Gammal Realturmat?

Hej,en kanske lite underlig fråga,hur länge efter utgångsdatum vågar man använda o äta Reals Turmat,någon som vet eller har erfarenhet?
 
Beror på hur länge sedan sista förbrukningsdagen var! Real är ju vakumförpackat så jag tror att den är ätbar betydligt längre än vad sista förbruningsdagen säger!
 
Gränssättande torde vara att fettinnehållet härsknar (trots vakuumförpackningen) men med tanke på förpackningen och ev tillsatta antioxidanter lär det ta åratal och dessutom känner man det tydligt på smaken utan att det är särskilt farligt. Pröva!
 
bäst före versus obrukbar efter

Jag hade litat på minna sinnen (luktar eller smakar det härsket?) men inte chansat med gammal mat där ev matbrist eller magsjukdom kan bli livshotnade, t ex på kalla vinterfjället långt från fjällstationer.
Vill du varar riktigt säker så testa någon hemma och hoppas att likadan mat äldrats lika. Hål i vakumet kan påskynda "bäst före" radikalt men kom också ihåg skillanden på "bäst före" och "obrukbar efter" (sistnämda skrivs ju inte ut från fabrik utan uppstår som resultat av kemi).

/Patrik, ganska liberal med bäst före
 
Ja jag får väl prova :)
Jag köpte på mig en hel del Real grönpåsar och har sett att en del har 2012 som sista dag.
Men jag vågar ju inte chansa på att ta med mig dessa på en långtur och märka efter 3 dagar att det är dåligt.
 
Jag har med framgång käkat REAL åtminstone 2 år efter datummärkningen. Mina förvarades i en flyttkartong i ett uppvärmt utrymme.

Om du har så att det räcker kan du ju ta och proväta en portion. Annars skulle jag själv (beroende på hur seriös turen är) antagligen chansat på att alla är okej.
 
Jag har inte testat någon Real som gått ut men däremot har jag haft några gamla Blå Band som varit med ett antal gånger och år på tur utan att bli uppätna och som med råge passerat bäst före.

Eftersom det tar emot att slänga så åkte de med även när bäst före passerats med fyra år. Nu eller aldrig skulle de ätas. I slutet av den turen, då den riktiga maten började minska, bestämde jag mig för att testa. Tog emot lite ska erkännas men smaken var som vanligt (ingen höjdare) och inga oönskade bieffekter visade sig.

Så jag tycker, precis som tidigare föreslagits, att du kan testa att laga till den och sedan låta lukt och smak avgöra om den är ätbar eller ej. Men nog föredrar man fräschare mat :)

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Visst kan du chansa, men gör det då klokt, vid veckoändsturer hemmom. Tråkigt att ligga platt ute i obygden för att inte säga obra.
go tur
 
Åratals...

Min personliga erfarenhet är att de håller många år efteråt (förutsatt att förpackningen är hel!).

Första gången jag smakade realmat var när en kompis gav bort en hög med ransoner ifrån norska armén.
Samtliga påsar hade bäst-före-datum mellan 2003 och 2005, vi var ute på tur senhösten 2010... märkte inte några som helst problem, varken smaks- eller magemässigt.

Ett så kallat anekdotiskt bevis, så lite försiktig bör man väl vara (som alltid). Jag har blivit matförgiftad en enda gång i mitt liv (statoilkorv, någonstans i värmlandsskogarna), och Herre JÖSSES så sjuk jag var! 3 dygn(!) bara försvann tillsammans med allt av ork, vätskebalans och några kilo...törs påstå att om jag varit långt undan civilisationen så hade det varit ganska kritiskt.

God - och frisk - tur!
/F.
(",)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...