på vilken som är bäst? Har det någon betydelse att Vistan har en inbyggd antenn?
Gör det förresten mycket i precision med en extern antenn?

2.) Är det några skillnader beträffande areaberäkning och rutter enheterna emellan? Att man t.ex kan gå ett spår ena dagen och ett annat nästa och slå ihop för en areaberäkning på Vistan?

3.) Medelvärdesberäkning. Fungerar det på samma sätt?

4.) Jämföra flera spår med varandra? Om man går fram och tillbaka över ett område och vill jämföra, går det på Vistan?

5.) Om man har en fastighetskarta och några kända rösen. Kan man då för en bättre noggrannhet på okända rösen "bestämma" att en punkt på kartan i GPS:en är en punkt i verkligheten? Om ni förstår hur jag menar...

6.) Jag har läst att det har varit lite mjukvaruproblem i Vistan. Är det något som försvunnit med uppgraderingar eller finns de kvar?
 
Senast ändrad:
Jag står i valet och kvalet mellan Vista HCx och 60 CSx och har några slutliga funderingar om att man vid Vista-valet inte missar något:

1.) Kan man förutsätta att noggrannheten för båda enheterna är ganska så lika? Några synpunkter på vilken som är bäst? Har det någon betydelse att Vistan har en inbyggd antenn?
Gör det förresten mycket i precision med en extern antenn?

2.) Är det några skillnader beträffande areaberäkning och rutter enheterna emellan? Att man t.ex kan gå ett spår ena dagen och ett annat nästa och slå ihop för en areaberäkning på Vistan?

3.) Medelvärdesberäkning. Fungerar det på samma sätt?

4.) Jämföra flera spår med varandra? Om man går fram och tillbaka över ett område och vill jämföra, går det på Vistan?

5.) Om man har en fastighetskarta och några kända rösen. Kan man då för en bättre noggrannhet på okända rösen "bestämma" att en punkt på kartan i GPS:en är en punkt i verkligheten? Om ni förstår hur jag menar...

6.) Jag har läst att det har varit lite mjukvaruproblem i Vistan. Är det något som försvunnit med uppgraderingar eller finns de kvar?

Jag valade och kvalade mellan 60CSx och Vista HCx i våras.

6. Mjukvaran/funktioner är så långt jag sett identisk mellan dessa. Det enda problem jag har någon gång är att om jag stänger av den under tiden som den vill stänga av sig själv (USB power off) så hänger den med ett pip. Detta har hänt kanske 4ggr sedan jag käpte den och botas genom att lufta ett batteri.

1. En helixantenn (60csx) är mer rundtagande än en patchantenn (vista hcx) som vill titta uppåt. Med nya mottagaren i Vistan så spelar det liten roll hur GPS hänger och slänger. Vill jag göra en noggrann avläsning så har jag givetvis antennen upp. Eftersom jag i vistan ofta får 10-12 staplar så tror jag inte en extern antenn gör så stor skillnad. Är det svåra förhållanden (i bil, inne mm) så är det bra att få ut en antenn.

2. Area har jag bara testat på min egen tomt, men den bygger väl på att startar och stoppar under ett pass. Annars tror jag det är efterjobb i datorn som gåller för att analysera spår.

3. gränssnittsmässigt ja. (kan inte garantera i mjukvaran)

4. Du kan väl spara spår och ge de olika färg, men det är nog lättare att jämföra spåren i datorn eftersom skärmarna är ganska små.

5. Noggrannheten på en koordinat är väl 3-5m 95% av tiden på en koordinat i GPS. 5% av tiden kan du ha större fel. Avvikelser i GPSkarta och papperskarta är normalt större kan jag tro (svårt att rita in noggrannt nog). Fastighetskarta i GPS får du inte, det är motsvarande terrängkartan i noggrannhet 1:50000 (men du kan zooma in). Koordinater du får kan du dock plotta in manuellt i valfri karta och kartformat.

Båda har ungefär lika mycket pixlar i display, men 60CSx har större yta. Vistan har lite dubbelflunktioner på knappar, jag tycker det är bättre men man får veta lite mer vad som händer när man trycker kort vs långt. Batteritiden på Vistan är bra och jag uppskattar smidigt format.
 
Fastighetskarta

finns numera att köpa till Garmin men det kostar. Se tidigare tråd och annons här på Utsidan i varje fall finns annonsen här idag.

Thure
 
Tack för svaren!

Jag ska kolla på apparaterna imorgon så får vi se vilken det blir.

Angående fastighetskartan så tänkte jag experimentera med sådana på egen hand efter att ha läst följande tråd.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47242

Har tillgång till dels sådana i datorn (Autokavy) samt fastighetskartan som vanlig bildfil från Lantmäteriet, så får vi ser hur det går.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
biting 10 st Garmin etrex Vista Navigering 14
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.