Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack!

Hej Allihop!

Jag är en snubbe på 28 bast och jag har tänkt att dra ut och vandra hela augusti månad. Jag är ny både här på forumet och även med vandring. Jag har inte mycket erfarenhet och känner därför att jag kan behöva all hjälp som jag kan få. Jag funderar nämligen på att vandra antingen från
Sarek nationalpark till Padjelanta Nationalpark

eller från

Sarek nationalpark till Stora sjäfallet nationalpark

Jag har ca 30 dagar på mig att vandra från ena punkten till den andra. Är detta ett realistiskt mål? Måste jag vandra i ett högt tempo eller kan man det det lilla lugna och kanske stanna på en punkt en dag eller två? Finns det något speciellt man måste tänka på? Jag har ingen erfarenhet men fast besluten om att en liknande vandring ska ske så all information uppskattas...det verkligen uppskattas :)

Mvh Arash
 
Det finns massvis med saker att tänka på :) Mitt första tips är att bege dig ner till närmaste bibliotek och låna böcker och läsa på så mycket du kan. Jag är säker på att andra kommer att säga att Sarek inte är att rekommendera som första vandringsmål, speciellt inte om du är själv och inte har tidigare erfarenhet. 30 dagar är relativt mycket tid, börja med en lättare vandring på en vecka i mer bebodda trakter och se efter hur det känns. Vissa grejer lär man sig bara genom att vare ute, tex vilka prylar man har använding för och vilka som är totalt onödiga. Kör hårt! :)
 
"Jag har inget körkort och har nu anmält mig till Paris-Dakar-rallyt. Vad behöver jag för prylar?"

Ursäkta om jag är lite raljant, men din fråga är inte olik min fråga ovan.

Om vi börjar med de enkla sakerna: var i Sarek tänkte du börja? Och var i Padjelanta tänkte du sluta? Så vitt jag vet kan man bara ta sig till/från Padjelanta genom att vandra, så att avsluta sin vandring där känns lite avigt (nu bortser jag från helikopter och andra moderniteter).

Har du tänkt fylla på matlagret någonstans? Och hur ofta? Du måste tänka på att du inte kan bära hur mycket mat som helst, och absolut inte för en hel månad: runt tio dagar brukar gå, men det är tungt.

Kan du orientera med karta och kompass? Hur bra är du på det? Tänk på att orientering på kalfjäll och i skogsterräng är ganska olika saker, som ställer olika kunskapskrav. Att du är bra på det ena medför inte per automatik att du är bra på det andra.

Kan du få upp ditt tält i vilket väder som helst, om du är ensam? I vissa lägen i fjällvärlden kan ett uppsatt tält vara skillnaden mellan att bara frysa som aldrig förr och döden....

Har du någon vandringserfarenhet sedan tidigare? Hur länge har du varit ute då, och under vilka förhållanden? Nu tänker jag inte på hur vädret var, utan på det logistiska:hur bodde du, var åt du, vem fixade maten, hur fixades maten, osv osv?

----------------------------------

Om du verkligen är ute i 30 dagar så kommer du hinna beta av i stort sett hela Sarek, med mycket god tid på dig. Du kommer inte att behöva stressa för det, utan kan ta det väldigt lugnt. Om du vill hinna med hela Padjelanta också kan du inte ta det lika lugnt, men det är fortfarande massor med tid. Ett problem för dig är dock att du kan komma att behöva bära massor med mat ibland, då provianteringsmöjligheterna är ganska få.

Mitt ärliga tips är att du skaffar dig en hel del friluftserfarenhet på enklare platser innan du ger dig på fjällen. Till skillnad från många andra områden är fjällen i stort sett tomma på folk, och naturen är skoningslös. En så enkel sak som att du ramlar och stukar fotleden kan betyda att du inte hinner ta dig tillbaka till "civilisationen" innan din mat är slut, och då svälter du i värsta fall ihjäl.

Om du absolut vill vandra i fjällen försök då få med dig någon erfaren kompis, någon som varit i fjällen åtminstone en gång tidigare. Om du vill få känslan av att vara ensam i världen kan ni ju göra så att ni delar nattläger men att ni går var för sig, du en halvtimme före kompisen: om det händer dig något kan du dra fram din visselpipa och blåsa i den för att berätta för kompisen att du behöver hjälp.

------------------
Jag inser att min text ovan kan tolkas som ett försök att avskräcka dig från din tänkta vandring. Det är inte min avsikt. Jag vill dock ge dig en liten inblick i den kunskap/erfarenhet jag tycker du borde ha innan du ger dig ut i ett naturområde som mycket väl kan döda dig om något "skiter sig".
 
Köp ett par kartor och låna eller köp böcker av tex Grundsten om fjällen och tex Padjelanta.
Om jag skulle gå första gången själv skulle jag välja Padjelantaleden, tex start i Ritsem/Akkastugorna.
Gå hela vägen och eventuellt fyll på proviant i Kvikkjokk.
Sen kan du välja att antingen gå in i Sarek, om du känner att du klarar av fjällvandring utan led och utan bro över vattnet, dvs du måste vada och då måste du ha en stav.
Om du inte vill in i Sarek så kan du gå Kungsleden till Saltoloukta, och även flika in en sväng till Skierffe om du vill se mer av Sarek.

