Fransig kant på neoprenhalsmuff

En ursuit halsmudd av neupren till min torrdräkt har fransat sig på yttersidan och jag söker tips på reparation. Det är mindre än att jag vill byta halsmuff utan ser hellre ett band som jag limmar runt kanten. Men det måste vara strech så jag få igenom huvudet. Tips?

Tvätta neoprenmudden ordentlig med vatten och diskmedel, den skall vara fettfritt. Låt torka ordentlig. Spänn den lagom på en boll eller kon, typ halvvägs mellan din hals och huvuddiameter. Tejpa runt med maskeringstejp ca. 1 cm nedanför kanten. Kladda på Rubberfix tunn runt hela kanten, ner till tejpen, inta bara där det har fransat sig. Se till att du inte limmar fast dräkten på bollen/konen. Dra bort maskeringstejpen. Låt torka ordentlig medan det sitter kvar på bollen/konen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tvätta neoprenmudden ordentlig med vatten och diskmedel, den skall vara fettfritt. Låt torka ordentlig. Spänn den lagom på en boll eller kon, typ halvvägs mellan din hals och huvuddiameter. Tejpa runt med maskeringstejp ca. 1 cm nedanför kanten. Kladda på Rubberfix tunn runt hela kanten, ner till tejpen, inta bara där det har fransat sig. Se till att du inte limmar fast dräkten på bollen/konen. Dra bort maskeringstejpen. Låt torka ordentlig medan det sitter kvar på bollen/konen.
Gillar lösningen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips