Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!?

Olika smak olika plånböcker tydligen

Köpa finns inte på min karta. Bröd får bli knäcke utom första dagen eller så

Började torka för ett år sedan å inte är det svårt, så varför köpa öht.

jotho: Börja med att torka div grönsaker så kommer du igång
 
Vad är ni betedda att betala för frystorkad fläskfile'?

Jag har just startat min frystork för att fixa maten till en planerad påsk-tur. Just nu är det kyckling i torken, men jag hat alltid flera middagar med skivad fläskfile, som jag tillagar precis som hemma efter uppblötning. Övriga ingredienser frystorkas åxå så klart, och alla middagar lagas som vanlig mat hemma. Så här på vintern kan man ju kosta på sej att slänga ner riktig vispgrädde i pulkan, vilket ju förhöjer smaken.

Det tar betydligt mer tid än att värma vatten och hälla en påse - och smakar betydligt bättre... :)

Jag har tänkt tanken förrut... om man skulle sälja riktig frystorkad fläskfile mm "över disk"... undrar vad folk skulle kunna tänka sej att betala?
 
5-10x har jag sett som skillnad på vanliga restaurangportioner samt dito frystorkade. Sen om du hittar kunder den frågan kan ju bara dina ev kunder avgöra Pierre. Hemtorkat är gott!
go tur
 
Jag har nu varken ambition eller kapacitet att idka någon slags verksamhet i området.

Jag är mest nyfiken... Om folk är beredda att betala 700 spän kilot för en påse som mest innehåller ris eller pasta, lite torkade grönsaker och några "flarn" av torkat kött (+ en massa E:n förstås...)

1000 spän kilot för skivad frystorkad fläskfilé..? någon..?
(torrvikten är ca 25% av färskvikten, dvs. 100g blir 400g a´ 100 kr)

Somliga betalar gärna extra för att slippa laga maten - typ vatten i påse.
Andra är villiga att betala extra för att slippa pås-mat", dvs för att laga mat.
 
Jag hör till skaran som alltid har med mig Real eller Mountain House ut i skogen. Ett mål sådant om dagen, vilket är mellan 65-95 kronor beroende på sort, affär, kampanjer m.m. Det unnar jag mig gärna då det bara speglar en dyrare lunch i staden.

Jag har även provat knorr´s liknande versioner från ICA och måste säga att jag upplevde en väldig skillnad. Inte bara i pris. Köpte tex spagetti och köttfärssås från Knorr, men det hade räckt om dom skrev spagetti för köttfärssåsen vet jag inte vart den var, åtminstonde inte köttet. Inte ens mätt blev jag och då stod det att det var två portioner i påsen !

Detta har aldrig hänt när jag ätit Real eller Mountain House. Men varför man ska äta 3-4 mål varm middag om dagen det vet jag inte. Det räcker väl med ett ?


Mvh // Johannes
 
Jag håller med Glännman! Det är dessutom en säkerhetsfråga. Framförallt på vinterturer känns det rimligt att lägga de pengarna på ett varmt mål mat man kan få i sig även om man fastnat i en vindsäck. Man kan alltid värma vatten och hälla i en påse under besvärliga omständigheter, men att börja koka mat i kastrull känns inte lika självklart. Däremot räcker det med ett sånt mål om dagen, de andra "måltiderna" brukar bli påssoppor, mackor, nötblandning o.s.v. På rena skogsturer eller sommarturer kan man däremot unna sig riktig mat på ett annat sätt, eller ha med sig någon Real-påse i reserv just in case, om fisken inte nappar....
 
Tillhör själv dom som gillar smaken på Real påsarna (Inte alla, men dom flesta) så packar gärna ned lite mera än en påse per dag i min matsäck. Passar bra som snabb lunch eller komplement till lite mera pysslig mat jag gärna lagar när lägret är uppslaget för kvällen.

