Gammal Realturmat?

Jag har testat 10 år gamla,jag märkte då ingen skillnad.

Det kan skilja mellan olika rätter också en del men man kan överskrida bäst före datumet ordentligt.
 
...
Ett så kallat anekdotiskt bevis, så lite försiktig bör man väl vara (som alltid). Jag har blivit matförgiftad en enda gång i mitt liv (statoilkorv, någonstans i värmlandsskogarna), och Herre JÖSSES så sjuk jag var! 3 dygn(!) bara försvann tillsammans med allt av ork, vätskebalans och några kilo...törs påstå att om jag varit långt undan civilisationen så hade det varit ganska kritiskt.
...
Vill instämma i varningskören att passa sig för Statoil-korven på väg till friluftsaktiviteten. Har varit riktigt magsjuk en gång när jag bott i tält och det var inte kul kan jag meddela. En varmkorv på en mack (fast det var nog Shell) strax innan insjuknandet misstänktes starkt som orsak...
 
Man kan ju tänka så här:

Maten i en försluten påse är antagligen i det närmaste steril (inte riktigt, men nästan, den lär vara hanterad och förpackad i skyddad atmosfär). Om inget otrevligt har börjat gro de första 2-3 åren fram till "bäst före"-datum, varför skulle det plötsligt börja efter "bäst före"-datum?

Datumet är ju också satt utifrån sämsta tänkbara förvaringsförhållanden, har man förvarat dem bättre så håller de sig såklart bra längre.
 
Tja var ju bara tvungen att prova..Blåband tillv 1995 som legat till sig i gömmorna.
Smakade som när det var nytt "Nödfoder" ...loggar jag in im så gick det bra ;)
 
Har dom legat helt torrt och inte för varmt så kan dom mycket väl klarat sig.
Dom påsarna är av varmakoppentyp och kräver helst ett yttre skydd.
Även enklare frystorkad som Knorr behöver det vid långtidsförvarning bortanför stämpeln 1-2 år.
Fukt vandrar genom plast med tiden.

Haha inga material är helt täta...sådana här tjocka 200bars gastuber med väte...vätet går igenom
sakta men säkert - kan dock inte jmf med vattenånga men åndå

En tjock plastburk,tät med silicagel torkmedelspåsar och helst nån inert skyddsgas.

Jag tror Troswe här på forumet hade gamla blåband i konservburkar med skyddsgasd(försvarets)
 
Jo knorrpåsar med ytterligare plastomslag som legat i kojan och ryggsäcken av och till under åren
+30 till -30 som nödmat, men ärligt tror jag att jag svälter när det egna torrköttet tar slut :)
 
Prova sådana med lite plastomslag och lägg upp resultatet sen.

Jag vet att blåbandpapppåsar,varma koppen och Knorr som förvarats så och haft fuktiga perioder inte är livsmedel efter 1-3 år - däremot har enheter som lagrats i säker behållare varit helt dugliga efter 5 trots 1 års stämpeln

Få se om Troswe lägger in nått , har för mig att hans påsar var från 90 eller nått.
 
Det är väl Real som gör maten till svenska och norska militären, hur lång förvaringstid har dom påsarna.

25 år ?
 
5 år stämplar dom åt försvaret men dom på håller bra mycket längre än så.
Man skall ju inte förvara Real under badkaret för det utan torrt om man siktar
långt över stämplat datum.

Dom påsarna är ju aningens vassare än Knorr,varma koppen och dylika.
ovantstående - en Knorrpåse har ju garanterat fått ett hål av en pastabit redan
i Ica kassen på väg hem.

edit
Tips

Ibland finns ganska stora partier med Real turmat och expedition meal på nätet
till salu- t.ex 50 portioner för 2500 spänn.
Preppers med dålig fantasi bygger kometputionatomkrigs lager och skiftar ut dom ibland.
Civilia köpta och inte från nån fiffig logistik snubbe inom försvaret.

Har man tur så är dom bara 5 år och man gör ju en ganska bra affär - så där -50%.

Haha nu var det dock tomt på annonsidorna för Putin e sugen på Gotland,bamsemeteoriten kommer i aug och zoombiena i november.
 
Senast ändrad:
Det är väl Real som gör maten till svenska och norska militären, hur lång förvaringstid har dom påsarna.

25 år ?

Tror Svenska försvaret (troligen pga lagen om offentlig upphandling) även har "äta ur påsen" från blå band numera men "grönpåse orginal" kommer från Real i Norge. Civilt är motsvarande real orangea.

/Patrik, som inte ätit ur påse på ett tag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.