Gå med snöskor. Hur snabbt?

Jag planerar att gå med snöskor mellan Nikkaloukta & Abisko någon gång i början av 2011. Tänkte sova i stugorna utmed Kungsleden. Jag undrar vilken hastighet ni håller när ni går med snöskor?

MVH
zzeezz

Varför inte åka skidor istället? Borde vara fantastiskt.

Hur stort tryck är det på stugorna på vintern? Bara säkerhetsstugorna är öppna, men brukar det vara folk där?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Efter vintersäsongen

dvs i maj kan man råka ut för stora skotergäng som kör illegalt i skoterförbudsområdet. På försäsongen är det säkert mindre frekventerat.

Thure

Långsamt...

När jag går med snöskor och packning skulle jag gissa att jag håller max 2km/tim, tidigt på vintern har du alltså inte dagsljus nog för att hinna mellan stugorna på kungsleden.
Även på ett par gamla träskidor är man mycket snabbare, snöskorna vinner bara där det är uppför och isigt.

/M

Skidor är grejen, du måste gå på för att komma upp i 2km/h. Dessutom vara tränad gå med snöskor.
Avser du bära eller bruka pulka?

Jag har en kompis som gått hela kungsleden på snöskor så nog går det. Själv skulle jag dock föredra skidor som är betydligt smidigare och har man hudar så går det bra även när det är rätt mycket uppför.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3542573

På hårda skoterspår håller jag nog 2-3 km/h med snöskor, stavar och lätt packning. Om det är lössnö eller om snön inte riktigt bär så sjunker hastigheten drastiskt.

öppet

Kollar på STFs hemsida stugorna är öppna allihopa 19/2-10 - 2/5-10 (keb öppnar lite tidigare).

Jag har gått samma sträcka (Fjällräven Classic) 4 gånger och varje gång har jag tänkt hur mycket jag skulle vilja gå där på vintern.
Skidor tja varför inte jag har inte åkt turskidor tidigare så det kan bli något nytt.

Varför inte åka skidor istället? Borde vara fantastiskt.

Hur stort tryck är det på stugorna på vintern? Bara säkerhetsstugorna är öppna, men brukar det vara folk där?

;)

Planen är väl att göra detta så sent som möjligt så jag kan få så mycket ljus som möjligt.
Jag hade trott att det skulle vara en möjlighet att gå till nästa stuga på en dag.
Längden mellan stugorna är 19km, 15km, 12,5km, 14km, 12,5km, 18km, 17km.
Är det inte möjligt att ta sig till nästa stuga utan att tälta så blir det ju betydligt tyngre packning och då kanske man bör fundera på pulka istället för rygga.

När jag går med snöskor och packning skulle jag gissa att jag håller max 2km/tim, tidigt på vintern har du alltså inte dagsljus nog för att hinna mellan stugorna på kungsleden.
Även på ett par gamla träskidor är man mycket snabbare, snöskorna vinner bara där det är uppför och isigt.

/M

skidor hmmm

Är det inte lite mer jox med skidor man måste väl ha stighudar ibland eller?
Jag gillar ju gå och har aldrig åkt skidor (förrutom träningen till & vasan tidigare i år).
Tanken var ju att gå stuga till stuga med så lite packning i ryggan som möjligt.

Men är det inte möjligt så är jag inte främmande på att testa något nytt.

Skidor är grejen, du måste gå på för att komma upp i 2km/h. Dessutom vara tränad gå med snöskor.
Avser du bära eller bruka pulka?

låter underbart

Det där var precis något som jag skulle kunna tänka mig att göra.
Han har inte gjort någon reseberättelse eller liknande som finns att läsa någonstans?

Jag har en kompis som gått hela kungsleden på snöskor så nog går det. Själv skulle jag dock föredra skidor som är betydligt smidigare och har man hudar så går det bra även när det är rätt mycket uppför.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3542573

På hårda skoterspår håller jag nog 2-3 km/h med snöskor, stavar och lätt packning. Om det är lössnö eller om snön inte riktigt bär så sjunker hastigheten drastiskt.

Om

du går senare på säsongen när stugorna är öppna är det sannolikt bitvis så hårda skoterspår att du kan gå utan snöskor långa bitar. Det går fortare. Men skidor är grejen. Det är lika mycket nedför som uppför i runda slängar.

Thure

Tycker du att hudar är väl mycket till att börja med kan du ju köra med ekonomivarianten i uppförsbackarna. En skridskorem runt skidan före tådelen. Det fungerar väl.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips