Från karta till GPS

Har läst i forumet på flera platser men fortfarande inte fått klart för mig följande:

Jag vill (enkelt och billigt):
a) skapa waypoints på datorn och föra över till min Garmin Legend
b) ladda ner färdiga waypoint-listor till min GPS
c) bokföra tracks som jag besökt för studier på datorn efteråt

Jag tolkar det som att man ANTINGEN måste ha MetroGuide med färdig digital karta ELLER välja program som Fugawi/OziExplorer och använda egenscannade kartor. Är detta riktigt?

Vilket är bäst?

Finns det fler, för mig okända sätt?

Hälsn Björn

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
easygps

Jag använder såväl GPS Utility som EasyGPS. Båda är bra små gratisprogram. Den sistnämnda är oerhört enkel för att hantera waypoints, den andra kan visa förhållandet mellan dem (på karta för den som har scannat/kalibrerat en sådan).

Lander; sa:
Jag tolkar det som att man ANTINGEN måste ha MetroGuide med färdig digital karta ELLER välja program som Fugawi/OziExplorer och använda egenscannade kartor. Är detta riktigt?

Hälsn Björn

I Fugawi och OziExplorer kan man använda "färdiga" digitala kartor. Terrängkartan från Lantmäteriet och sjökort från Soltek http://www.soltek.se/ovr/ovrigt.htm
funkar mycket bra och klarar galant de funktioner du söker. Billigt är relativt..många med rymligt samvete gör det billigt för sig via filbytarprogram som tex Kazaa.

/Ola

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips