Frostkänsliga baknav?

Tack för detta tips, men lite förvånad över att de kan ha ett 10sidigt datablad utan att tala om vad det egentligen innehåller.
Har du en flaska och kan posta en bild av innehållsföteckningen som jag antar finns på baksidan?
TIll kedjan blir den ju lätt att applicera men är den även "krypande" så den själv letar sig in t ex längs insidan av vajerhöljen och liknande?
Hur benägen att suga åt sig grus och smuts är denna? Jag upplever att teflonsparyen är tunnare och mindre klistrig och därmed samlat mindre smuts än vanlig motorolja som jag tidigare smorde med (då tog jag lite från oljaflaskan jag hade till bilen och slog på en smörjkanna) men den oljan var en "grusmagnet" och det slet på kedja och drev.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Smörjintervaller för cyklar. De flesta gnällande cyklar som bekanta kommer till mig med har åldern 4-6 år. Ingen service efter Fria servicen oftast, någon MTB efter 1-2 år.

Racercyklar smörjs och inspekteras efter varje dags cykling.

Dagliga pendelhojar bör servas halvårsvis. Permanentsmorda förseglade kassetter bytas när de börjar få spel. Nej en cykel är inget flygplan men likafullt måste den rengöras, inspekteras regelbundet, bromsar justeras, vierehöljen smörjas.

Jag hjälper dem, som söker min hjälp och mina verktyg, att tvätta av yttre skit, torka av och ta isär en del, rengöra oftast med fotogen, inspektera, byta vid behov, smörja och återmontera. Sen nästa del.

Samma med punkor.

Givertvis är min avsikt att nästa gång skall de kunna själva. Några ber att få låna mina verktyg och gör de jobbet här är det ok.
Men jag har slutat låna bort verktyg, för det blir bäst för alla.

De som tycker det är för smutsigt att göra ren sin cykel själva, hänvisar jag vänligt till cykelskruvaren.

sheldonbrown.com är en bra cykelsite avseende löpande underhåll och lite mer.
Tidens Cykelbok av Staffan Skott i mitt tycke det bästa på svenska, sen finns det andra cykelmekartböcker på svenska, engelska och fler språk.

En cykel kräver få verktyg och billiga är de oxså. Cykelborstar både borst och stålborste är de enradiga smala.

go tur
Önskar jag boode närmre dig för en cykelnestor att lära av vore en dröm. Nu får det nog bli cykelhandlaren som får byta frihjulsnavet men eftersom det är på väg mot frostfritt så väntar jag nog tills det är dax för ny kassett och kedja. Det bytet närmar sig.
Har själv haft mycket glädje av Haynes böcker för bilar och köpte deras cykelbok (just på biltema för övrigt) men just cykelboken är jag bara halvnöjd med.

Jag har hydrauliska (och som inflyttad till "staun" vet jag att det lokalt uttalas precis som det stavas) bromsar men grabben har vajerbroms fram.

/Patrik
 
Avfettning t ex citrusbaserad kan lösa upp avlagringar på drev etc.

Trasa och/eller borste. Torka av kedjan med trasa efter oljesmörjning.

Att fetta in hjullagren hur ofta behövs det?

Thure
Har vårvårdat bilen med citrusbaserad tjärbort och det var nog det effektivaste jag använt på bil utan att lacken tagit skada - kanske ska prova det på cykel också.

/Patrik
 
Att olja insidan av vajerhöljen har ifrågasatts. Samlar smuts har varit invändningen.

Thure
Har glidbanor i plast på ramen under vevpartiet där växelvajrar löper utan hölje, där har jag smort, skulle ni avråda från det?
Där är ju utsatt för fukt men också smuts.

Vill ju ha smörja som smörjer men inte samlar smuts...
Teflon verkade ha dessa funktionen men nackdelen dess miljöfientlighet...


/Patrik
 
Biltema is your friend

Har glidbanor i plast på ramen under vevpartiet där växelvajrar löper utan hölje, där har jag smort, skulle ni avråda från det?
Det finns helkapslade vajrar + höljen där vajern löper i ett tunt hölje hela vägen
Tex: Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/2019road-elite-sealed-brake-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer är de värda merpriset, åtminstone enl mig
Säljs tex här: https://www.bike24.de/p1321771.html

Biltema säljer en betydligt billigare, men också enklare, variant

Endast 139:-
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelvaxlar/vaxelwiresats-2000040190

Oavsett vilka vajrar du köper behöver du en bra avbitare/vajerklippare för att kapa vajer+hölje. Biltema säljer en som är riktigt bra

119SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Skall du använda Jagwire Elite Sealed, med heldraget innerhölje, kan du behöva borra upp hålet i vajerstoppen på ramen och plastbiten under vevlagerhuset för att få igenom innerhöljet, det fick åtminstone jag göra, men det var enkelt och gick snabbt att fixa.

Det är viktigt att växelvajerhöljet blir bra kapat, som till höger i bilden bör det se ut


För att hindra att änden på den avklippta vajern fransar upp sig kan du droppa lite snabblim/superlim på änden, så här

Från: https://nuxx.net/blog/2009/12/30/bonding-cut-bicycle-cables/
Även superlim säljs billigt i lagom förpackning på Biltema
13,90 SEK https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000035422

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
https://www.sheldonbrown.com/cables.html
Där har jag även tagit bilden med avklippta vajerhöljen ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon

Kolla även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help


Teflon verkade ha dessa funktionen men nackdelen dess miljöfientlighet.
Inte endast miljöfientlighet, det är även hälsofientligt
 
Ja, att undvika högtryck är väll alltid bra. Men ibland är man lite bekväm, vilket kan straffa sig senare.

Blir nog att byta nav för min del. Har en "billig" cykel så det är väll heller inte det tätaste navet. Det låter inte helt friskt heller. Har nog både fukt, rost och grus i navet.

Lät cykel stå inne hela natten till igår. Halvvägs till jobbet frös det igen, antar jag. Det blev i alla fall helt plötsligt frihjul åt båda håll. Blev bussen därifrån och idag bilen istället.
 
Finns vajrar med plastbeläggning som även passar inne i höljen den lilla teflon som en del märken har är väl försumbar jfr utsläpp från fossil driven bil eller buss.
Tvätta ej nav på vintern med högtryck eller slang utan med våt svamp för att ta bort salt och smuts.
Bäst på vintern är ju att ha cykel med inbyggda växlar i naven och bromsar inne i navet och heltäckande.
Största problem är väl snö och is som gör att allt fungerar sämre om man måste ha cykel ute dygnet runt och har med utv vxl och skivbromsar får man ha trasor och borstar och göra rent ofta och smörja kedja med drylube olja och utv vajrar med fett.
Fryser det får man ha gasbrännare på avstånd att tina med och trasa eller svamp att torka upp med så fort det går.
Innan det fanns dubbdäck till cyklar fick det duga med nabbar och ej svänga i onödan och ha pedaler där fötterna var lösa så man kunde sätta ner dem i nödfall för att parera sladd.
Jag bodde med långa backar och man fick träna med att hålla balansen med sladd långa sträckor givetvis utan hjälm om man ej anv hockey varaint.
 
Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
schildt Missljud från baknav på hybrid Landsvägscykling 8

Liknande trådar

Logga in