fukt i sovsäck vinterturer

Först en kort replik. Naturligtvis är jag medveten om att det alltid finns en viss mängd fukt omkring oss. Med "inte blir fuktigt" så menar jag förstås att fukten är så liten att man inte lägger märke till den. Vi behöver inte klyva hårstrån vad gäller formuleringar.

Nu till det intressanta, för jag fick lust att räkna på det här med hudens utandning och vad som händer i sovsäcken. Eftersom jag inte är sakkunnig om allt så har jag googlat friskt och om någon har goda invändningar så är de välkomna (jag hoppas ni tycker detta är lika kul som jag). ;)

Först har vi hudens svettning eller utandning. Jag får ungefär samma värde som Dan B, dvs att de flesta svettas några deciliter till en halvliter per dygn. Ska vi för enkelhetens skull säga att man svettas 2 dl under en natts sömn (8 timmar).

Vattenångan måste sedan ta vägen någonstans och har man en fuktspärr så antar vi att den hamnar i den inneslutna extra luften i sovsäcken. Nu klarar 1 m3 luft vid 25º C att ta upp knappt 20 g vatten (100 % luftfuktighet). Om man svettas ut 200 g vatten så innebär det att totalt 10(!) m3 luft måste bytas ut fullständigt under en natt, om man har fuktspärr och allt ska ut. Per minut blir det 10000/(8*60)=20 liter uppvärmd luft som ska bytas ut mot ny, kall och detta passerar då vid sovsäckens öppning vid halsen säger någon. I min värld är detta ett kalldrag av värsta sort när man istället vill sova skönt i vinterfjällen. (Naturligtvis begriper jag att ingen av er sover under sådana omständigheter men detta är de teoretiska beräkningarna. Vad säger ni?) :D
 
Senast ändrad:
Jag fick lära mej det när jag låg inlagd på sjukhus.
Jag fick inte ta vatten själv utan var tvungen att ringa på sjuksköterskan och hon gav mej vatten, var också tvungen att pinka i en flaska.
Jag frågade varför, det var för att dom måste kolla min vatten förbrukning.
Jag fick hålla på i 2 dygn om jag mins rätt.
Sen talade dom om att jag hade en skillnad på ca 6 dl och det var normalt för en sängliggande person.
På läkarronden fick jag reda på det igen.
 
sover man 8h blir det 2 dl fukt och för att fukt ska komma ut måste man ju röra på sig under natten om det ska komma ut med luften vid hals/huvud.
Om man vädrar säcken efter varje natt borde det ej bli problem mer än de dagar/perioder man ev måste vara i tältet och därmed sovsäcken pga oväder.
Jag tältade i somras 20 m från havet då det blev dimma pga temp skillnader i vattnet och luften och trots det ej var dimma på land var yttertältet helt fuktigt på insidan på morgonen men ej fuktigt i innertältet eller i väven på innertältet.
Det var vindstilla och tältet var ett nytt Helsport SL 2p med stora ventilationshuvar, sovsäck blev ej fuktig inv fast pga temp ganska öppen
 
Vill minnas att Andrew Skurka beskrivit i sin VPL-artikel om fördelarna med systemet. Dels att huden i fuktig miljö kommer i någon slags jämnvikt (och inte avger lika mycket fukt) samt att man i VPL får mycket snabbare får återkoppling om det är för varmt. Man kan alltså reglera tempen istället för att ligga och svettas i sovsäcken. Har bara sovit en vinternatt i mylarsäck (funkade bra) och mina egna erfarenheter är mycket begränsade
 
Om jag förstått VBL-resonemanget så är det allra bästa ur energisynpunkt att kroppens normala tillförsel av fukt till huden begränsas. Den finns ju där oavsett om man svettas eller inte. Huden lär ha sensorer som känner av hur fuktig den är och sensorerna skickar signaler för ökade eller minskad tillförsel av fukt.

Av det skälet vore det väl bättre att ha plastbarriären direkt mot huden för då kommer inte fukten att dunsta och ingen köldeffekt att uppstå. Har man ett underställ som suger upp fukten så tillförs ju ny fukt till huden (och kyler ner den) varvid kroppen kompenserar med ökad förbränning. Dvs sovsäcken blir inte blöt men du förbrukar onödigt mycket energi för att hålla värmen.

Sedan är ju frågan om man över huvud taget kan ligga med en "plastoverall" mot huden. Finns det någon som provat bland oss?
 
Tät plast mot huden låter hemskt. ;-) Men Western Mountaineering har en variant av VBL och här är en försäljningssida med lite information om systemets för- och nackdelar:

Med ledning av mina (överslags)beräkningar tidigare drar jag slutsatsen att knappt någonting av den fukt kroppen genererar ventileras ut under sömnen i en VBL. I princip allt stannar kvar. Det blir väl då understället som tar upp den. Nu handlar det inte om mer än omkring 2 dl vatten, med individuella variationer, så det går nog att vänja sig vid om man måste. Fast 2 dl är mer än man tror, det vet alla som vält en kopp te på bordet.

