fukt i sovsäck vinterturer

Intressant diskussion. Jag kan som liten input berätta att jag både testat att sova med VBL samt att vara ute på 3-veckors tur på vintern utan VBL. Bägge utan några större problem med fukten.

Fördelen med VBL är framför allt påtaglig då man är ute i riktigt sträng kyla under längre tid. Ett illustrativt exempel på hur det kan bli om man kör utan VBL i riktigt sträng kyla kan ses på Kanada på tvärs med Lars Monsen c:a 23 minuter in i följande episod. Slutar med att han snittar upp hela sovsäcken med kniv för att bli av med isen..... (
).

Men som Fowwe redan är inne på klarar man sig för det mesta väldigt bra med att se till att vädra sovsäcken. Ett bra knep som vi brukar köra med är att köra bensinköken extra på morgonen och ventilera ut fukten. Först med stängt tält så det blir rejält varmt (relativt utetemperaturen förstås...) = mycket fukt absorberas. Sen öppnar man tältet på vid gavel så "all" luft byts ut. Loppar man detta ett gäng gånger brukar det mesta inne i tältet bli väldigt mycket torrare. Om man sen luftar sovsäckarna extra utomhus är min erfarenhet att man klarar sig riktigt bra utan VBL även under längre turer.

/ Stefan
 
Skulle Hilleberg bivakanorak fungera som fuktspärr?
 
Men hur gör Inuiter när de sover? Sova i plastpåse är ändå ett relativt nytt påfund.

De sover väl inte veckor i sträck i en massa minusgrader utan i igloo, där det nästan är plusgrader?

Sen tror jag inte de har sovsäck heller:)

Däremot har de antagligen skinnfällar som fryser till is och behöver tinas med jämna mellanrum.

Citerar (avskrivet, så det kan vara stavfel) från Att överleva vintertid på naturens villkor:
Om man för 60 år sedan var klädd för -40 C kyla i ullkläder, vägde kläderna 11 kg. Efter fem dagar hade man ca 7 kg vatten i kläderna

Boken är skriven -89, så vi snackar alltså om 30-talet.

Det står också att samma erfarenhet gjorde en amerikansk nordpolsexpedition 1986.
 
"Friluftsmänniskor har i årtionden använt kupoltält under vinterfärder. Stängerna håller upp en tunn, vattentätt väv, som fästs i de bågformade stängernas nedre ända med hjälp av öglor, och snöfållen viks under tältet. På det högsta stället i tältet dras genom både inner- och yttertältet ett ventilationsrör (t.ex. 30 cm av en dammsugarslang). Ersättningsluft kommer in genom springorna i dörröppningen och luft går ut genom ovan nämnda rör.


Tältet har ett nät i taket, där man kan torka fuktig utrustning, såsom strumpor och vantar, när man värmer tältet med fotogenköket. Man kan övernatta i kupoltält till och med i -40 graders köld, eftersom det kan vara 20–30 plusgrader inne i tältet då köket är på. Det är inte lika enkelt att montera ett ventilationsrör i ett tunneltält, för tältets ventilationsöppningar finns inte på det högsta stället av innertaket."
Detta är från en Finsk sida utgiven av motsv. Naturvårdsverket
2 frågor till den som kan:
- Om man har ett kupoltält med ventilation i innertältets tak och på sidorna(Helsport himalaya)strutar som man öppnas och stängas ut till det fria eller bara till yttertältet och nät ventilation i ingången.
kan då ett rör med stängd ventil runt om i taket öka draget jfr med utan och större öppning?
-hur ska "snöfållen"användas jag trodde att den skulle vändas utåt och lägga snö på och endast om man vill öka ventilation vikas inåt samt om man har det på sommaren
-övrig fråga om man har extra innergolv och vill ha kök i absid viker man in eller drar ihop golvet då,det är ju även opraktiskt om man vill gräva en grop för fötterna när man lagar mat alt. att man har extra golvet ned i gropen och köket framför gropen
 
Men hur gör Inuiter när de sover? Sova i plastpåse är ändå ett relativt nytt påfund.

Folk världen över som lever i kallt klimat har alla löst detta lilla problem på liknande sätt. Isolering + eld. Ett exempel som jag vet har visats på svensk TV är renägande folk uppe i norra Sibirien, som bygger sina "hus" på stora slädar som sen renarna drar mellan olika områden. Något liknande kan ses på denna film: https://swe.newsmarttraveller.com/happy-reindeer-herders-day-nenets-people-celebrate-539694

Även om dessa hus/tält/kåtor mer verkar likna mongolerna jurtor.

Problemet med fukt i tält/sovsäck är främst ett problem när man har som krav att man ska kunna släpa med sig allt själv på tur, dvs utrustningen måste vara lätt. Om det är helt ok att bara tältet väger 50 kg och fyller upp en hel släde själv blir det betydligt enklare :)

/ Stefan
 
Om man sover på rygg med mössan över ansiktet fryser kondensen på utsidan av mössan. På morgonen slår man bort isen. Har funkat för mig ned till -18/-20 i alla fall.
 
Fukten kondenseras väl i ytan mot kylan. Om man har ett sovsäcksöverdrag borde den mesta fukten kondenseras mot detta och ganska enkelt kunna borstas av på morgonen.
 
Fukten kondenseras väl i ytan mot kylan. Om man har ett sovsäcksöverdrag borde den mesta fukten kondenseras mot detta och ganska enkelt kunna borstas av på morgonen.
Problemet är att fukten inte med säkerhet kondenseras mot den absolut kallaste ytan, det enda som behövs är att det är tillräckligt kallt så att kondenspunkten uppnås. Har du "otur" ( och har för tunt överdrag till sovsäcken) så kan kondenspunkten hamna inne i sovsäcken i stället för i ditt överdrag.
 
Fukten kondenseras väl i ytan mot kylan. Om man har ett sovsäcksöverdrag borde den mesta fukten kondenseras mot detta och ganska enkelt kunna borstas av på morgonen.

Om fukten kan ta sig så långt bort så skulle den ju inte kondensera i sovsäckens stoppning utan hamna på insidan av tältet, och det hade inte varit nåt problem. Men när du sover i väldigt låg temperatur så kommer du ha minusgrader åtminstone nån centimeter in i sovsäckens stoppning, och då är det där som fukten fryser till is.

Om det är -25 på ena sidan av en isolering och +25 på den andra sidan så kommer det vara nollgradigt mitt i isoleringen.
 
ok dagg punkt är ju både temp beroende och relativ fuktighet
för att kunna avgöra om man behöver bvl får man ta med en hygrometer.
som jag tid nämnt så upplevde jag i för somras vid camping nära havet som var kallt med dimma på natten och yttertältet var helt fuktigt på insidan trotts ej blött i gräset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Ylvan Matlagning och fukt... Bo och sova 5
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
ÄventyrsUffe Fukt i dunsovsäcken, vad göra??? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.