Fripro Custom Types

Du borde skicka detta till franska EME som varit mycket hämmade av begränsningarna i Garmins kartmotor och lite orättvist blivit offer för häftig kritik från användarna. Sist vi hörde av EME sade de att de skulle implementera TYP. Men vi har knappt hört av dem på ett halvår. Kanske är de inne på fel spår.

En fråga till lantmäteriet: Är data i demofilerna i det utförande som man kan köpa? Det skulle ju t ex kunna innebära att man köper fastighetskartan över ett område som intresserar en och gör sin egen vektorkarta i img-format (eller i ett av de snabbare ryska format som tagits fram).

Sveinung, hur kan du klara att minska detaljeringsgraden i utzoomade skikt utan alltför mycket manuellt arbete? För de svenska kartornas del vore det för övrigt en stor fördel att slippa de amerikanska flyg/översiktskartorna, ofullständiga och fulla med fel som de är. Det vore betydligt bättre att lägga in Sverigekartan som översta skikt.

Se där ett projekt för Lanmäteriets nya publika profil, som vi hoppas förverkligas. Gratis terrängkarta över Sverige, liksom US topo maps.
[Ändrat av jonasolof 2007-07-08 kl 23:18]
 
Sveinung, hur kan du klara att minska detaljeringsgraden i utzoomade skikt utan alltför mycket manuellt arbete?
Når jeg jobber med et såpass lite område som demokartet,(i MapEdit) så importerer jeg alle data til level 0. Deretter oppretter jeg de resterende levels som jeg ønsker å bruke. For hver objekt-type velg "edit - select by type"-ok. Høyreklikker på et av de valgte objekt, og velger "modify - extend all elements up to level", og skriver inn siste level som objektene skal vises.

Om jeg skulle arbeidet med større mengder karter, ville jeg ha definert alle levels på forhånd, og importert alle objekter til samtlige levels.(Bortsett fra det øverste som alltid skal være tomt). I hver fil ville jeg hatt en predefinert [DICTIONARY] seksjon som for hver level tillater eller filtrerer ut objekter. Se cgpsmapper manualen kapittel 4.5 for detaljer.
Den vanligste bruken av [DICTIONARY] er i "pv" filer for å bestemme hvilke objekter som skal vises i preview (oversiktskartet) i mapsource, men den kan også brukes i detaljfilene.

En annen ting som også påvirker "detaljeringsgraden" er at for hvert steg på bitlevel-stigen så blir grid-avstanden dobbelt så stor, og du får en mengde overflødige punkter som ikke kan plasseres. Disse punktene blir fjernet under kompileringen, og "detaljeringsgraden" blir mindre for hver level. Dette er en automatisk prosess, og det var vel egentlig ikke dette du tenkte på heller...

Sveinung
 
Fråga till GISMO eller nån annan som vet

hej
Är det fortfarande den länk som du gav i ditt första inlägg som gäller?
Jag menar för att få din senaste version.

Ang. installationen
Är det viktigt var jag packar upp och installerar.
JAg frågar för att när jag senast försökte mig på en hemsnickrad karta över Grekland så skrevs nåt om i registret och så fungerade inte Mapsource längre. Jag packade upp och installerade i Garminkatalogen.
Jg har tidigare lagt in den grekiska kartan och då fungerade det.

Mvh
Pa
 
Alle versjoner er lagt ut mot samme adresse, så den gamle er blitt overskrevet.

Hvor filene blir installert betyr egentlig ingenting. Det som betyr noe er at de opplysningene som blir lagt inn i registeret, og som skal fortelle Mapsource hvor filene finnes, er riktige.
Om du åpner registeret vil du (om du har installert demokartet) finne nøkkelen "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\MapSource\Families\SweMapDemo" og under den nøkkelen "1". I disse to nøkklene ligger det verdier som forteller om hvor på datamaskinen de forskjellige filene ligger. Denne registerinformasjonen er det installasjonsprogrammet som oppretter, basert på hvilken katalog du velger å installere kartet i. Dersom du senere flytter noen av disse filene, vil ikke mapsource finne dem, og du får beskjed om at det er noe feil med registeret, og at du må reinstallere mapsource. Å reinstallere Mapsource har som regel ingen virkning, fordi registerinformasjonen ikke var en del av den opprinnelige installasjonen, og blir dermed ikke endret. Du har egentlig 3 muligheter. Enten å flytte filene til den lokasjonen som er oppført i registeret, eller å endre registerinformasjonen slik at den peker der filene ligger, eller å slette kartproduktet fra registeret. Et kartprodukt vil ligge rett under kategorien "Products" eller "Families". Kartprodukt-navnet til demokartet er SweMapDemo.

Sveinung
 
En liten oppdatering på hvilke gps mottakere som forstår typ filer:
Topo Great Britain er kart som bruker type customisation, og Quest burde ,med oppdatert software, fungere med Fripro Custom Type.
Der tok jeg feil. Dette kartproduktet bruker ikke typ cust.

I følge meldinger på diverse forum er status:
Disse forstår typ.
60C.. og 76C.. serien.
Nuvi.
Zumo.
276C
etrex c & cx
Garmin Mobile XT

Disse virker ikke.
Quest
Que

Noen som har info / erfaringer med andre modeller?

Sveinung
 
Obefintlig skillnad hav/öppen mark

Jag har problem med att se skillnad på hav och öppen mark i Fria Pro på min 60 CSx, hav är vitt och öppen mark ljust ljust gult eller nåt, speciellt irriterande när man paddlar i stark solsken. Kan man använda dessa typ-filer och enkelt ändra färg på endera fälten eller finns det ngt annat knep?

Mikael
 
Tryck meny när du är på kartsidan och välj kartinställningar. Längst till höger och ett steg ner finns vad du söker tror jag :)
 
Javisst

Det gör ju havet blått, vilket lätt skiljs från ljus ljust gult, så det löser det konkreta problemet.
Men jag vill egentligen veta om, eller hur, man kan fixa färgerna, jag tycker den ljusgula "Öppen mark" i fria pro är väl urblekt, både med "Marine colours" av och på, och egentligen den gröna skogsfärgen oxå.

Tack för svar

Mikael
 
Fargene kan endres til hvilken som helst farge med typ-filer, men mitt inntrykk er at alle fargene er blasse uten direkte solskinn på skjermen.
 
Så bra

men hur hittar man en enkel beskrivning av hur man gör i så fall, då jag sökt har jag mest hittat att det är enkelt och bara att söka lite, men antingen är det för svårt eller så söker jag fel, för jag har hittils inte lyckats...
Finns det nånstans man kan börja leta o läsa sig till hur men gör??

Mikael
 
TYP för "gamla" Friluftskartan

Jag provade göra TYP-filer för den gamla Friluftskartan på liknande sätt som Sveinung gjort för FriPRO. Just nu finns det installationsfiler för område 1-4.

Vill någon använda dessa, finns medladdningsbara filer och information om vad som ändras med TYP-filen på denna adress: http://65nord.googlepages.com

//Leif
 
Jag provade göra TYP-filer för den gamla Friluftskartan på liknande sätt som Sveinung gjort för FriPRO.
Vill någon använda dessa, finns medladdningsbara filer och information om vad som ändras med TYP-filen på denna adress: http://65nord.googlepages.com

TYP-filer finns för område 1-10 nu. Jag har inte kunna testa område 5-10 själv då ingen jag känner har dessa kartor. Område 1-4 fungerar enligt uppgift bra.

//Leif
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.