Gammal Realturmat?

När påsarna förvaras i 25 år så förvaras de väl inte fritt? Påsarna ligger väl då lufttätt förvarade i stora "konservburkar" av plåt?
 
Ja så är det - t.o.m Mountainhouse käket som har påsar som Knorr Spagetteria är specad till 25 år.
Dom har mat som leveraras i konserburkar med inertgas.
 
Jag frågade en som jobbar i friluftshandeln, han har funnits i branschen i över 20 år.
Så länge vakuumen inte har släppt så är det inget problem.
Han hade själv ätit påsar som gått 10-12 år över och inte märkt något.
 
Fast det är klart, på lång sikt släpper väl även en realpåse igenom syre.

TROY har redan nämnt det; det är ingenting som är lufttätt. Allt släpper igenom, vissa behållare använder bara längre tid än andra. (Lufttät, lufttätare, lufttätast :) )

Fast när vi först pratar om gammal fältmat så är det länge sedan jag hörde något om guldburk... ;) Präriegryta, pyttipanna, etc... fast de är ju inte så roliga att bära på, och inte är det så sexigt med botuliniumtoxiner heller. En liten avspårning.
 
Jag slutförbrukar Drytech (REAL) som gick ut 2008 och märker ingen större skillnad i smak jmf med då den var ny. Jag har dock förvarat den sedan ca 2005 i en torr matkällare som är stabil i temp och aldrig över 15 grader. I samma källare har jag också förvarat äldre blå band som jag senare gett bort till en kamrat för användning som hundmat. Det visade sig dock att han åt upp det mesta själv! Utan negativa efterverkningar förutom sedvanlig gasutveckling! Själv provade jag nån sån påse för ngt år sen och så gott var det inte längre. Men sjuk blev jag inte.

Förvaringen torde vara avgörande för om maten är bra eller inte så det är lite av en chansning om man köper mat "second hand"...

Mountain House gjorde ett smaktest med gammal mat 2012:

http://www.mountainhouse.com/pdf/shelfLifeRecords.pdf
 
Från 1995

Prova sådana med lite plastomslag och lägg upp resultatet sen.

Jag vet att blåbandpapppåsar,varma koppen och Knorr som förvarats så och haft fuktiga perioder inte är livsmedel efter 1-3 år - däremot har enheter som lagrats i säker behållare varit helt dugliga efter 5 trots 1 års stämpeln

Få se om Troswe lägger in nått , har för mig att hans påsar var från 90 eller nått.

Hade bara 3 burkar kvar! :(

Smakar bättre än det mesta annat frystorkat jag provat genom åren...

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 20141010_135754-1.jpg
    20141010_135754-1.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,189
Påsarna ser ut så här... (påsarna är från tidigare burkar jag haft, vill inte öppna dom fören man behöver dom! :)



Mvh troswe
 

Bilagor

  • DSCF1001.jpg
    DSCF1001.jpg
    72 KB · Visningar: 668

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.