Friluftsjacka hela året

Letar efter en friluftsjacka att använda under hela året.
Något i stil med försvarets fältjacka 90 med i mer civil färg men hittar inget som verkar vara liknade. Vill helst inte att det ska vara huva på tycker bara att en huva är i vägen mest hela tiden. Någon som sett något liknande eller kan tips om vart jag hittar något?
 
Kläder efter väder är en bra devis. Likaså kläder efter aktivitet. Jag skulle inte klara mig med en jacka för alla uteaktiviteter och alla väderförhållanden. Hatten av till dig.

Skulle jag välja en enda skulle det absolut inte bli fältjacka 90. Den var inte bra i lumpen och absolut inte bättre nu. Jag hade valt en tweedkavaj. Funkar till fågeljakt, fiske (man får inte vada för djupt bara), vandring, jaktritter, hundpromenader, pubrundor och till vardags. Man kan ta av den när det är som varmast. Den tål en regnskur och är hyffsat vindtät. Den är gjord av naturmaterial och åldras med värdighet. Komplettera med en tunnstickad tröja, tattersallskjorta och en regnjacka så klarar du de flesta situationer. :) Dock mindre bra till skidturer i fjäll. Då får man ha en bomullsanorak. Men funkar bra på fjällstationen. :)

(Inväntar storm av klagomål. Med tweedkavajen på)
 
Vad är friluftsliv för dig? Hur mkt regn skall jackan tåla? Krav på vindtäthet?

Vistas du på kalfjäll och i så fall vilka årstider?

Thure
 
Om du trivs i fältjacka 90 tror jag du kommer gilla den här:
https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-windproof-smock/34637

Har två stycken själv. Lätt och luftig, enorma och många fickor, pit-zips, tvåvägsdragkedja, huva som går att rulla ihop mot kragen. Väldigt rymlig i halsen när man drar upp dragkedjan helt. Blir väldigt bra impregnerad med Nikwax wash in, men det är ju ingen regnjacka.

Väldigt bra pris. Efter ett drygt års dagligt bruk är inget nött eller trasigt. Jag fick dock själv klippa en massa trådar som hängde när jag fick hem dem, men själva sömmarna var det inget fel på.
 
Om du trivs i fältjacka 90 tror jag du kommer gilla den här:
https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-windproof-smock/34637

Har två stycken själv. Lätt och luftig, enorma och många fickor, pit-zips, tvåvägsdragkedja, huva som går att rulla ihop mot kragen. Väldigt rymlig i halsen när man drar upp dragkedjan helt. Blir väldigt bra impregnerad med Nikwax wash in, men det är ju ingen regnjacka.

Väldigt bra pris. Efter ett drygt års dagligt bruk är inget nött eller trasigt. Jag fick dock själv klippa en massa trådar som hängde när jag fick hem dem, men själva sömmarna var det inget fel på.

Den här gillar jag också! Jag köpte min under förra året - då den också fanns i lite andra färger (jag äger en i oxblod). Jag har vaxat min med fjällrävens grönslandsvax och då fått den "nästan vattentät" och den har använts flitigt sedan dess.

Jag gillar att den är "tyst" när man t.ex. fågelskådar eller vid jakt eller liknande. Dessutom ventilerar den bra och har många praktiska fickor - och (i den färgen jag har - jag tror att den också sytts upp i någon gul variant) inte ser så "militär" ut.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...