Utan VBL - dvs så som jag själv sover - så hamnar den mesta ångan i sovsäcken. Vid sträng kyla kan det så klart byggas upp en viss mängd is inuti säcken på någon vecka. "Fluffandet" (och helst torkandet) jag gör varje morgon och kväll ventilerar bort en del av fukten. Men enligt de beräkningar jag själv gjort krävs det många m3 luft för att få bort allt vatten så det blir bara en mindre del man kan få ur. Vissa besvärliga dagar kanske inget alls.

Personligen har jag använt 2 st 3-säsongerssäckar på vinterturer (dun innerst, syntet ytterst). I dunsäcken fryser ångan sällan under natten utan det går att krama ut den på morgonen. Det som har kondenserat till vatten blir väl tyvärr kvar, det mesta.
Det tar emot att skriva det, men kanske även jag vill ha en VBL om jag skulle vara ute 2 veckor eller mer på vintern... ;)
 
Senast ändrad:
Det låter vettigt att man kan krama ur fuktig luft ur en varm sovsäck på morgonen. Samtidigt hade jag en fundering om det inte teoretiskt även skulle kunna innebära att man klämmer ihop dunen och sedan sugs det in -15 gradig luft och dunet fryser ihop i klumpar (?) Inget du har märkt?

Den enda natten jag testsovit i min mylar-bivy inuti sovsäcken så upplevde jag varken att underställ eller bivy var särskilt blöt, bara lite fuktig. Anledningen till att jag inte använt den så mycket är ju att jag inte har någon vintersäck och vill ha tillgång till dunkläder som förstärkning. Det problemet skulle lösas med VPL-kläder. Funderar att testa med mitt goretex paclite-regnställ, även om det "andas" lite grann. Andrew Skurka använde lätta regnkläder under hans Alaska Yukon-tur som han specialimpregnerat för att göra tätare.
 
Det låter vettigt att man kan krama ur fuktig luft ur en varm sovsäck på morgonen. Samtidigt hade jag en fundering om det inte teoretiskt även skulle kunna innebära att man klämmer ihop dunen och sedan sugs det in -15 gradig luft och dunet fryser ihop i klumpar (?) Inget du har märkt?

Den enda natten jag testsovit i min mylar-bivy inuti sovsäcken så upplevde jag varken att underställ eller bivy var särskilt blöt, bara lite fuktig. Anledningen till att jag inte använt den så mycket är ju att jag inte har någon vintersäck och vill ha tillgång till dunkläder som förstärkning. Det problemet skulle lösas med VPL-kläder. Funderar att testa med mitt goretex paclite-regnställ, även om det "andas" lite grann. Andrew Skurka använde lätta regnkläder under hans Alaska Yukon-tur som han specialimpregnerat för att göra tätare.

Tyvärr misstänker jag att ett regnställ i membranväv andas för mycket för att det ska uppnå någon av effekterna hos en VBL.
 
Det låter vettigt att man kan krama ur fuktig luft ur en varm sovsäck på morgonen. Samtidigt hade jag en fundering om det inte teoretiskt även skulle kunna innebära att man klämmer ihop dunen och sedan sugs det in -15 gradig luft och dunet fryser ihop i klumpar (?) Inget du har märkt?
Nej, inget jag har tänkt på. Jag tror inte dunen fryser ihop direkt och att ägna en stund åt att omväxlande krama och fluffa säcken motverkar troligen. Förr eller senare ska man ju packa ihop och det är väl bättre att dunen fryser före. Det jag upplevt som det största problemet är det som TS är inne på när hon funderar på snorkel(!). Alltså utandningsluften som innebär mer fukt än svetten. Ligger man lite fel i sömnen och andas genom en del av sovsäcken då är den delen stelfrusen på morgonen.
 
Jag har själv hyfsat många nätter ute under vintern. Det har varit ner mot -38 som kallast.

Jag har aldrig använt fuktspärr, och sovit gott i alla fall. Det har i och för sig mest rört sig om 2-3 nätter i tält, men som mest har det blivit 8-10 dagar. Det har inte blivit så pass mycket is i sovsäcken att det stört. Jag ligger rätt still när jag sover, så andningsluften brukar ta sig ut ur sovsäcken.

Om jag ger mig ut på en polarexpedition, eller mycket långvarig tur utan torkmöjligheter är det möjligt att jag också provar fuktspärr. Men eftersom jag med rätt sovsäck inte frusit hittills så fortsätter jag till vardags utan.
 
Jag brukar köra med fuktspärrspåse under veckoturer men skippa om det bara är någon natt! Lite obehagligt på morgonen men bättre än en fuktig påse har varit min tanke...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Ylvan Matlagning och fukt... Bo och sova 5
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
ÄventyrsUffe Fukt i dunsovsäcken, vad göra??? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.