Garmin Colorado

Colorado tillbakakallad

Är nu i Vancouver, Canada. Ville köpa en Colorado i går i en butik med mycket Garmin men de sade att leveranserna är stoppade pga något odefinierat problem.

Någon som vet vad?

PS Köpte en Spot dock, 149 CAD.

Hej.

Jag har nu haft min Colorado 300 i snart 2 månader och jag är mycket nöjd med den. Har framförallt använt den på cykeln för att logga lite cykelrundor. Har även använt den som navigator i bilen och det funkar faktiskt kanon trots bristen på talade instruktioner.
Nu hade jag tänkt att använda den i löparspåret också och i så fall komplettera med pulsbandet. För att föra lite träningsstatistik hade jag tänkt att använda mig av Garmin Training Center som man kan ladda ner gratis från Garmins hemsida, men när jag försöker ansluta GPS:en så säger den att den har hittat en GPS men att denna ej är kompatibel med Training Center. Och nu till mina frågor:
1. Skall Coloradon funka tillsammans med Training Center och måste man i så fall göra nån inställning som jag har missat (eller funkar TC bara för ForeRunner-serien)?
2. Vid användning av pulsbandet, lagras pulsen i den vanliga spårloggen så att man kan plocka ut den i GPX-format?
3. Om nu inte TC funkar, finns det nåt annat liknande program som rekommenderas?

//stgus

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej.

Jag har nu haft min Colorado 300 i snart 2 månader och jag är mycket nöjd med den. Har framförallt använt den på cykeln för att logga lite cykelrundor. Har även använt den som navigator i bilen och det funkar faktiskt kanon trots bristen på talade instruktioner.
Nu hade jag tänkt att använda den i löparspåret också och i så fall komplettera med pulsbandet. För att föra lite träningsstatistik hade jag tänkt att använda mig av Garmin Training Center som man kan ladda ner gratis från Garmins hemsida, men när jag försöker ansluta GPS:en så säger den att den har hittat en GPS men att denna ej är kompatibel med Training Center. Och nu till mina frågor:
1. Skall Coloradon funka tillsammans med Training Center och måste man i så fall göra nån inställning som jag har missat (eller funkar TC bara för ForeRunner-serien)?
2. Vid användning av pulsbandet, lagras pulsen i den vanliga spårloggen så att man kan plocka ut den i GPX-format?
3. Om nu inte TC funkar, finns det nåt annat liknande program som rekommenderas?

//stgus
Jag använder sporttracks http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/ till min forerunner.

Fråga:
Om man jämför denna nya skapelse med den äldre 60 CSx, är det någon skillnad i hur bra den hittar sateliterna, till exempel i tät skog, eller inomhus, med avseende på både hastighet och kvalitet.
Jag har inte läst hela tråden, men jag har sökt... utan givande resultat.
/Fredrik

Hur bra är Garmin Coloradon?

Hejsan!

Hur bra är verkligen den nya Garmin Coloradon om man jämför med tidigare modeller inom Garmin "familjen" samt jämförelsen med Magellan XL.

Mvh Anders

Det viktigaste att inse är att Colorado inte är en vidareutveckling i rakt nedstigande led från exempelvis GPSmap 60 CSx. Colorado utelämnar en del funktioner från tidigare modeller, men tillför istället en del som är helt nytt.

Sen är det upp till var och en att värdera om detta är bra för just honom eller ej.

Det viktigaste att inse är att Colorado inte är en vidareutveckling i rakt nedstigande led från exempelvis GPSmap 60 CSx. Colorado utelämnar en del funktioner från tidigare modeller, men tillför istället en del som är helt nytt.

Sen är det upp till var och en att värdera om detta är bra för just honom eller ej.
Just så är det.

En liten försmak av min påbörjade recension. Så här känns det lite kort efter några veckors testande:
Om man inte har jobbat mycket med en hyfsat avancerad GPS (typ 60CSx) så kommer man gilla Coloradon. Som geocachingmaskin är Coloradon riktigt trevlig, men har några mindre brister även där. Att växla mellan kartor är suveränt enkelt med Coloradon, men en funktion som jag saknar är att byta från vägnavigering till "skogsnavigering" på ett enkelt sätt. Om man ur ute på geocaching t.ex. så brukar jag ofta köra vägnavigering fram till lämplig parkeringsplats och sedan byta till "rakt på". Detta är enkelt med t.ex. 60:an men klart bökigare med Coloradon.
Presentationen av kartorna på displayen är mycket bättre på Coloradon.

Mer kommer så småningom.

Dock har du profilerna i Colorado, som låter dig snabbt ändra en hel uppsättning med inställningar.

Har du stoppat in nya version 2.51b?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips