Funderingar runt fjällmaten

Jag har i flera år varit på fjällen och fuskat med maten, inte räknat kcal utan bara käkat när magen kurrat olidligt. Nu ska jag iväg en vecka och vandra med en kille som jag får lov och kalla elitidrottare och han är väldigt mån om att "vi" (han) intar tillräckligt med kcal och proteiner så att han inte riskerar att förlora muskelmassa. När jag frågade om hans standardintag så ligger det runt 3500kcal och 2g protein per kg kroppsmassa (90-93kg) per dag. Dessa mål känns helt orealistiska även om vi båda bär 100L säckar för en veckolång vandring (7-9dagar) så vill jag inte pruta bort regnstället för protein bars. Jag tänkte att vi skulle ha med oss 2st gainomax protein bars dagligen (440kcal 40g protein) och sen käka 2st frystorkat (blåband?) Ca 1040kcal. Det är ändå långt ifrån målet. I övrigt tänkte jag packa ner saker som:
tub ost 2st
rökt fläskfile 1000g
kaffe kok 2pkt
varmakoppen 6st
Tornfisk i olja 4st
torkat kött 500g
bacon 3pkt
Husamn knäckebröd 1pkt
smör 1pkt
nötter 2pkt

Tips på produkter skulle verkligen uppskattas så att det går få ner volymen. Vikten är inget problem om inte galenskapen passerar 30kg. Ev annat märke frystorkat som är bättre?

Rent allmänt så vore det intressant och se andra personers matlistor och höra era filosofier runt "fjällmaten."
 
/Nötter!/ Ja, att äta alltså!;-) Massor med protein.
// Lelle
Bekräftas! Nötter & frön is da shit. Inget annat naturligt förekommande livsmedel kommer upp i sådana andelar protein (upp till 30%), och med grovt räknat hälften fett (av den nyttiga sorten) är det inte mycket annat heller som kan konkurrera med relationen energiinnehåll/vikt. Men han vill väl ha en bra balans på animaliskt och vegetabiliskt sådant, så torkat kött är inte dumt heller.
Varma koppen och frystorkat är varken särskilt proteinrikt eller energieffektivt, men man kan "spetsa" maträtterna med egna tillsatser av typ just nötter/frön, smör/olja, sojaproteinpulver, kokosmjölkpulver, riven parmezanost, frystorkat gräddpulver, torkade oliver etc. Det blir godare också ;).
En påse hummouspulver till knäckebrödet ger flera gånger om av både energi och protein än "varma koppen" och kräver dessutom inte ens en uppkokning av vatten.
Som "godis" är chalva väldigt rikt på både protein och energi, om man står ut med den söta smaken, mörk choklad är inte heller så dumt och inte alls försumbart som proteinkälla (men då skall det vara hög andel kakao). Klarar ni mentalt att byta ut kaffepaketen mot kakaopulver (obs ej O'boy), får ni också ett rejält protein- och kaloritillskott plus en massa andra nyttigheter.

Min egen målsättning med att effektivisera fjällmaten är i o f s att minimera vikten, inte att maximera intaget ;), men eftersom jag också gör det genom att öka andelen fett och protein, så kanske det kan finnas lite uppslag för er här.
 
Godaste frystorkade är REAL! Finns i många olika rätter så man kan variera sin mat en hel del och alla rätter som jag har provat har varit rejäla portioner med mycket smak, riktigt goda. Kostar ju lite men det är det värt. Rekommenderas! http://www.drytech.no/
 
Hela 2pkt kokkaffe känns ju något överdoserat. Jag är själv storkonsument av kaffe, men 1pkt räcker gott och väl för mig. Det blir ju inte mer än 3-4 kaffetillfällen per dag =)
 
Googlade på hummouspulver men hittade inget intressan! Vart får man tag i hummouspulver?
I nästan varenda affär med mat från Mellanöstern. Hummous är ju en blandning av malda kikärtor och tahina (sesamfröpasta). Det är väldigt enkelt och blir godare att göra hummous själv, plus att man då kan öka andelen tahina och därmed öka energiinnehållet. Men de köpta pulverpåsarna är också rätt ok, kolla bara att inte datumet är för gammalt för då smakar det papper om pulvret :p
 
... och sen käka 2st frystorkat (blåband?) Ca 1040kcal.
Jag vill minnas att Blå Bands frystorkade har 650 kalorier per styck, dvs 1300 totalt.

