Frost och sidjustering

olle11; sa:
Och kristalkulan: hur länge skall man (vi som inte fixar och joxar) behöva vänta på de önskade innovationerna?

Patric

Frågan är väl:

Hur många är det som:
1) Är intresserade av långfärdsskridsko
2) Klarar av att utnyttja löshäl
3) Bryr sig om att finjustera skridskorna
4) Är beredda att betala för önskeskridskon
5) Inte fixar sina egna iallafall

Jag är rädd att det är en mycket liten grupp.
 
Kanske snart

olle11; sa:
Om man tar bort kravet på bra att gå i (och nöjer sig med "halvbra") och kravet att lätt att ta på och av (och nöjer sig med "halvlätt") - är det då lika illa?

Och kristalkulan: hur länge skall man (vi som inte fixar och joxar) behöva vänta på de önskade innovationerna?

Patric

Maple har en ny typ av skridsko på gång, se denna tråden här på forumet: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22266 så svaret på din fråga blir: kanske snart.

Thure skrev för något år sen att Almgrens hade en skridsko på gång som hade en boxkonstruktion ovanför skenan. Boxen skulle då tillåta sidjustering utan konflikt med skenan. Vad hände med det?

Och för övrigt vad händer med våra skridskoproducenter?
Haglöfs ingen utv?
Almgrens blev Lundhags, hur drivs utvecklingen där?
Skyllermarks senaste innovation var Birka, och sen då?

Så värst mycket har inte hänt de senaste åren.

/Anders



[Ändrat av ajn 2003-09-02 kl 15:20]
 
mina gissningar

1) Är intresserade av långfärdsskridsko
MÅNGA! SSSK har ca 13000 medlemmar, fler ansökningar strömmar in än vad som kan hanteras. Hur många som åker med friskis, frilufts och privatturer vet jag inte, men det är många.

2) Klarar av att utnyttja löshäl
Lika många som åker skridskor. Tvärtemot vad många tror är det lättare att åka löshäl än fast häl

3) Bryr sig om att finjustera skridskorna
Ju mer man lär sig ju mer vill man lära sig. Går det lätt att justera kommer man att göra det.

4) Är beredda att betala för önskeskridskon
Om inte skridskoåkare(friluftsmänniskor) är prylfixerade så vilka är det?

5) Inte fixar sina egna iallafall
Om de framtida skridskorna är bättre och enklare än det man kan bygga själv kommer många att köpa.


Och en titt i kristallkulan åt Patric Petersson, i vinter kommer försäljning av nyutvecklade långfärdskridskor starta. Det kommer inte vara Lundhags eller Skyllermarks som står för innovationen.

Trevlig abstinens efter isläggning önskar

/Bo
 
Ledsen för den pessimistiska tonen...

Men jag misstänker att du får fortsätta bygga dina önskeskridskor själv. (Väldigt imponerande konstruktion förresten)

Den springande punkten är väl bindningen?
Vad som skulle krävas är att samma tillverkare gör skridskon och en sko specialanpassad till just långfärdsskridsko.
Jag är rädd att det blir för dyrt och för små serier för att någon skall ta risken.

Men hoppas kan man ju. Vad vet jag.
Jag är ju bara en i den stora mängden helgåkare som mer gläds åt att komma ut på skridskor överhuvudtaget, än funderar över hur jag skall optimera skären.
 
Re: I dagsläget sant.

boe skates; sa:
I dag finns det inget tillverkare som kan göra en skridsko som uppfyller ens de LÄGST STÄLLDA (grundläggande) kraven från en långfärdsåkare:

1. det ska vara löshälsbindning
2. det ska vara lätt att ta av och på skridskon
3. skon ska vara bra för att både åka skridskor i och gå i
4. man ska kunna ställa in skridskon som man önskar. både i längs- och sidled.

Är det inte larvigt?