Jag håller med att det är nog bästa att hitta någon att gå med, iaf en del av turen.
Sen behöver du ju lite grejer, men du kanske kan försöka låna/hyra eller köpa beg innan du vet precis vad du vill ha.
30 dagar är länge, så stress blir det nog inte, men mycket mat blir det att bära och du får nog lite längtan till mer bebodda trakter ibland..
 
Jag funderar nämligen på att vandra antingen från
Sarek nationalpark till Padjelanta Nationalpark

eller från

Sarek nationalpark till Stora sjäfallet nationalpark

Som en del sagt, köp lite kartor. Som exempel kan jag nämna att alla dina tre nationalparker gränsar till varandra. Du kan om du startar tidigt från Akkastugan göra en vandring där du är i alla tre samma dag och hinner tillbaka till Akkastugan.

Så studera kartan och kom sen tillbaka med lite mer detaljerade frågor. de du ställde går inte att svara på tyvärr (utan att citera hela böcker).

Men är det första gången, kolla in padjelanta, där har du stugor och enklare att finan hjälp
 
Bra idé att åka till Lapplandsfjällen! Du kommer att få minnen för livet och riskerar ett livslångt beroende av fjällen!

Du har redan fått en hel del goda råd. Jag vill bara tillägga att du förmodligen klarar dig med en enda karta, och den heter BD 10 Sareks nationalpark. Där finns nämligen inte bara Sarek utan också de viktigaste delarna av Padjelanta och Stora Sjöfallet. Väldigt smidigt. När du sen läser på vad Claes Grundsten, Hans Fowelin och andra fjällförfattare skriver så klarnar det också vad gäller utrustning och vägval. Om du sen har kompletterande frågor så återkom gärna här på Utsidan.

Lycka till önskar Pelle
 
Kul att du vill ge dig ut på en fjällvandring!

Man bör inte överdriva riskerna med fjällvandring. Uffes liknelse är minst sagt överdriven. Det hela är ganska lätt om man bara packar rätt och kan läsa karta och kompass. Utrustningslistor finns det gott om att hitta på nätet. Om du vill ha en av mig kan du skicka ett PM med din mailadress. Navigera med karta och kompass kan du träna på hemma.

För övrigt är det viktigt att testa din utrustning hemma, innan du ger dig ut på fjället. Testa att laga mat på köket, träna på att slå upp tältet m.m. Det är viktigt att kunna hantera sin utrustning, inte minst om vädret är dåligt och det regnar och stormar.

Om du planerar att vandra själv, välj leder där det rör sig folk. I så fall går det att få hjälp om något går galet. Ett tips är att du vandrar utmed kungsleden, där det går ganska mycket folk och det är fantastiskt vacker natur. Utmed leden finns det också stugor att övernatta i om du vill skippa tältet någon natt. Kungsleden är 450 km lång om jag minns rätt, detta borde bli en lagom utmaning för dig att vandra på 30 dagar om du är hyfsat vältränad. Räkna med att du vandrar ca 3 km per timma (exklusive pauser). På kungsleden finns det också möjlighet att proviantera, då slipper du bära med dig mat för hela resan. Att planera mat för 30 dagar är inte lätt om man är oerfaren, och det är tungt att bära.

Om du ändock väljer Sarek och Padjelanta finns det delar även där där det rör sig förhållandevis mycket folk. I de stora dalgångarna i Sarek möter du oftast flera människor varje dag, detsamma gäller utmed Padjelantaleden. Utmed Padjelantaleden finns stugor, i Sarek måste du dock förlita dig till ditt tält.

Att vada vattendrag är något du bör vara mycket försiktig med. Läs på ordentligt om områdena du du tänkt att vandra på, undvik vägar med svåra vad, vada inte vattendrag där vattnet stiger över knäna. Strömt och iskallt vatten är lurigt. Undvik även sträckor som kräver klättring eller passager över glaciärer.

Tänk på att hålla värmen, byt till torra kläder så ofta du kan. I slutet av augusti kan du få minusgrader och snö. Packa ordentligt med kläder, lämna inte plagg hemma bara för att du tror att det inte kommer att bli kallt. Det är inte roligt att frysa så fort man stannar, inte heller när man sover. Välj en tresäsongers sovsäck.

Som de andra skriver rekommenderar jag dig även att läsa på. Låna böcker av Grundsten på biblioteket. Återkom gärna med mer specifika frågor när du har läst på och funderat lite mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
qparq Sarek - Gådokjåkkåbron till Kungsleden Fjällvandring 1
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
j_muir Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet? Fjällvandring 17
bulan880 Sarek till Bodö Fjällvandring 20
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
JPH88 från Finland till Sarek? Fjällvandring 3
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
Lars G A "Porten till Sarek" - vem myntade begreppet? Fjällvandring 4
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
oskarlin billigast till sarek Fjällvandring 14
Keras2006 Liggplats till Sarek, Connextåg! Fjällvandring 24
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
bredviken Korttripp till Sarek? Fjällvandring 6
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Mx2 Båtar till/från Sarek i september Fjällvandring 4
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.