Från karta till GPS

Har läst i forumet på flera platser men fortfarande inte fått klart för mig följande:

Jag vill (enkelt och billigt):
a) skapa waypoints på datorn och föra över till min Garmin Legend
b) ladda ner färdiga waypoint-listor till min GPS
c) bokföra tracks som jag besökt för studier på datorn efteråt

Jag tolkar det som att man ANTINGEN måste ha MetroGuide med färdig digital karta ELLER välja program som Fugawi/OziExplorer och använda egenscannade kartor. Är detta riktigt?

Vilket är bäst?

Finns det fler, för mig okända sätt?

Hälsn Björn

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
easygps

Jag använder såväl GPS Utility som EasyGPS. Båda är bra små gratisprogram. Den sistnämnda är oerhört enkel för att hantera waypoints, den andra kan visa förhållandet mellan dem (på karta för den som har scannat/kalibrerat en sådan).

Lander; sa:
Jag tolkar det som att man ANTINGEN måste ha MetroGuide med färdig digital karta ELLER välja program som Fugawi/OziExplorer och använda egenscannade kartor. Är detta riktigt?

Hälsn Björn

I Fugawi och OziExplorer kan man använda "färdiga" digitala kartor. Terrängkartan från Lantmäteriet och sjökort från Soltek http://www.soltek.se/ovr/ovrigt.htm
funkar mycket bra och klarar galant de funktioner du söker. Billigt är relativt..många med rymligt samvete gör det billigt för sig via filbytarprogram som tex Kazaa.

/Ola

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips