Fungerar styränsväxel på långfärdscykel?

Fungerar styrändsväxel på långfärdscykel?

Hej!
Är på gång att köpa en ny långfärdscykel.
Nu undrar jag om nån har erfarenhet. Provcyklade och tyckte att det inte blev mycket kvar av handen på bockstyret när man växlade. Hur funkar det i branta uppförsbackar om man inte får riktigt grepp?
Mvh
Inge
 
Vår erfarenhet är att växelplaceringen är vida mindre viktig än hårdheten i dalen.
Men konditionerna varierar, är inte farten av största betydelse är en mera uprätt sittställning lättare för rygg, handleder och hals....

go tur
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
STI/Ergopower

skulle jag spontant föredra. Jag har bekanta som tyckte att styrändsreglage var bättre än reglage på nedre ramröret på den tiden när STI inte fanns.

Thure
 
Jag och min bror har cyklat med styrändsreglage på bra bockstyre. Vi tycker att det har fungerat utmärkt. Möjligheter till tre greppositioner ger goda förutsättningar för variation i sittställning.

Mats
 
Ang. styrändsreglage

Skall man träna och tävla i landsvägscykling och hänga med i klungkörning med fartsträckor och utbrytningar väger givetvis fördelen med STI-liknande reglage över. Kör själv med både STI och Ergopower på lvg-hojar och rapifire på MTB:n. Skulle nog byta till SRAM:s nya lvg-reglage om de inte var så löjligt dyra.

Kan dock inte förstå varför annars så sansade och intelligenta cyklister i absurdum hävdar att de är bäst för långfärd! Hur bekväm får man bli?
Visst måste man förbereda växlingen aningen tidigare men det är inget jag noterat som något problem. Precis som trampandet går växlandet av sig självt. I motlut är alla felväxlingar väldigt märkbara. Brukar ibland stödja på styrändan med hela handen när jag sjuter upp spaken med fingrarna. Blir vägen plötsligt väldigt brant eller ojämn är det bara att vänta någon sekund innan man flyttar upp handen igen. Om vajerhöljets båge ut från styrlindan stör är det bara att linda in det.

Men något av det värsta som finns på en tur är när växlarna strular och inga justeringar kan få slut på det. Ofta är det bakväxelfästet som fått sig en kyss. Att då kunna ställa om till friktionläge och ta sig vidare till en bra campingplats eller verkstad och få lösa det i lugn och ro är guld värt.

Skulle reglaget strula är det lätt att plocka isär och felsöka. Mina snart tio år gamla reglage är det dock bara lite fett som behövts.
Vet dom som provat detta med sina STI-reglage. Kan väl säga det att han två år senare forfarande hittar plastdelar på källargolvet... Ergopower går lättare att serva men strular även desto oftare, åtminstånde mina.

Har även upptäckt att mina händer domnar långt mer sällan när jag tvingas flytta handen ner till reglaget i ändan av bockstyret. Sittställningen blir mao inte lika statisk som med STI.

Sluta komfortknarka, spar degen och köp innan tillverkarna upptäcker vilken billig och långlivad produkt de tillverkar! Skulle du sedan trots allt inte gilla dem, hör av dig för jag köper dem gärna! ;)
[Ändrat av PeterT, 2007-05-17 kl 00:18]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips