Friluftskartan ser olika ut på datorn och i GPS:en

Militärt ...

... har av Friluftskartan använts för "område med förbud mot trafik med terrängfordon", eller på svenska skoterförbud, se tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36058.

Som jag antytt i mitt inlägg där har man för sankmark använt flera koder, bl.a. skog och state park, vilket gör att de inte syns som "myrar". Inom skoterförbudsområden har de (i vart fall i Härjedalen) inte digitaliserats alls. Men om myrarna kan identifieras i mp-filen kan de göras synliga genom att omkodas till 0x51.

Men jag tror inte att ox51 syns om den ligger överlagrad på vissa polygoner (man made area fr a) och man (mal)träterar filen med cgpsmapper.

Holländarna använde 0x0 vill jag minnas för hedmark och det syntes inte i Mapsource, gav rött rutnät i GPSmapedit och syntes bra om jag bytte det till gul indian reservation.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips