Fripro Custom Types

Det har blitt skrevet en del her på utsidan om forbedring av Fripro og typ-filer, men foreløpig kan jeg ikke se at dette har resultert i noe som den store massen kan benytte seg av.
Dette er det på tide å gjøre noe med.
For å gjøre dette så enkelt som mulig har jeg laget 4 installasjonsprogram. Ett for hvert fripro område.
Ikke kjør installasjonsprogram for områder du mangler!
Les teksten i installasjonsprogrammet nøye. Du har valget mellom Norsk eller Engelsk tekst.
Den vedlagte tekstfilen "TypeBeskrivelse" beskriver hvilke typer som blir påvirket av denne installasjonen.
Den nye visuelle presentasjonen av kartene er valgt med utgangspunkt i terrängkartan, men andre valg av farger og symboler kan vi selvsagt diskutere.
For ordens skyld kan jeg nevne at ingen av filene som følger med den originale installasjonen av Friluftskartan Pro blir endret av disse programmene. Dette er kun en ekstra funksjon med kjent Garmin-teknologi som Sportmanship, i motsetning til flere andre produsenter, desverre ikke har benyttet seg av.

Dersom du på eget ansvar ønsker å prøve dette,
finner du programmene på:

http://home.lyse.net/gismo/FriProTypCust.zip

Tilbakemelding ønskes.

Sveinung
 
Hej,

Jag har testat i mapsource och rsultatet ser mycket bra ut. Jag ska testa i en 76 CSx i kväll för att jämföra.

Bra jobbat!

/Stefan
 
Hur gör man - och vad händer?

Tack för initiativet!

Jag funderar på att prova. Men eftersom jag har blivit feg med åren vill jag gärna veta lite om vad jag ska göra, och vad som händer, innan jag kör exe-filen. Kan Du ge en mycket kort anvisning? Kanske kommer svaren fram när man kör programmet? Några frågor:

- Bör jag göra backup av något innan jag starar?
- Söker programmet upp kartfilerna? Varför annars varna för att köra programmet för områden som man inte har?
- Påverkas något utanför kartkatalogen? Skrivs något i registret?
- Finns det något annat som man bör tänka på?

AndersLj
 
Mycket tydligare

Har prövat på Friluftskartan Götaland och måste tillstå att resultatet blev över förväntan.

Vägar, traktorvägar, stigar, järnvägar, bebyggelse, sankmark, kraftledningar m m blir betydligt mycket tydligare.

Några invändningar kan man ju alltid ha. Vändplats och herrgård kunde varit bättre och vägbom är lite väl stor (men man missar dom inte).

Tycker faktiskt att ändringarna är så bra att Sportmanship absolut skall ta med dom vid en ev uppgradering eller varför inte lägga ut filerna på sin hemsida (förutsatt att Sveinung Larsen går med på det).

Beträffande ev farhågor med att installera filerna kan jag bara konstatera att avinstallationen fungerar utmärkt!
 
At "vändplats och herrgård kunde varit bättre" er jeg ikke uenig i, men "bättre" blir litt vanskelig å forholde seg til. En beskrivelse, eller link til et eksempel hadde gjort det hele en smule enklere.
Jeg har lagt ut en ny fil med følgende endringer:
Begravningsplats er endret fra ett stort kors til 2 små.
Vägbom er blitt litt mindre.
Vändplan er litt tydeligere.

Til AndersLj:
Filene er installasjonsprogram som tar deg stegvis fram. Hva som skjer, og hva som blir endret blir tydelig beskrevet underveis, og du kan avslutte installasjonen når du måtte ønske.
Siden jeg henvender meg til hele spekteret av databrukere, fra dem som aldri har hørt om MAC/DOS krigen til dem som spiser register til frokost, så må jeg ha litt helgardering og ansvarsfraskrivelse.
Er du litt over middels PC bruker, og holdt på så lenge at du blir feg når du ser en exe fil, (det gjør jeg også) så tror jeg ikke disse programmene kommer til å skape noen problemer for deg.

Til alle:
Hvordan opptrer de endrede kartene i GPS'en?
Jeg kan se dem i Mapsource, men har ikke mulighet til å kontrollere dem i en GPS.

Sveinung
 
Tack Sveinung, jag ska försöka.

Jodå, jag har hållit på med persondatorer i över tjugu år, och ju mer jag lär mig och förstår - inte minst om Windows - ju fegare blir jag. Man ska undvika att över huvud taget peta i det, för det är verkligen illa nog som det är redan från början...

AndersLj
 
GISMO; sa:
Til alle:
Hvordan opptrer de endrede kartene i GPS'en?
Jeg kan se dem i Mapsource, men har ikke mulighet til å kontrollere dem i en GPS.

Sveinung

Jag har prövat med en Ipag och Garmin Que 2.90, men där ändras ingenting. Jag antar att varje GPS har ett eget sätt att tolka type filerna. På min Garmap 60C vet jag att en av programversionerna tidigare gav hemska färger på vissa objekt.

Vändplats är klart tydligare och vägbom är lite mindre iögonfallande. Tycker dock att ett tjockt rött streck tvärs över vägen skulle vara mer adekvat. Jag vet tyvärr inte vilka tecken som finns att välja på.
 
olhe; sa:
Tycker dock att ett tjockt rött streck tvärs över vägen skulle vara mer adekvat. Jag vet tyvärr inte vilka tecken som finns att välja på.
Jeg kan lage nær sagt hvilke tegn som helst, men problemet er at tegnet er fast og kan ikke endres etter retningen på veien. Eneste måten å sperre veien med en rød strek blir dermed et kryss.

Sveinung
 
Jag har nu testat i en 76 CSx. Resultatet är utmärkt, mycket tydligare i färgåtergivningen.

/Stefan
 
Grusväg och Gångstig har blivit för lika. Kan du använda något annat för grusväg?
En symbol för vindkraftverk hade vart fint oxå. :)
 
Quest ingen skillnad. Mapsource OK.

Jag installerade filerna för FriPro Götaland och det ser bra ut i Mapsource. Sedan hämtade jag kartuppsättningen från GPS och skickade tillbaka dem till GPS. Jag ser ingen skillnad. Vägbom är fortfarande en punkt i GPS.
 
Vindkraftverk, mast och torn

chuck; sa:
Grusväg och Gångstig har blivit för lika. Kan du använda något annat för grusväg?
En symbol för vindkraftverk hade vart fint oxå. :)

Jag har inte satt mig in i än hur Sveinung program funkar och jag har inte kollat om det finns några vindkraftverk på min Friluftskartan Pro Svealand. Men på min Ålandskarta finns massor av vindkraftverk, där jag har översätt texten TUULIVOIMALA till vindkraftverk

Vindkraftverk är ett Point objekt som har koden 0x6411


[POI]
Type=0x6411
Label=TUULIVOIMALA
Data1=(60.51956,21.07701)
[END]

Något som jag inte fattat är att symbolen inte finns med i min MapSource 6.11.3 (mest detaljer och zoom till 70 m) men den finns med när jag kollar på kartan i mapedit och symbolen det finns med i GPSen (60CS).

Symbolen för Vindkraftverk (Type=0x641) är på Ålandskarta densamma som för mast (heter Masto på finska)

På Friluftskartan Pro har mast koden Type=0x6608 och torn koden Type=0x6411 (samma som mast och vindkraftverk på Åland, se ovan)

[POI]
Type=0x6608
Label=MAST
Data0=(59.60615,15.83658)
[END]

[POI]
Type=0x6411
Label=TORN
Data0=(59.60525,15.83615)
[END]



Per Brune
 

Liknande trådar