Garmin Colorado

Navigeringshjulet på Coloradon har börjat gå väldigt trögt. Är det någon som råkat ut för samma sak?
Du har förmodligen en tidig modell. De bytte plastsort efter ett litet tag, för att undvika detta. "Poppa" av hjulet, applicera en liten mängd silikonbaserat smörjfett och tryck dit hjulet igen, så är du av med problemet på ett kick, och för lång tid framöver.

Har du inget sånt fett kan du använda Lypsyl. Gör samma nytta, men varar inte lika länge.

Annars får du skicka den till Garmin, så blir den väl utbytt eller uppsmord, men det tar ju mycket längre tid. Knappast värt det för något som är så lätt att fixa på egen hand.
 
Rättar mig själv!

Hej!

Jag tycker det låter som du skulle behöva ha en GPS med större skärm än vad Oregon har att erbjuda. Det skiljer bara c:a 1 cm. på ena ledden till Oregons fördel jämfört med 60 CSx, mer är det inte! Och som jag har noterat och skrivit om tidigare så upplever jag Oregons display som lite mörkare än vad min 60 CS är, vilket är konstigt tycker jag! Jag höll de båda bredvid varann och vinklade dom lite olika i förhållande till solen, och min 60 CS var tydligt ljusare i alla vinklar.

Mvh!

Hmm! Måste varit trött när jag skrev detta, här ovan...!? Jag har INTE tittat på Oregons display, utan det är Colorado´n som jag har min åsikt om! Byt ut Oregon i texten ovan till Colorado!

Ber om ursäkt!
Mvh!
 
Det var Coloradon som jag tänkte på också, då jag inte sett någon Oregon i verkligheten än. Men jag inbillade mig att förhållandet, och den bakomliggande orsaken, är densamma.
 
Räkna om rutt

Jag var helt säker när jag köpte min Colorado att Garmin skulle inse att dom gjort samma misstag som med Zumon och ändra programvaran så man kunde stänga av gör om rutt. Men tyvärr verkar det som dom inte inser sitt misstag
 
Borde man inte kunna få välja?

Visst Colorado är lätt att använda. Men jag saknar flera funktioner från de tidigare modellerna:
- Att kunna mäta med pekaren på kartan
- Att snabbt / enkelt kunna få fram avståndet mellan två waypoints
- mm som jag inte kommer på just nu..

/M
 
Det tycker nog många potentiella och reella kunder till Colorado. Men hos Garmin bestämde någon, som förmodligen hade sett hur många frågor supporten fick om mer avancerade enheters mer obskyra funktioner, att nu skulle man göra en GPS som hade så lite funktioner som man alls kunde klara sig med.

Vad jag inte begriper är varför de inte kan göra en GPS med dubbla menysystem? Simple mode och advanced mode? Det kan ju kameratillverkare och andra göra, så varför ska det vara omöjligt för Garmin?
 
Vad jag inte begriper är varför de inte kan göra en GPS med dubbla menysystem? Simple mode och advanced mode? Det kan ju kameratillverkare och andra göra, så varför ska det vara omöjligt för Garmin?

Det är vi nog många som undrar. Programeringskostnaden för det är marginell eftersom det bara handlar om att man skriver en kod för ett startfönster med simple/advanced val och sedan kopplar man simple mode till att bara visa de nödvändigaste menyvalen för att kunna använda enheten.

Men det är amerikaner vi pratar om, ingen annan förstår hur det ska vara så att ge förslag är svårt.
 
Vad jag inte begriper är varför de inte kan göra en GPS med dubbla menysystem? Simple mode och advanced mode? Det kan ju kameratillverkare och andra göra, så varför ska det vara omöjligt för Garmin?

Jo, det har jag undrat länge! Men det vore väl för enkelt?

Just nu lider jag svårt av att man inte gjort så med GPSmap 620. Hade köpt en på stört om den haft samma funktioner som urgamla GPS V.
 
Knepigt

det här med valmöjligheter.

De flesta menyförsedda pryttlar blir allt mer snåriga att använda IMHO.

Köpte senast i veckan en digital kompaktkamera med en PDF-manual på över 300 sidor med förklaringar på sjuttiofjorton olika funktioner.

Man blir lätt matt. Liknande komplexitet finns i Garmins senare modeller av 60 och Etrexserien. Jag tror att det är välgörande att Garmin gör försök till att hitta mera lättanvända menysystem på Oregon och Colorado.

Men visst blir det svårare att välja rätt modell för konsumenten när det finns så många olika modeller att välja mellan. Förhoppningsvis skall konsumenten ändå få det lite lättare att komma igång och fatta basfunktionerna om han eller hon väljer en enklare modell.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.