Självklart är alla olika och jag har blivit inspirerad av div. trådar här att någon gång prova att torka själv, men än så längre köper jag den torrmaten som smakar bäst oavsätt priset.

Och ang. 700kr per kilo, om man ser på priset på Real påsar så tar Addnature ca 63 per påse (~79 men sen har dom köp 5 för 4...) och det blir (lite olika per påsen, men för en på 145g) 434 kr per kilo torrt. En sådan påse blir 500g färdig mat och vi har då ett kilopris på 126 kr. De tycker jag inte är så fruktansvärt dyrt, särskilt när jag bara äter det ett par veckor per år.
 
Om man bor nära en Usports butik så kan man komma undan ganska "billigt" då dem har har köp tre betala för två. Om man då räknar på frukost lunch och middag så landar man på runt 130 kr för alla måltider för en dag vilket jag tycker är helt okej (är blåbands mat)

Dem tar runt 80kr för måltiderna och runt 35kr för frukostarna så också är det då tag tre betala för två vilket är toppen brukar alltid åka in och plocka upp några påsar när man har vägarna förbi :)
 
Hemtorkad mat kan vara jättegod, men...

den blir inte mer frystorkad för det!
Frystorkning är en speciell teknik, påsarna med färdigmat kan innehålla både torkade och frystorkade ingredienser.
Jag tycker att en påse real till lunch på vintern, lagad med termosvatten, ger mycket bättre ork än mackor mm.
 
Det är som med allt annat här i livet, en prioriteringsfråga. Personligen är har jag jobbat som kock under hela mitt yrkesliv och har väl därför svårt att förstå varför folk betalar så mycket pengar för något med ett sådant taffligt näringsvärde. Det finns miljoner av saker som kostar en knapp tiondel av vad de färdiga frystorkade rätterna gör, och samtidigt slår dem i näringsvärde med hästlängder. Den enda skillnaden är att man faktiskt måste hälla det i en termos alternativt en mugg eller en liten kastrull innan man tillsätter det heta vattnet. Är det verkligen så jobbigt? Nej jag har väl också förstått vid det här laget att det kanske inte är där skon klämmer riktigt. Folk vill ha saker snabbt och smidigt helt enkelt, och vissa företag tillhandahåller dessa produkter. Vart folk vill lägga sina pengar kan man inte ha några invändningar emot. Jag var bara lite förbryllad över prissättningen. Samtidigt tror jag att det finns en risk med alla dessa tusentals färdiga lösningar och snygga plastförpackningar. Vad gör folk när de får en fisk eller en fågel i handen och saknar det senaste multifuelköket i superdupertitan? Kanske har de endast en morakniv och en brasa till förfogande. Jag tror det finns en risk att fördumma människor med alla dessa färdigpaketerade lösningar. Jag vet att det är att dra det till sin spets men somliga förstår nog vad jag menar iallafall.
 
Det nya är ju hållbart fiske t ex. Catch and release. Fiskesemester där du släpper all fisk så även nästa generation har möjlighet att fiska.
Då är det perfekt med snabb och enkel mat utan disk och besvär.
Betalar man sen för kvoterade vatten så vill man inte alltid ta sig tid att laga mat. :)
Så visst finns det en marknad.
 
Så värst nytt är det väl inte, dock otroligt kul att trenden håller i sig och att folk verkar ta det på allvar. En liten matfisk då och då skadar väl dock inte ett hållbart fiske? Sedan är det ju klart bekvämare att käka färdigmat om man endast är intresserad av fisket. Jag känner tom. fiskare som inte ens äter fisk när jag tänker på det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
jultomten Frystorkad mat Friluftsmat 1
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
johnny76 Frystorkad mat Friluftsmat 4
Frystorkad mat Friluftsmat 2
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
såg bortom frystorkad. Friluftsmat 15
JMel Kall frystorkad Friluftsmat 3
sajberjohan Gammal frystorkad Friluftsmat 4
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.