Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras

Hej!
Är det möjligt eller vettigt att sommarvandra från Teusajaurestugan till Suorva över fjället Nieras för att undvika att behöva gå på bilvägen mellan Vakkotavare och Suorva?
Sluttningen ovanför Suorva ser rätt så brant ut. Hur är det att ta sig nerför där?
 
Hej!
Är det möjligt eller vettigt att sommarvandra från Teusajaurestugan till Suorva över fjället Nieras för att undvika att behöva gå på bilvägen mellan Vakkotavare och Suorva?
Sluttningen ovanför Suorva ser rätt så brant ut. Hur är det att ta sig nerför där?

Om du går till Stora Sjöfallet finns det en stig ner.

/ F
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Stort tack för informationen!
Misstänkte faktiskt att man kunde gå ner där och är såklart ett alternativ.
Jag tänker dock fortsätta in i Sarek och då gå över Suorvadammen.

Då ställer jag även en till fråga: Finns fortfarande båt i Vietas att ta sig över vattner till Sarek? Hur långt in i september går den?
 
Stort tack för informationen!
Misstänkte faktiskt att man kunde gå ner där och är såklart ett alternativ.
Jag tänker dock fortsätta in i Sarek och då gå över Suorvadammen.

Då ställer jag även en till fråga: Finns fortfarande båt i Vietas att ta sig över vattner till Sarek? Hur långt in i september går den?

Vet inget om nån båt där, men du kan inte tänka dig att åka buss Vakkotavare-Suorva?

/ F
 
Instämmer med Filip. Det finns ingen båtled i Vietas. Även jag tror att det är minst besvärligt att gå landsvägen alt. ta bussen från Vakko. Du kan ju läsa bloggar av dem som gått Gröna Bandet för att se hur de resonerat.
 
Då ställer jag även en till fråga: Finns fortfarande båt i Vietas att ta sig över vattner till Sarek? Hur långt in i september går den?

Prova att kontakta de som flyger helikoptern i Stora Sjöfallet. För ca 10 år sedan kom de och hämtade oss på Sarek-sidan och släppte av oss uppe vid fallet.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Se där, man lär sig något nytt varje dag här på Utsidan! Om jag fattar tabellen rätt så går det numera reguljär trafik mellan Saltoluokta och det nybyggda Naturum, och då angörs också Sjöfallsbryggan, som jag antar ligger på västra sidan, en bit nedanför Sjöfallsstugan. Trevligt!

Det verkar då som om du kan hoppa på båten vid Naturum och sen kliva av efter en kvart på andra sidan. Däremot ser jag inte att man kan göra tvärtom. Står man och väntar vid Sjöfallsbryggan får man väl åka med till Salto och sen ta båten över till Kebnats.
 
Tack för alla svar.
Asfaltväg är tråkig, tycker jag. Åka bus är inget alternativ för mig, känns som att fuska. ;-)
Jag måste skamsen erkänna att jag visserligen hade sett STFs sida om båttrafiken i fjällen, men inte förstått turlistan till Stora Sköfallet. Fattade inte att båten då även fungerar som enkelriktad färja från Naturum till Sareksidan - även om endast vissa dagar.

Kan bara instämma: Man lär sig nytt här hela tiden :)

Enligt tidigare foruminlägg, från typ 90-talet, fanns det båtskjuts i Vietas, men uppenbarligen ej längre. Ska höra med fjällanläggningen där, även om helikopterflyg över vattnet, och återkommer med information.
 
Tolkningsfråga
Jag läser det som att Naturum ligger vid Sjöfallssbryggan, namnen är ihopskrivet (båda på östra sidan). Det framgår inte tydligt att Sjöfallsstugan angörs (västra sidan). Kanske bäst att ringa och kontrollera innan slutlig planering.
Vore dock trevligt med möjligheten att starta vis Sjöfallsstugan för att gå den en gång planerade sträckningen för Kungsleden mot Risjákjávrre och vidare in mot Sarek.
Mvh Rickard
 
Tack för alla svar.
Asfaltväg är tråkig, tycker jag. Åka bus är inget alternativ för mig, känns som att fuska. ;-)

Roligt om buss är fusk men inte båt eller helikopter! :)

Om du har en mer pragmatisk syn på saken så borde det inte spela nån roll hur du tar dig från norra sidan av dammen till norra. Nu är det ju så att vandringslederna inte riktigt hänger ihop och det är ju inte så mycket att göra nåt åt. Fundera inte så mycket på det utan ta dig så enkelt som möjligt över vattnet. Det är ändå inte bussresan mellan Vakkotavare och Suorva du kommer minnas när du kommit hem, eller hur?

Mvh Filip
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.