Det stämmer väl inte?Jag föredrar absolut att testa själv med mina egna förbrukare
För om det hade stämt så skulle du inte ha bett mig att testa istf att göra det själv.
Det stämmer väl inte?Jag föredrar absolut att testa själv med mina egna förbrukare
Det stämmer väl inte?
För om det hade stämt så skulle du inte ha bett mig att testa istf att göra det själv.
och i tidigare inläggJag tvivlar på att allt som står i tester och tabeller stämmer för mina förbrukare.
Jag föredrar absolut att testa själv med mina egna förbrukare.
Om du ändå inte litar på ngn annan än dig själv, varför skall jag testa åt dig?
Tillbaka till tester som anknyter till det som fick mig att posta i den här tråden,
ditt påstående att alkaline-batterier skulle vara bättre, dvs ha högre kapacitet, än NiMH-batterier.
Jämför med motsv test av Sanyo Eneloop
OBS
Se nedersta raden, och ur texten
The self discharge test revealed that in 31 days there is 93% of the original capacity
Tidningen Råd & Rön testar i nr 10/2010 14 olika laddbara batterier, varav ett flertal är av den moderna LSD-varianten. De testar även 11 olika laddare.
http://www.radron.se/templates/ProduktTest____4458.aspx
Intressant men hur gjorde du för att veta när de tog slut egentligen? Loggas det någonstans i GPS:en eller hade du dem med dig och lyssnade på pip för batterivarning? Skulle kunna offra ett par Litium för att få reda på siffra för eTrex Vista HCx, det enda du inte hade testat.
Nej.Jag tolkar att de batterier som var förladdade motsvarar den nya generationen laddbara, vilket inte framgick helt tydligt.
Low Self DischargeVad står "LSD" för?
Har du vägt dem själv?Energizer Ultimate Lithium kostar 15kr/st på Teknikmagasinet.
Väger hälften av laddbara och alkaline.
MIN EGEN PERSONLIGA slutsats så långt:
I GPS, på långfärd behåller jag Energizer Lithium. Reservbatterier på långfärd samma.
Huvudskäl är halva vikten / batteri och nästan dubbla kapaciteten.
Nja.OBS IKEA har mycket billiga laddbara (generation 1)
Var går gränsen för att det ska räknas som generation 2?Kolla istället självurladdningen.
Low Self Discharge
Nu har jag det. AA-storlek.Har du vägt dem själv?
Jag har i andra Forum sett uppgifter på c:a 60%
Hur många grams skillnad är det fråga om?
Totalt?
I procent av totala vikten (dvs användare + kläder + packning)?
För mig ÄR drifttiden samma som kapacitet. Den kapacitet som finns kvar i ett batteri under en spänningsnivå som GPS:en inte klarar har jag inte någon användning av. Det är därför jag helst testar själv med den förbrukare som jag ska använda. Allt annat är bara nominella värden.Nja.
Nu blandar du väl ihop drifttid med kapacitet.
Uppenbarligen är dina GPSer mer beroende på batteriernas spänning istf batteiernas kapacitet.
Kapacitet hos batterier brukar anges, och mätas, i mAh, dvs det är ett förenklat sätt att ange den energi som finns i batteriet.
Råd & Röns test anger tex batteriernas kapacitet i mAh
Att kapaciteten hos alkaline-batterier är lägre än hos laddbara framgår tydligt av de tester jag har postat tidigare i tråden.
Den spelar en mindre roll får jag väl erkänna. Men jag behöver ju inte ta med så många så totalvikten blir ju klart mindre. Det spelar nog en större roll för de som vandrar. Däremot gör lång drifttid att jag inte behöver strula med byten särskilt ofta och stumheten i Energizer Ultimate Lithium gör att jag bättre kan lära mig hur mycket som finns kvar när de börjar indikera 75%. Och därmed välja tillfälle för ett byte.Jag undrar även, som jag skrev ovan, hur mkt viktskillnad det är fråga om och hur stor roll denna skillnad spelar för dig?
Nej, för hög spänning har jag inte drabbats av.Dessutom har jag i andra Forum läst att just eTrex GSer även är känsliga för hög spänning, och tydligen är stratspänningen på engångs litium-batterier alldeles för hög.
GPSerna vägrar helt enkelt att fungera med oanvända engångs litium-batterier.
Enda sättet att få dem att fungera skall vara att (delvis) ladda ur batterierna i ngn annan apparat (tex ficklampa)
Har du råkat ut för detta?
Vad är spänningen hos dina engångs batterier?