/bo
Jag prioriterat en sko som man inte fryser om fötterna i och som är någorlunda vattentät, långt före löshälsbindning.
En skridskobekant köpte ett par pjäxor (skor/kängor) som hade den inte så trevliga egenskapen att släppa in vatten, men inte släppa ut fukt. Och en sko kan man ju inte kränga in och ut ;)

På alla mina skridskor har jag fått tagit fram skruvstäd och fil, och sedan filat på skridskon (fotplattan) för att kunna flytta skon i sidled dit jag vill ha den, för att kunna åka bekvämt.

Per Brune
 
canting

Mycket intresant! kan du förklara exakt(for dummies) hur har du gjort. Har du "cantat" också den långa bakdelen av SNS-bindningen, eller bara främre delen?
Pekka
 
Re: Re: I dagsläget sant.

Brune; sa:
Jag prioriterat en sko som man inte fryser om fötterna i och som är någorlunda vattentät, långt före löshälsbindning.
Min erfarenhet är att man fryser mycket
mindre om fötterna när man har löshälsbindning
iom att man böjer fötterna hela tiden.
Om man är frusen om fötterna kan det
faktiskt vara en orsak till att gå över
till lös häl!

Skorna som jag kört i (Alpina BC 1550)
är inte speciellt vattentäta, men jag har
inte upplevt det som ett problem.
Det är sällan helblött på isen och när
det är det så kör jag med platspåse
mellan sko och sockar.
 
Sant krister!

Du har helt rätt i det här Krister.

Att foten böjs, (i tåleden, i pivot punkten) är bra av många skäl. Det håller foten varm pga ökad blodströmning, det hjälper till att pumpa ut blod i vaden genom utsträckning och ihopdragande av senan under foten som håller ihop tåleden med hälen, och det leder i sin tur att man håller sig piggare!

Att använda en sko som håller dig torr är ju en självklarhet, att bli blöt om fötterna är ju väldigt obekvämt.

http://www.snabelslash.com/bo/skating/index.asp?puff=damasker

damask.jpg
 
Re: canting

pekvirk; sa:
Mycket intresant! kan du förklara exakt(for dummies) hur har du gjort. Har du "cantat" också den långa bakdelen av SNS-bindningen, eller bara främre delen?
Pekka

Pekka m fl,

Jag klippte till små avlånga, inte alltför breda, bitar av det tunnaste paragummit från Kuntze. Gummit är bara någon mm tjockt. Bitarna placerade jag mellan SNS-bindningen och skridskoskenan på den yttre halvan (dvs på vänster halva för vänster skridsko på höger sida för höger skridsko), dels längst fram vid de två infästningsskruvarna (under den lilla metalldelen där hålen för infästningsskruvarna finns), och dels längst bak under häldelen av bindningen ungefär där den bakre centrerade infästningsskruven sitter (passade även på att dra fast två extra skruvar på varsin sida längst bak i häldelen, den stackars ensamma skruven som häldelen är monterad med i original känns lite klen och man vill ju inte att hela rasket skall lossna vid åkning i något vrakisparti längst ut i skärgården). Funkar helt ok tycker jag.

Hoppas detta klargör hur jag gjort min canting.

Johan
 
Skyllermarksskridskor som kan justeras i sidled.

Skyllermarks kommer senare i höst med skridskor som går att justera i sidled för Salomon och Rottefellas bindningar. Också i längsled i tre steg. Det kommer också att gå att snedställa bindningen i förhållande till skenan. Vi håller just på anpassa den slutliga utformningen till tillverkningsprocessen. Skridskon kommer att säljas utan bindning och med en skruvsats. Vi räknar att skridskon kommer att finnas i ett mindre antal butiker handeln i slutet av november.

Ragnar Wijkström
http://www.skyllermarks.com
 
Salomon X-adventure?

Detta låter intressant! Salomons X-adventurebindning har en hel rad skruvar som sitter centralt på skridskon, i fyra hål ovanför skenan samt ett på vardera sidan i framkant av bindningen. Kommer Skyllermarks nya skridsko att kunna hantera dessa bindningar?

Mvh Raymond

PS Ragge: Vi träffades på Veronicas 40-årskalas, tack för skjutsen! DS
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.