Är det inte ull så är det dun.. är det inte så är det... vi är ju inte bättre nån av oss hur vi än gör eller äter TYVÄRR!!! Hur transporteras djuren till slakthuset, hur respekteras dessa i slakthuset? Listan kan fortsätta..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fy f_n, jag valde fel.
- Trådstartare Stordrulen
- Start datum
Är det inte ull så är det dun.. är det inte så är det... vi är ju inte bättre nån av oss hur vi än gör eller äter TYVÄRR!!! Hur transporteras djuren till slakthuset, hur respekteras dessa i slakthuset? Listan kan fortsätta..
Jo.
Men man kan inte heller uppgivet sucka att det inte spelar någon roll vad man gör eller väljer.
Man kan tex kanske ha en sådan här sak i åtanke om man velar mellan dun och syntet.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Menade absolut INTE att sucka uppgivet eller blunda för problemet, men detta har ju pågått ett antal år och är inte nytt just nu egentligen. Menar att tyvärr kommer det upp saker hela tiden när vi undersöker oss själva som människor.
Menade absolut INTE att sucka uppgivet eller blunda för problemet, men detta har ju pågått ett antal år och är inte nytt just nu egentligen. Menar att tyvärr kommer det upp saker hela tiden när vi undersöker oss själva som människor.
Sant.
Men för mig var det nytt, kanske är man för naiv som konsument.
Sedan en tid tillbaka så köper vi inga dungrejer längre.
Det vi redan har gör ju ingen glad om man inte sliter ut, men nya sovsäckar och jackor mm blir syntetvarianter.
Att låtsas som om det regnar o skylla på att det kvittar om man köper eller inte tycker jag är lite ynkligt.
Vissa val kan man ju göra och man kan fråga innan man köper för att visa att man är intresserad.
Det vi redan har gör ju ingen glad om man inte sliter ut, men nya sovsäckar och jackor mm blir syntetvarianter.
Att låtsas som om det regnar o skylla på att det kvittar om man köper eller inte tycker jag är lite ynkligt.
Vissa val kan man ju göra och man kan fråga innan man köper för att visa att man är intresserad.
Vem tittar inte på cirkus och blir imponerad av dessa otroligt duktiga djur som gör alla dessa konster? Hur lär man djuren detta, tror inte det är enbart genom godis och mjuka klappar.
Vem tittar inte på cirkus och blir imponerad av dessa otroligt duktiga djur som gör alla dessa konster? Hur lär man djuren detta, tror inte det är enbart genom godis och mjuka klappar.
Nu har jag aldrig dresserat cirkusdjur, men väl tränat med ett antal hundar och vågar påstå att dessa lärt sig de "fantastiska trick" dom kunde "med godis och mjuka klappar".
Jag vet att det inte alltid går till så, men som vi ser just nu inom travsporten så uppdagas ju missförhållanden då och då och de som är ansvariga får löpa gatlopp i pressen.
Så jag är nog lite optimistisk och tror att för varje som avslöjas så sker en förbättring för många andra, travhästar, gäss, får osv osv.
Om sedan kalvtransporterna runt Europa försvann så man kunde äta dillkött igen skulle det kännas bra.
Självklart håller jag med om att varje uppdagande är ett plus och förhoppningsvis kan leda till nåt gott! Men det bästa skulle ju vara om det inte fanns nåt att uppdaga!
sys av plockarna med nål och tråd utan bedövning.
(Gick att se på kalla fakta i dag)
oj.. tja.. så går det ofta till med boskap, om ett djur river sönder sig, man klipper dom illa eller någon olycka.. man syr dom på plats utan bedövning.. jag har blivit sydd själv utan bedövning o det var bättre än alternativet..
sedan tror jag mycket på konsumentmakt, med medvetenhet kan man som konsument påverkar mer än i politiska val..(lite förenklat men i stora drag..)
jag är betydligt mer insatt i mulsing debatten och idiotin kring den än vad jag är i dun debatten eftersom jag inte har egen erfarenhet.. jag antar väl att man rycker gässen några vändor innan dom slaktas, jag har svårt att tänka mig att man bara rycker dom utan att dom någon gång hamnar i kyldisken eller?
oj.. tja.. så går det ofta till med boskap, om ett djur river sönder sig, man klipper dom illa eller någon olycka.. man syr dom på plats utan bedövning.. jag har blivit sydd själv utan bedövning o det var bättre än alternativet..
sedan tror jag mycket på konsumentmakt, med medvetenhet kan man som konsument påverkar mer än i politiska val..(lite förenklat men i stora drag..)
