Galdöpiggen

Hej.

Är det nåhon som har skrivit eller vill skriva en kort resumé på hur ni "knatade" upp på Galdöpiggen så vore jag tacksam att få läsa denna.

Har förstått att man kan gå upp från två håll..
Vilket håll rekomenderar ni..?

// Olof
 
Lätt men passa Dig för glaciären , den är farlig

Hej!

Jag har gått upp från Juvashytta 1997. Det är en lätt bestigning men.....
man måste gå i replag pga att Styggebreen innehåller flera rejäla sprickzoner. (En svensk försvann där i mitten på 90-talet).

Jag tog (ve o fasa) bilen upp till Juvashytta på ca 1800 m höjd och betalade för att gå med i replaget. Priset var överkomligt ca 100:- eller något liknande vill jag minnas. Jag hade med mig två av mina barn som då var i yngre tonåren.

Från Spiterstulen(ca 1100m)kan man också ta sig upp. Det innebär naturligtvis en större prestation.
Men förutom faran på glaciären som innebär replag för varje sunt tänkande människa så är Galdhöpiggen lätt.

Jag skulle själv välja den lätta vägen upp och sedan ta en annan tur i området om jag är prestationsugen ex Besseeggen. (Jag är vandrare om än gärna brant, men är man klättare finns det ju massor i området).

Området brukar ha ett hyfsat väder eftersom det delvis ligger i "regnskugga".


Mvh Björn
 
Tack

Okej...det låter ju bra.
Men då är ju frågan när går dessa toppturer..?
Flera gånger per dag eller bara på morgonen..?

// Olof
 
Nu vet jag..:)

Ja, nu vet jag hur det är att gå upp på Galdöpiggen.
Vi åkte bil till Juvashytta på c:a 1800 m höjd (50:- i biltull).
Vi gick sedan turen över glaciären upp till toppen vilken kostade 90:-/pers.
Det är c:a 5 km till toppen och i ett ganska lungt tempo tar det c:a 2,5 h. Sista kilmometern är ganska jobbig då det är en stigning på runt 250 höjdmeter.
Väl där uppe så finns det en liten toppstuga där man kan sitta och fika och titta på alla topparna runt omkring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
maths galdöpiggen Fjällvandring 13
ared Galdöpiggen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.