Friluftstips som varken kostar eller väger

Skåneleden, Vedema
Vedema har två häftiga övernattningsstugor som är gratis och alltid öppna.
Här finns även vattenkran.

Det ena huset är typ, Backstuga, där endast taket är ovan marken.
Backstugan är nedgrävd med äkta jordgolv. Två små fönster skapar ett dunkelt sken som inspirerar till spännande berättelser. Du sover på stora träbritsar.
Vem vågar övernatta?
 
När jag går i skogen/fjällen på sensommaren och hösten har jag alltid med mig något att plocka i, i fall det finns blåbär, skogshallon, blötmôlter, lingon eller kantareller. Det är avkopplande att plocka bär för hand och sedan kan en sno ihop en paj, fylla en burk med sylt eller bara frysa in dem. Naturligvis äter jag av bären på plats också!
 
Jag har gjort en egen vandringsled på ca 3,5 mil från min dörr till min dörr, som går genom 3 naturreservat, varav man får övernatta i 2. Det finns dricksvatten i pumpar vid gamla torp och på en kyrktoa som är öppen dagtid. Leden går på breda stigar genom naturreservaten, en smal och svårfunnen stig genom ett skogsparti, lite grusad gång- och cykelbana, på en gammal banvall och egentligen alldeles för mycket landsväg, men det är ju så med låglandsleder så jag är rätt nöjd ändå.

Jag brukar ju strosa omkring i naturområdena rätt ofta på söndagseftermiddagarna, men det är roligare att ta ett par dar och vandra hela vägen. Eller cykla. Kvällstur på cykel med övernattning är också kul.

Så kolla hemmavid om det finns några fina naturområden som man kan koppla ihop och göra led av är mitt tips. Om man inte är lycklig nog att bo vid en "riktig" rundslinga.
 
Slå ihop en fastevecka med fjällvandringen och skit i mat och kök. Billigare och lättare på samma gång.
Då hade min packning minskat med 18 kg nu i år.
Enl ett par på vandring med 2 stora hundar jag träfffade som varit ute i flera månader hade mannen gått ner 20 kg fast haft mat utplacerat under vägen.(om 3 mån -200 gr dag trots mat)
Jag gick ner ca 2 kg på 16 d 193 L och ca 86 kg,om jag fastat hade man väl hamnat på intensiven i Kiruna med dropp och fått räkning på ca 4T i helikopter transport + sjukhusräkning på 2-300 kr dagen kanske 1--2 v
Billigare då köpa UL utrustning om man planerar fler turer,då kan man troligen äta lite mindre på turen kanske 0.5-0.7 kg ber på kroppsvikt.
 
Gratis och viktlöst:
- Stanna upp, titta på omgivningen, lyssna och njut.
- Snöra upp kängorna och låt fötterna få lite luft när du tar paus.

Billigt och lätt:
- Skriv en dagbok på vandringen.

Ja, självklart. Det finns inget prestigefullt i att bara knata på. Jag stannar ofta, tar bilder, och bara ser på omgivningen.

När jag stannar till (mer än 5 min) så luftas skor, fötter mm oftast.

Dagboksskrivandet blir ofta avbruten för att det är för mörkt i tältet eller så somnar jag efter en dags härlig vandring...då blir det ofta bara stödord. Men ibland lyckas jag skriva 5-10 sidor i dagboken.
 
Då hade min packning minskat med 18 kg nu i år.
Enl ett par på vandring med 2 stora hundar jag träfffade som varit ute i flera månader hade mannen gått ner 20 kg fast haft mat utplacerat under vägen.(om 3 mån -200 gr dag trots mat)
Jag gick ner ca 2 kg på 16 d 193 L och ca 86 kg,om jag fastat hade man väl hamnat på intensiven i Kiruna med dropp och fått räkning på ca 4T i helikopter transport + sjukhusräkning på 2-300 kr dagen kanske 1--2 v
Billigare då köpa UL utrustning om man planerar fler turer,då kan man troligen äta lite mindre på turen kanske 0.5-0.7 kg ber på kroppsvikt.
Även om du själv ställt till det så behöver du inte betala för sjukhusvård och ambulanstransport. Så fint är det ordnat!

Jag håller ändå med om att det är bättre att lätta på vikten - både på utrustning och eventuellt på sig själv- för att minska behovet av kalorier och för att njuta - i stället för att slita- när man vandrar.
 
Även om du själv ställt till det så behöver du inte betala för sjukhusvård och ambulanstransport. Så fint är det ordnat!

Jag håller ändå med om att det är bättre att lätta på vikten - både på utrustning och eventuellt på sig själv- för att minska behovet av kalorier och för att njuta - i stället för att slita- när man vandrar.

I Sverige är det så ordnat att alla vi skattebetalare hjälps åt med att betala ambulanssjukvård och större delen av sjukhusvården också, inkl helikopter om SOS alarm anser de behövs. Så du är med och betalar och detta gäller svenska fjällen. Utomlands bör man kolla upp och vara försäkrad, eller låta bli att skada sig/bli sjuk.

Att svälta sig genom en vandring låter varken riskfritt eller njutbart, så jag bär nog både mat och kök. Däremot bränner jag mer energi på vandring än hemma och äter inte så mycket mer ute så netto går jag nog ner lite på tur, men ingen planerad svält/bantning, såvida det inte är tillämpad överlevandskurs (men då finns mätta instruktörer som håller koll på mej i närheten).

/Patrik
 
Att svälta sig genom en vandring låter varken riskfritt eller njutbart, så jag bär nog både mat och kök. Däremot bränner jag mer energi på vandring än hemma och äter inte så mycket mer ute så netto går jag nog ner lite på tur, men ingen planerad svält/bantning, såvida det inte är tillämpad överlevandskurs (men då finns mätta instruktörer som håller koll på mej i närheten).

/Patrik
"Svältandet" skall givetvis ha skett långt innan vandringen påbörjats!
 
Lär känna områdena du har i närheten. Lägg märke till vilka arter som finns där och när de är aktiva/blommar/har finast löv osv. Läs på lite om arterna du spanar på.
Vilken utsikt gör sig bra i dis och var är det extra fint när vädret är klart? Var kan man sitta vi en lägereld utan att bli uppäten av mygg och (om du bor vid havet) var är bäst att kolla på vågor efter en storm? Kolla kartor, spana under turerna.
Det är kul inte bara för att man (ibland) kan maxa sina naturupplevelser utan även för att man utvecklas och lär sig under processen.
 
Finns även i Lund, med delvis förvånansvärt "smalnischade" saker - jag fick med kort varsel låna schyssta långfärdsskridskor + all kringutrustning till en åksugen långväga besökare. Sommargrejerna verka vara mer inriktade på camping och havsbad.
Gissar att utbudet är väldigt slumpmässigt så det gäller nog att ha tur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.