Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge

Hej!
Tänker skippa tåget runt hela landet, istället fara upp till fjälls och vandra.
Sträckan blir från Låkkajåkka station upp till Låkkajåkka fjällstation och sedan gå till Kåsevagge och till slutmålet Abisko.

Blir som min födelsedagspresent till mig själv.
Var har ni för egna erfarenheter av den sträckan?

Blir mest sova i tält.

Låktatjåkka stn. och vidare.

Hej!
Kolla först och främst med SJ om tåget verkligen stannar i Låktatjåkka. Alla tåg lär inte göra det.
Nedfart från Låktatjåkka mot Kårsavaggi, där finns tre hyfsat mar- kerade leder. Latjnavaggi, Guoblavaggi och Guoblacorru.
Själv har jag bara erfarenhet av Latjnavaggi, den fungerade bra men man får se till att komma på rätt led då det är fler som möts strax efter fjällstationen. Guoblavaggi är gräsbevuxen och fungerar nog bra vid torrt väder.Den tredje vet jag inget om. Kolla runt här på forumet så ser Du säkert fler tips.
Led från Kårsavaggi till Abisko. Där finns en som är bra markerad och sen finns möjlighet att gå över Slåttatjåkka-Njulla också. Gamla ledmarkeringar som kan fungera bra. Håller man höjd så kan man ju kosta på sig en linbanetur nedför Njulla som avslutning.
Lycka till.
Vonsan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tror inte några tåg överhuvudtaget stannar på Låkta anhalt längre, tyvärr.
Om man stannar i Björkliden kan man köpa transport från hotellet med bil, i den mån personalen på sporten har tid över att skjutsa. Hotellet ordnar öven guidade turer, man kanske kan halka på en sån för att få transporten? Ring och kolla!

Är annars en mycket fin tur, hoppas transportfrågan löser sig!

Klas

Tror inte några tåg överhuvudtaget stannar på Låkta anhalt längre, tyvärr.
Den sena tåg stannar i Låkta http://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/tag30_4817.pdf
Jag gick samma sträcka för ett år sen.
Jag gick genom Latjnavaggi, brant i början men sen väldigt fint vandring.
Men gå inte helt ner i Kårsavagge! Istället för att kryssa bäcken som rinner ur Latjnajavri, vika av mot öst på höjden och gå till "Frippes Fall" istället.
Information finns här på utsidan :) väldigt fin plats.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips