Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Söker en billig men bra (enkel, lätt, säker) GPS för tracking av mina träningsturer (skog som landsväg) som jag sedan kan föra över till lämplig karta för grafisk behandling i datorn (typ liknande kartpresentation som på http://run.to/sparet).
Förslag någon?
Hur gör man? ;-)
Vilka program använder man (Freeware eller köpa)?
Är i USA titt som tätt varför jag verkar kunna köpa billigt.
GPS-mässigt kan du nog använda i stort sett vad som helst, men jag har fått för mig att det är förbundet med färre svårigheter att få en Magellan att lira med en dator än en Garmin, så kanske en Magellan Sportrak? Eller kanske Garmins lilla motionsgps Foretrex 201? Vad gäller kartor så tror jag att Lantmäteriets kartor är bäst vad gäller Sverige, främst då pga brist av andra leverantörer, och beroende på detaljrikedom så skulle nog antingen röda eller blå kartan passa ditt syfte, de finns på http://www.lantmateriet.se Priset är ju lite väl högt, men det kanske går att få tag på begagnat?
Hur fungerar det med en "enkel lösning", typ Foretrex?
Hur för jag över datan till en karta?
Vilken data förs över och hur kan jag behandla den (antalet punkter, editera färdlinje på kartan etcetera)?
Antar att ju "större" GPS desto bättre mottagning... skogen/träden lär ju förvanska mottagningen, eller?
... tänka dig Garmin, så kan jag svara för modellerna GPS 12 (använd i 4 år) och GPSmap 60C (som jag prövat i två månader). Och jag tycker att för det som Du vill ha räcker 12-an bra. Den har bra mottagning i skog, där eTrex-serien enligt andras uppgifter kan svika. Efterföljarna GPS 72 och GPS 76 kan vara alternativ, men dem har jag inte använt. Men om Du på sikt skulle vilja ladda ner (dyra!) kartor och dessutom tycker att färgskärm underlättar läsningen av dem så kanske 60 C/CS ger ett mervärde.
Vad gäller presentation av spåret (trackloggen) har jag tyckt att TrackMaker ger de snyggaste bilderna på datorskärmen eller vid utskrift. Varje track visas i egen färg, så att det är lätt att se om mottagningen har klickat på någon del av turen. Man kan lätt få längd, riktning och tid för varje litet ben i spåret (men sammanlagda längden och tiden tror jag bara man hittar i GPS-ens trippmätare). Även waypoints visas på ett trevligt sätt (även om jag inte har fått ikonerna att stämma med 60-ans). Man kan skanna papperskartor (både i WGS och RT90), kalibrera dem och lägga dem som bakgrund. Programmet är gratis och hittas på http://www.gpstm.com/. Enda nackdelen är att programmet i min dator (Windows 98, 366 MHz) ger felmeddelanden och dör om man pressar det med t.ex. upprepade inzoomningar.
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
25 år. Ett kvartssekel har passerat sedan jag senast stod på toppen av Kilimanjaro. Bestigningen ingick i en åttamånaders vandring genom Massajland ...
1 kommentar