Tips på produkter skulle verkligen uppskattas så att det går få ner volymen. Vikten är inget problem om inte galenskapen passerar 30kg."
Då jag också är väldigt mån om att komma upp i kalorimängd (ca 3200/dag) brukar jag hälla i 1-1,5 dl extra fullkornsris till mina Blå Band (häller i detta redan under uppkokningen, för att spara tid och bränsle). Ris har väl ganska låg volym.

Och som tidigare personer skrivit om: Nötter!

Beträffande det där med proteiner och tappande av muskelmassa så har det aldrig bekymrat mig - jag har ändå inga muskler att tappa...
 
Ett stort ökat intag av nötter och frön kan sätta räserfart på den hårdaste av magar. Var beredd på det framförallt om du inte är van vid det sen tidigare. (observera KAN sätta fart... för vissa funkar det, för andra inte)
 
Ett stort ökat intag av nötter och frön kan sätta räserfart på den hårdaste av magar. Var beredd på det framförallt om du inte är van vid det sen tidigare. (observera KAN sätta fart... för vissa funkar det, för andra inte)
Hmm, det kan tydligen funka precis tvärtom också... ;) Till den milda grad, att jag måste matcha med rejäla mängder grönsaker för att få balans på det hela.

En liten kommentar om det där med proteinintaget efter konsultation med närstående expertis ;). Äter man generellt för lite under fysisk ansträngning, så lär kroppen prioritera energiförsörjningen. Att då stoppa i sig ett överskott av högvärdigt protein blir som att knäcka nötter med mikroskop: dyrt och onödigt omständligt, för det bryts ändå till "bränsle". Se till att äta er mätta i stället för att öka proteinintaget till absurda nivåer.
 
Ett stort ökat intag av nötter och frön kan sätta räserfart på den hårdaste av magar. Var beredd på det framförallt om du inte är van vid det sen tidigare. (observera KAN sätta fart... för vissa funkar det, för andra inte)

Beror ju på vilka sorters nötter och frön du äter....

Om killen är så stark klarar han säkert av att bära sin mat själv. Låt honom bära på lite hushållsost, mjölk och proteinpulver. Proteinpulver gillar alla starka människor (källa: wikipedia)
 
Jag är tacksam för alla svar, mycket matnyttigt. Nötter skriver jag högst upp på listan och ökar intaget av dem. Antar att jag kan pruta bort salt karet då. Varma koppen skulle jag kunna pruta bort helt och hållet då det mest var för värmens skull och det kanske passar bättre med en extra kopp kaffe för att få fart på magen efter alla dessa nöter och frön? Tipset att spetsa maten ska vi ta tillvara på. Jag känner mig rent av dum som inte tänkte på samma sak själv. Hummouspulver och tvål ska jag söka efter i affärer från Mellanöstern. Är det kanske något mera som finns och fynda där generellt? Jag tror vi får mixtra lite med de olika formerna av frön (fågelmat) innan resan och se vad som är ätbart. Joanna jag läste din artikel vilken var mycket bra skriven. Jag kommer att testa delar av din diet hemma och möjligen använda den vid nästa vandring. Kaffet ska jag banta till ett paket, tack.

Jag kikade igenom mitt lager av blåband frystorkat och där hade alla 520 eller 540kcal. Möjligt att blåband har ändrat? Jag spånade lite på real turmat och det verkar som flertalet av deras produkter ligger på 600 kcal eller mera.

Sen vet vi ju alla att wikipedia inte kan ha fel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...