Snälla Patric Du låter rätt tuff Antagligen har du inte sett programmet eller så tror du inte på det. Har rätt svårt att tro att du inte skulle vara djur vän.
Gässen i programmet vart plockade ca 4ggr sen vart det slaktade som du sa, med den lilla detaljen att den tvångsmatas med ett rör ner kört i halsen för att det ska bli fin gåsleverpastej av Mårten.
Och såren de sydde ihop kom sig av att plockarna rev upp stora sår när rev av dunet, upp till en decimeter.
Det var ett vidrigt program och jag vet att jag än mer kommer att kolla vad mina kläder kommer i från. Grönsakerna jag äter kommer att bli allt mer närodlade och köttet närproducerat. Ser fram emot när den första laptopen med ett kravmärke och ett rättvisemärke dyker upp.
Patric vad tar du för ett lamm?
Snälla Patric Du låter rätt tuff Antagligen har du inte sett programmet eller så tror du inte på det. Har rätt svårt att tro att du inte skulle vara djur vän.
jag är precis som många andra djurägare en stor djurvän.. jag har dock till skillnad från stadsborna lite närmare kontakt med verkligheten. När det gäller mulsing så vill jag säga att hela debatten är åt helvete för folk som inte begriper uttalar sig precis som det vore fakta, hela problemet ligger i felaktiga avelsmål och dom har målat in sig i ett hörn med den aktuella rasen, vi i norden har ett finullsfår där man har gjort tvärtom och dessa får hade klarat sig bättre i australien utan att behöva ryckas i häcken.. dock så är dom alternativa metoderna till mulsing minst lika plågsamma och idiotiska, därför hör man ingen som direkt nämner vilka alternativ som finns utan man pratar "flummigt" om alternativen.. jag tycker att AVA har tydliggjort hur man ska lösa problemet tillfälligt och över tid.. Men tyvärr så låter mediapuckon som JJ springa runt och fjanta i egen sak och dessutom låta detta bli sanning..
Gässen i programmet vart plockade ca 4ggr sen vart det slaktade som du sa, med den lilla detaljen att den tvångsmatas med ett rör ner kört i halsen för att det ska bli fin gåsleverpastej av Mårten.
jag hatar all hantering av gäss, jag försvarar inte detta utan jag skulle vilja rycka skinnet av idioterna och tvängsmata dom med en 3-fas kompressor.. det som förvånar mig är att folk tror att man kan köpa ett duntäcke för 200:- på j*sk och att djuren behandlats på ett bra sätt..
Och såren de sydde ihop kom sig av att plockarna rev upp stora sår när rev av dunet, upp till en decimeter.
av rätt anledning ser jag inga problem med att sy ett djur utan bedövning, att göra det av denna anledning är för jävligt.. jag ville få folk att fatta att man ibland måste göra sådana här saker för att rädda djuren från onödig plåga..
Det var ett vidrigt program och jag vet att jag än mer kommer att kolla vad mina kläder kommer i från. Grönsakerna jag äter kommer att bli allt mer närodlade och köttet närproducerat. Ser fram emot när den första laptopen med ett kravmärke och ett rättvisemärke dyker upp.
Patric vad tar du för ett lamm?
jepp, det är ett fett maktverktyg att du aktivt bestämmer var dina pengar tar vägen, inte alltid så lätt men det är ett viktigt ställningstagande..
(ett levande lamm kostar 1000:- och ett slaktat kostar 90:-/kg)
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg