Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!?

Jag kanske i mångt och mycket lever under en sten, men är det bara jag som reagerar över de hutlösa priserna på frystorkad mat? I synnerhet de varianter som är riktade för "friluftsliv".
De har inte heller ett högre näringsvärde än den andra frystorkade maten i en vanlig mataffär.
Är det så viktigt att slippa diska ur sitt kärl eller torka ur det med lite gräs, eller är det något annat som jag missar? Jag försöker inte på något sätt göra mig lustig över dessa ocker-prissatta produkter utan detta är en serilös fråga.

Det verkar vara dax att studera literpriset på skrivarbläck!
Torkar man själv vet man mera om vad maten består av till att börja med, sen brukar det bli mycket billigare oxså.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Haha går ju fan inte och köra med det - kör Knorr och liknande.

Det går knappt nå mer bränsle med dom - man kokar upp - häller i påsen - låter det puttra en halv minut och låter det dra i eftervärmen - klart.

Du vet att betala 160-320 spänn dygnet för bara basmåltiderna...aldrig i livet - löjliga priser.

Med annan frystorkad butiksmat klarar man sig med 30-60 spänn/dygnet på basmåltider.

Man kan ju ha med sig en liten andel sådan dyr frystorkad mat för speciella lägen men inte som grund....

Jag begriper inte ens varför man skulle vilja komplettera med den maten? Den har ju samma pris som en färsk tillagad lunch på en skaplig restaurang för tusan. Och då ingår kaffe och kaka haha.

oskaTE=seobserver;630387]Det verkar vara dax att studera literpriset på skrivarbläck!
Torkar man själv vet man mera om vad maten består av till att börja med, sen brukar det bli mycket billigare oxså.[/QUOTE]

Skrivarbläck lär inte vara dyrare per liter än vad elektrikersvett är. Tror inte ens det går att anbringa en hel liter.

På Utemat.se säljer dom frystorkad mat för en tia billigare än i butik men fortfarande hutlöst för dyrt tycker jag. Däremot säljer dom ett fabrikat som heter "Pack'n go" som är hälften så dyrt som de övriga fabrikaten ...den bukar av förståeliga skäl alltid vara slut.

Med kreativitet och lite möda hittar man nog bra och betydligt billigare alternativ på ICA. Själv brukar jag ha vanliga Knorrsoppor med mig ut. Töm påsens innehåll i en mattermos. Koka upp vattnet, fyll termosen och rör om. Soppan är färdig lagomt till lunch.

Kollade just nu på den siten och nu finns det förpakningar med en skiva mjukt bröd på 57 gram för "bara" 25 spänn! Undrar vad kilopriset blir? ... håller mig till Lingongrova jag!

Jag gillar Real Turmat. När vi kör den årliga fiskevrckan så kör jag minst 2påsar per dag.
Jag tycker det är värt det. Fast jag handlar på xxl. 69:- och 79:- för en riktigt bra måltid.
Smakar bra och jag behöver inte diska eller ha med tallrik osv. Även otroligt tidsbesparande så jag kan fokusera på fisket. :)

Det verkar vara dax att studera literpriset på skrivarbläck!
Torkar man själv vet man mera om vad maten består av till att börja med, sen brukar det bli mycket billigare oxså.

Har inte riktigt kommit igång med att torka själv ännu, endast svamp och frukt. Jag brukar köra varma koppen för 3,33 per portion som jag sedan näringsberikar på egen hand med proteinpulver och liknande och förvarar i zip-lock-påsar. Fullgod näring för en struntpeng.

Nudlar för en billig peng!

Knorrsoppor/varmakoppen etc kompletteras enklas med billig kina nudlar, funkar smärtfritt... :) Sen kan man göra uppkok av ris hemma och sedan torka, funkar att ha i skogsgrytan utan att bruka överflöd av bränsle om man inte använder naturell givetvis...

Mvh troswe

Senast ändrad:
Jag begriper inte ens varför man skulle vilja komplettera med den maten? Den har ju samma pris som en färsk tillagad lunch på en skaplig restaurang för tusan. Och då ingår kaffe och kaka haha.

Brukar ha med det mycket liten andel - t.ex om man inte har köket med på en expeditionsrunda - då kan man värma vatten med drickaflaskans kåsa över en minield och slå i två koppar så har man en varm måltid.

Tänk en två veckors tur - helt offline utan normal infrastruktur - sicken jävla nota om det går 3-4 påsar dygn - gånger 14 -3200 spänn - minst

Motsvarande med Knorr och andra rätter kanske hamnar på...

644 spänn

Haha - då får ta o kamma sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips