Fy f_n, jag valde fel.

jag är betydligt mer insatt i mulsing debatten och idiotin kring den än vad jag är i dun debatten eftersom jag inte har egen erfarenhet.. jag antar väl att man rycker gässen några vändor innan dom slaktas, jag har svårt att tänka mig att man bara rycker dom utan att dom någon gång hamnar i kyldisken eller?

Om inte annat blir det väl hundmat eller annat djurfoder av dem.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
jag är betydligt mer insatt i mulsing debatten och idiotin kring den än vad jag är i dun debatten eftersom jag inte har egen erfarenhet.. jag antar väl att man rycker gässen några vändor innan dom slaktas, jag har svårt att tänka mig att man bara rycker dom utan att dom någon gång hamnar i kyldisken eller?

Icke, Kalle och hans vänner är mer lönsamma (för "agenterna") om de dansar och sjunger på julaftonen. Självfallet får de inget själva, med fjädrar och/eller pengar går det ju att peka finger och dra. Men antagligen kastas de ut ikylan när de inte är lönsamma längre, som gamla och skruttiga är de otjänliga som föda och ålderskrämpor sätter P för dansandet.

peter

Skickade ett mail till Haglöfs med frågan om dom plockar dun från levande fåglar
och fick svar i dag:

Haglöfs tar inte sitt dun från levande fåglar.

Vi har bestämt att inte köpa dun som plockas från levande fågel. I Regel 8.1.1 i vår Uppförandekod har vi klart uttryckt att det inte tillåtet.

Vi använder två kvaliteter av gåsdun till både sovsäckar och dunkläder, 650 cuin fillpower och 800 cuin fillpower. I bägge fallen är dunet en biprodukt när gåsen slaktas till livsmedel.

Vårt 650-dun kommer från franska gäss och dunet är processat i Frankrike där det tvättas och antibakteriebehandlas med godkända medel. Inga övriga kemikalier har använts.

Vårt 800-dun kom fram till 2008 från Polen, från 2009 kommer det från Ukraina och det processas i Japan. Det tvättas och antibakteriebehandlas på samma sätt och inga övriga kemikalier har använts.

Har du ytterligare frågor, kan du maila, xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx

Skickade ett mail till Haglöfs med frågan om dom plockar dun från levande fåglar
och fick svar i dag:

Haglöfs tar inte sitt dun från levande fåglar.

Vi har bestämt att inte köpa dun som plockas från levande fågel. I Regel 8.1.1 i vår Uppförandekod har vi klart uttryckt att det inte tillåtet.

Vi använder två kvaliteter av gåsdun till både sovsäckar och dunkläder, 650 cuin fillpower och 800 cuin fillpower. I bägge fallen är dunet en biprodukt när gåsen slaktas till livsmedel.

Vårt 650-dun kommer från franska gäss och dunet är processat i Frankrike där det tvättas och antibakteriebehandlas med godkända medel. Inga övriga kemikalier har använts.

Vårt 800-dun kom fram till 2008 från Polen, från 2009 kommer det från Ukraina och det processas i Japan. Det tvättas och antibakteriebehandlas på samma sätt och inga övriga kemikalier har använts.

Har du ytterligare frågor, kan du maila, xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx

Ska man gissa att dunet kommer från franska gåslevergåsar som blivit matade med slang...för att få stor fet lever snabbt...!? Tänk va innovativt med gåslever och dunjacka från samma gås :)

Svar från Exped

Mailade och frågade vart exped tar sitt dun.

Här är svaret.

The question of how down should be gathered is an on going discussion.

We use Chinese down from dead birds, these are a by-product of the food
industry. These birds are raised for meat production. Obviously there is
always the ethical aspect when it comes to using products that come from
animals. The reason we use down from dead birds is because it is not easy
to handle live pluck.

Inte nog med att Gässen rycks levande, de Gäss som får skinnet sönderryckt
sys av plockarna med nål och tråd utan bedövning.
(Gick att se på kalla fakta i dag)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips