Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!?

Jag kanske i mångt och mycket lever under en sten, men är det bara jag som reagerar över de hutlösa priserna på frystorkad mat? I synnerhet de varianter som är riktade för "friluftsliv".
De har inte heller ett högre näringsvärde än den andra frystorkade maten i en vanlig mataffär.
Är det så viktigt att slippa diska ur sitt kärl eller torka ur det med lite gräs, eller är det något annat som jag missar? Jag försöker inte på något sätt göra mig lustig över dessa ocker-prissatta produkter utan detta är en serilös fråga.
 
Det verkar vara dax att studera literpriset på skrivarbläck!
Torkar man själv vet man mera om vad maten består av till att börja med, sen brukar det bli mycket billigare oxså.
 
Haha går ju fan inte och köra med det - kör Knorr och liknande.

Det går knappt nå mer bränsle med dom - man kokar upp - häller i påsen - låter det puttra en halv minut och låter det dra i eftervärmen - klart.

Du vet att betala 160-320 spänn dygnet för bara basmåltiderna...aldrig i livet - löjliga priser.

Med annan frystorkad butiksmat klarar man sig med 30-60 spänn/dygnet på basmåltider.

Man kan ju ha med sig en liten andel sådan dyr frystorkad mat för speciella lägen men inte som grund....
 
Jag begriper inte ens varför man skulle vilja komplettera med den maten? Den har ju samma pris som en färsk tillagad lunch på en skaplig restaurang för tusan. Och då ingår kaffe och kaka haha.
 
oskaTE=seobserver;630387]Det verkar vara dax att studera literpriset på skrivarbläck!
Torkar man själv vet man mera om vad maten består av till att börja med, sen brukar det bli mycket billigare oxså.[/QUOTE]

Skrivarbläck lär inte vara dyrare per liter än vad elektrikersvett är. Tror inte ens det går att anbringa en hel liter.
 
På Utemat.se säljer dom frystorkad mat för en tia billigare än i butik men fortfarande hutlöst för dyrt tycker jag. Däremot säljer dom ett fabrikat som heter "Pack'n go" som är hälften så dyrt som de övriga fabrikaten ...den bukar av förståeliga skäl alltid vara slut.

Med kreativitet och lite möda hittar man nog bra och betydligt billigare alternativ på ICA. Själv brukar jag ha vanliga Knorrsoppor med mig ut. Töm påsens innehåll i en mattermos. Koka upp vattnet, fyll termosen och rör om. Soppan är färdig lagomt till lunch.
 
Kollade just nu på den siten och nu finns det förpakningar med en skiva mjukt bröd på 57 gram för "bara" 25 spänn! Undrar vad kilopriset blir? ... håller mig till Lingongrova jag!
 
Jag gillar Real Turmat. När vi kör den årliga fiskevrckan så kör jag minst 2påsar per dag.
Jag tycker det är värt det. Fast jag handlar på xxl. 69:- och 79:- för en riktigt bra måltid.
Smakar bra och jag behöver inte diska eller ha med tallrik osv. Även otroligt tidsbesparande så jag kan fokusera på fisket. :)
 
Det verkar vara dax att studera literpriset på skrivarbläck!
Torkar man själv vet man mera om vad maten består av till att börja med, sen brukar det bli mycket billigare oxså.

Har inte riktigt kommit igång med att torka själv ännu, endast svamp och frukt. Jag brukar köra varma koppen för 3,33 per portion som jag sedan näringsberikar på egen hand med proteinpulver och liknande och förvarar i zip-lock-påsar. Fullgod näring för en struntpeng.
 
Nudlar för en billig peng!

Knorrsoppor/varmakoppen etc kompletteras enklas med billig kina nudlar, funkar smärtfritt... :) Sen kan man göra uppkok av ris hemma och sedan torka, funkar att ha i skogsgrytan utan att bruka överflöd av bränsle om man inte använder naturell givetvis...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Jag begriper inte ens varför man skulle vilja komplettera med den maten? Den har ju samma pris som en färsk tillagad lunch på en skaplig restaurang för tusan. Och då ingår kaffe och kaka haha.

Brukar ha med det mycket liten andel - t.ex om man inte har köket med på en expeditionsrunda - då kan man värma vatten med drickaflaskans kåsa över en minield och slå i två koppar så har man en varm måltid.

Tänk en två veckors tur - helt offline utan normal infrastruktur - sicken jävla nota om det går 3-4 påsar dygn - gånger 14 -3200 spänn - minst

Motsvarande med Knorr och andra rätter kanske hamnar på...


644 spänn

Haha - då får ta o kamma sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
jultomten Frystorkad mat Friluftsmat 1
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
johnny76 Frystorkad mat Friluftsmat 4
Frystorkad mat Friluftsmat 2
VA-Mat,Frystorkad mat. Vart köper jag det? Friluftsmat 21
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
såg bortom frystorkad. Friluftsmat 15
JMel Kall frystorkad Friluftsmat 3
sajberjohan Gammal frystorkad Friluftsmat 4
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.