Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gå med snöskor. Hur snabbt?
- Trådstartare zzeezz
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Långsamt...
När jag går med snöskor och packning skulle jag gissa att jag håller max 2km/tim, tidigt på vintern har du alltså inte dagsljus nog för att hinna mellan stugorna på kungsleden.
Även på ett par gamla träskidor är man mycket snabbare, snöskorna vinner bara där det är uppför och isigt.
/M
När jag går med snöskor och packning skulle jag gissa att jag håller max 2km/tim, tidigt på vintern har du alltså inte dagsljus nog för att hinna mellan stugorna på kungsleden.
Även på ett par gamla träskidor är man mycket snabbare, snöskorna vinner bara där det är uppför och isigt.
/M
Skidor är grejen, du måste gå på för att komma upp i 2km/h. Dessutom vara tränad gå med snöskor.
Avser du bära eller bruka pulka?
Jag har en kompis som gått hela kungsleden på snöskor så nog går det. Själv skulle jag dock föredra skidor som är betydligt smidigare och har man hudar så går det bra även när det är rätt mycket uppför.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3542573
På hårda skoterspår håller jag nog 2-3 km/h med snöskor, stavar och lätt packning. Om det är lössnö eller om snön inte riktigt bär så sjunker hastigheten drastiskt.
På hårda skoterspår håller jag nog 2-3 km/h med snöskor, stavar och lätt packning. Om det är lössnö eller om snön inte riktigt bär så sjunker hastigheten drastiskt.
öppet
Kollar på STFs hemsida stugorna är öppna allihopa 19/2-10 - 2/5-10 (keb öppnar lite tidigare).
Jag har gått samma sträcka (Fjällräven Classic) 4 gånger och varje gång har jag tänkt hur mycket jag skulle vilja gå där på vintern.
Skidor tja varför inte jag har inte åkt turskidor tidigare så det kan bli något nytt.
Kollar på STFs hemsida stugorna är öppna allihopa 19/2-10 - 2/5-10 (keb öppnar lite tidigare).
Jag har gått samma sträcka (Fjällräven Classic) 4 gånger och varje gång har jag tänkt hur mycket jag skulle vilja gå där på vintern.
Skidor tja varför inte jag har inte åkt turskidor tidigare så det kan bli något nytt.
Varför inte åka skidor istället? Borde vara fantastiskt.
Hur stort tryck är det på stugorna på vintern? Bara säkerhetsstugorna är öppna, men brukar det vara folk där?
Planen är väl att göra detta så sent som möjligt så jag kan få så mycket ljus som möjligt.
Jag hade trott att det skulle vara en möjlighet att gå till nästa stuga på en dag.
Längden mellan stugorna är 19km, 15km, 12,5km, 14km, 12,5km, 18km, 17km.
Är det inte möjligt att ta sig till nästa stuga utan att tälta så blir det ju betydligt tyngre packning och då kanske man bör fundera på pulka istället för rygga.
/M
skidor hmmm
Är det inte lite mer jox med skidor man måste väl ha stighudar ibland eller?
Jag gillar ju gå och har aldrig åkt skidor (förrutom träningen till & vasan tidigare i år).
Tanken var ju att gå stuga till stuga med så lite packning i ryggan som möjligt.
Men är det inte möjligt så är jag inte främmande på att testa något nytt.
Är det inte lite mer jox med skidor man måste väl ha stighudar ibland eller?
Jag gillar ju gå och har aldrig åkt skidor (förrutom träningen till & vasan tidigare i år).
Tanken var ju att gå stuga till stuga med så lite packning i ryggan som möjligt.
Men är det inte möjligt så är jag inte främmande på att testa något nytt.
Skidor är grejen, du måste gå på för att komma upp i 2km/h. Dessutom vara tränad gå med snöskor.
låter underbart
Det där var precis något som jag skulle kunna tänka mig att göra.
Han har inte gjort någon reseberättelse eller liknande som finns att läsa någonstans?
Det där var precis något som jag skulle kunna tänka mig att göra.
Han har inte gjort någon reseberättelse eller liknande som finns att läsa någonstans?
Jag har en kompis som gått hela kungsleden på snöskor så nog går det. Själv skulle jag dock föredra skidor som är betydligt smidigare och har man hudar så går det bra även när det är rätt mycket uppför.
Tycker du att hudar är väl mycket till att börja med kan du ju köra med ekonomivarianten i uppförsbackarna. En skridskorem runt skidan före tådelen. Det fungerar väl.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar