Fysträning?

Vilka muskelgrupper sliter man mest på vid paddling? Med andra ord vilka muskelgrupper är viktigast att träna? Rygg, axlar, triceps? Behöver inget svar i stil med att "man använder hela kroppen vid rätt teknik" eller nått i den stilen. Nån som har tips på vilka gymmaskiner eller andra bra övningar man kan sysselsätta sig med? Tack på förhand.
 
Om jag åker ut och semesterpaddlar med en stor havskajak så brukar axlarna vara det jag får mest träningsverk i. Men tyvärr måste jag ge svaret du inte ville ha, att man får täningsverk lite varstans. En annan grej som är bra är att försöka bli lite vigare på baksidan av låren, då kan man variera sittställning bättre och får mindre ont i rygg och rumpa.
 
Minsta o billigaste gymmaskinen?

En rem runt din säng som du kan trä in fötterna i, båda samtidigt! Två cykelslangar med handtag i som du binder i sänggavelns överhörn, eller skruvar i väggen.
Hur du plågar dig med utrustningen är fritt sålänge du inte skadar dig. Men du behöver allsidig arm, axel, bål, ben och sittträning. Vad blir kvar? Med remmens hjälp och mycket svett kan du få prima rutor!

Go tur (längre)

Johan K
 
Ett klassiskt svar; sök på forumet... ;-) Nä, men allvarligt talat så fanns det en shysst länk till en bra hemsida med en massa övningar att inspireras av. Om du inte hittar den hade jag ställt frågan direkt till http://www.arnstrom.org/ (eller kanske kollat på hans sida först).

Annars är det väl ungefär så här: du blir bra (eller stark) på det du tränar. Alltså; härma så mycket som möjligt i så många avseenden som möjligt. Ju mer olik din träning är det den rörelse du strävar efter - ju mindre nytta har du!

Sen finns det säkert undantag om man är oproportionerligt svag eller extra lättskadad någonstans... Då skall man nog ta hand om den muskelgruppen isolerat (kanske med hjälp av en idrottsjukgymnast? - billigt & bra!).

Lycka till!
Patric

ps. Jofan. (Så här minns jag det: ) Förr, innan paddelmaskinerna kom, brukade tävlingspaddlarna motionssimma (crawl) på vinterhalvåret. Det är ju skönt också!
 
Jag brukar lyfta skrot på kajakklubben i Reimersholme (Örnsbergs Kanotsällskap) och har sett vad en del av de som tränar där koncentrerar sig på.
Där har de roddburkar som de sliter rätt mycket på, sen kör de en hel del rygg övningar där de drar mot bröstet. De brukar också stå upp med den längsta skivstången, hålla den ena ändan med båda händerna och utsträckta armar, den andra ändan står på golvet framför fötterna, och så roterar de överkroppen med utsträckta armar. Vissa av dem sätter en vikt på ändan de håller med händerna. Det ser ut att vara en ganska bra övning för bålen där jag brukar få träningsverk efter hård paddling.

Du kanske känner till vikten av att 'motviksträna' de andra musklarna, men jag brydde mig inte om det tidigare. Jag klättrar väldigt mycket och har inte tränat något annat. Nyligen började jag få lite problem och kiropraktern trodde att mina problem berodde på att jag var oballanserad, dvs för stark i 'drag' musklarna och för svag i 'lyft' musklarna. Så glöm inte bort att även träna de andra musklarna, även om du inte kör lika hårt med dem.
 
Ifall armarna är starkare än bålen får man snabbt ryggont, så därför blir mitt tips; träna ryggkorsetten.

Längdskidåkning är utan tvekan den bästa träningen och tränar allt förutom påskjutet. Ifall det är ont om snö kan långfärdsskridskor och stavar duga även om träningen inte blir lika bra. Stakning ger bra träning för bål och armar.

Som tidigare nämnts är simning allsidigt, men i princip är alla konditionsidrotter bra.

Jag tror att styrketräning kräver att man/någon identifierar sina fysiska svagheter och tränar därefter. Utan mål blir det lätt att man drar lite där och lyfter lite här utan att det för den skull hjälper en att bli bättre förutom att kroppen blir fastare.
 
Artikkel på www.epickayaks.com

Hei
Skal du trene for konkurranse, bør du kombinere allsidige øvelser som benkpress, nedtrekk, roing og liknende med spesifikke øvelser som paddlemaskin eller "padling" med gummistrikk som belastning.

Er du turpadler uten ambisjoner i konkurranser tror jeg at et allsidig styrketreningsprogram er best. Har du ikke tillgang på maskiner, så kommer du langt med skiløping samt push ups, pull ups samt mave- og ryggøvelser på fitnessball (kroppens kjernemuskulatur er viktig). Trener du på studio inneholder følgende artikkel fra Greg Barton en del tips:
http://www.epickayaks.com/tips/details.aspx?nid=689&id=1829

Lykke til:)

Harald
 
Rätt teknik..

Tycker att det var rätt bra tips som har kommit upp här, särskilt om du har en hygglig teknik redan nu när du paddlar.

Det som brukar hända rätt ofta är att dom som jobbar mer med bara armarna får problem med axlar, armbågar (typ tennisarmbåge) och handleder. Framför allt i början av säsongen men även när dom ska iväg med fullastad kajak på längre turer första gången.
Så det jag tror man ofta tjänar mest på är att jobba med tekniken, gärna med hjälp av någon tävlingspaddlare, i första hand.

Men som sagt var, det beror lite var du står idag, teknik och styrkemässigt, och kanske framförallt varthän du vill i framtiden..

/ Ulf
 
Arneri; sa:
Längdskidåkning är utan tvekan den bästa träningen och tränar allt förutom påskjutet. Ifall det är ont om snö kan långfärdsskridskor och stavar duga även om träningen inte blir lika bra. Stakning ger bra träning för bål och armar.


Då borde även stavgång uti skogen fungera
 
Om du tillverkar någon form av drag-redskap (skrot som du släpar efter dig när du går) och dessutom går med tung ryggsäck och stavar, så får du en lite annorlunda belastning. Dessutom blir det mer driv i stavarna vilket jag tror kan vara värdefullt för paddlingen. Jag har svårt att se att nån töntstämplar dig i det läget (eller också tror dom du är helt galen)...
/Samme
 
havskayak; sa:
Då borde även stavgång uti skogen fungera

Lite motion är bättre än ingen alls, men som Samme säger måste du ha motstånd och använda stavarna.
Stavlöpning(?) eller stavgång uppför backar borde hjälpa.

Gunde-träning med sele och bildäck är säkert väldigt effektivt, men det låter betydligt tråkigare än vanlig skidåkning. Säkert föga populärt ifall man kommer ångande i motionsspåret eller på gatan med ett par bildäck släpande efter sig.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.