Frostkänsliga baknav?

Finns vajrar med plastbeläggning som även passar inne i höljen den lilla teflon som en del märken har är väl försumbar jfr utsläpp från fossil driven bil eller buss.
Tvätta ej nav på vintern med högtryck eller slang utan med våt svamp för att ta bort salt och smuts.
Bäst på vintern är ju att ha cykel med inbyggda växlar i naven och bromsar inne i navet och heltäckande.
Största problem är väl snö och is som gör att allt fungerar sämre om man måste ha cykel ute dygnet runt och har med utv vxl och skivbromsar får man ha trasor och borstar och göra rent ofta och smörja kedja med drylube olja och utv vajrar med fett.
Fryser det får man ha gasbrännare på avstånd att tina med och trasa eller svamp att torka upp med så fort det går.
Innan det fanns dubbdäck till cyklar fick det duga med nabbar och ej svänga i onödan och ha pedaler där fötterna var lösa så man kunde sätta ner dem i nödfall för att parera sladd.
Jag bodde med långa backar och man fick träna med att hålla balansen med sladd långa sträckor givetvis utan hjälm om man ej anv hockey varaint.

Har även en barncykel med 7växlar "i navet" Nexus tror jag den heter (dvs bara en kuggkrans bak) och även den far illa i kyla och slirar ibland så kapslade växlar inte in te hlet känsliga för frost/tvätt de heller.
Att växelvarjrarna fryser beror ju inte på växeltyp utan precis som du säger på vajer och hölje och kansk eäven växlenav.
Har även upplevt någon riktigt kall morgon att hydraulistka bromsarna behvöer motioneras några ggr innan jag fick normal bromskraft. Ävne hydrauloljan verkade har blivt påverkad av kylan.

/Patrik
 
Det är mineral olja i Shimano och ska ej påverkas av kyla eller fukt och ej hydraul olja som till vedklyvar,grävmaskiner osv.
 
Det finns ju hjullager och vevlager med zimringar, vill ni spola vatten på hojen så skaffa då en som har zimringar glöm inte styrlagret. Pedalerna får ni vackert motera av under tvättningen för de har öppna lager.
En enklare modell är ju att acceptera att cyklar har oskyddade lager och tvätta med borste och trasor, det är billigast och mest klimatsmart.
Sport och racerliknande cyklar har ofta bakväxelvajern i delade höljen, byt till en växelvire med helt bowdenhölje, gärna den dyrare varianten med teflon på insidan så slipper du tillföra olja som samlar grus och skit.


go tur
 
Har även en barncykel med 7växlar "i navet" Nexus tror jag den heter (dvs bara en kuggkrans bak) och även den far illa i kyla och slirar ibland så kapslade växlar inte in te hlet känsliga för frost/tvätt de heller.
Att växelvarjrarna fryser beror ju inte på växeltyp utan precis som du säger på vajer och hölje och kansk eäven växlenav.
Har även upplevt någon riktigt kall morgon att hydraulistka bromsarna behvöer motioneras några ggr innan jag fick normal bromskraft. Ävne hydrauloljan verkade har blivt påverkad av kylan.

/Patrik
Nexus 7-växlade lär vara sämre tätat än det 8-växlade. En vintercykel behöver bättre tätning enligt min erfarenhet.

Jag har hydrauliska skivbromsar. Vid temperaturer under ca -10°C så fadar bromsverkan lätt. Jag förstår inte vad det är som händer. Första bromsningen brukar vara OK bromsar jag tätt därefter så kan handtaget gå i botten utan bromsverkan väntar jag nån minut funkar det igen.

Fyller jag på mera hydraulolja så blir det bättre men inte helt bra. I -5°C senare på dan händer inte detta.

Thure
 
Nexus 7-växlade lär vara sämre tätat än det 8-växlade. En vintercykel behöver bättre tätning enligt min erfarenhet.

Jag har hydrauliska skivbromsar. Vid temperaturer under ca -10°C så fadar bromsverkan lätt. Jag förstår inte vad det är som händer. Första bromsningen brukar vara OK bromsar jag tätt därefter så kan handtaget gå i botten utan bromsverkan väntar jag nån minut funkar det igen.

Fyller jag på mera hydraulolja så blir det bättre men inte helt bra. I -5°C senare på dan händer inte detta.

Thure

Skulle det kunna bero på fukt i systemet? Olja och (kondens-)vatten (ev fruset is) har ju olika komprimeringsegenskaper?

Förvarar du cykeln stående upprätt hela tiden?
Jag noterar sämre bromsverkan första bromsningarna efter jag haft cykel stående upp och ner - behöver "pumpa upp trycket" med några bromsningar innan jag återfår normal bromseffekt. Har inte provat om detta förstärks eller försvagas av kyla. Erfarenheten är från i sommartid.

/Patrik
 
Sport och racerliknande cyklar har ofta bakväxelvajern i delade höljen, byt till en växelvire med helt bowdenhölje, gärna den dyrare varianten med teflon på insidan så slipper du tillföra olja som samlar grus och skit.
Ett bra och enklare alternativ kan vara helkapslade höljen + lågfriktionsvajrar (vajerhölje med ett heldraget "liner"-hölje hela vägen).
Jag har sådana både för broms + (mekanisk) växling på ett par av mina cyklar och det fungerar riktigt bra och man får i praktiken även längre livslängd, dvs längre intervaller mellan bytena
De jag har är Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
https://www.bike24.de/p1321709.html

Men oavsett vilka vajrar + höljen man har är installationen viktig för att de skall fungera så bra som möjligt
För att kapa vajer+hölje behövs en bra avbitare/vajerklippare. Biltema säljer en som är riktigt bra
1

129 SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Mer om installation av vajrar + höljen finns på Youtube eller här
 
Det finns zimring tätade lager till cyklar, ramlager till MTB och hjullager men ännu har jag inte sett styrlager och pedallager med zimringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schildt Missljud från baknav på hybrid Landsvägscykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.