Från Aktse till Ritsem

Hej alla Utsidan-bor!

Jag håller på och försöker att planera en vandring för tre personer mellan Aktse till Ritsem den andra veckan i Juli. Jag har letat efter information här på sidan utan att ha hittat något som stämmer in bra.

Min första fråga är hur mycket tid tror ni att vi behöver på oss, kan man göra det på 7-8 dagar?

Har ni något bra förslag på en bra rutt, finns det några måsten? Jag skulle i vanliga fall gått och införskaffat mig någon av de bra böckerna om Sarek, men nu är det så att jag bor utomlands och kommer hem lagom till vandringen i sommar.

Sista frågon är om någon har någon uppdaterad info om "lokal taxin" mellan Tjåmotis och Sitoälvsbron. Finns det fortfarande någon som kör? Senaste infon jag såg var flera år gammal.

Stort tack!
Jonas

En trevlig start på er vandring är att gå upp mot Skierffe från Aktse, upp på Skierffe och se vyerna, sedan fortsätta parallellt med Rapadalen men ovanför dalgången så får ni fina vyer hela sträckan. Ner i dalgången vid t.ex Lulep Vássjájågåsj och sedan fortsätta nere i dalen.

Raskesven

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min första fråga är hur mycket tid tror ni att vi behöver på oss, kan man göra det på 7-8 dagar?
Jag tror det är bra med 7-8 dagar. När jag själv gick denna streckan (på annan ricktning och "bara" med båtlämmningen ner i Rapadalen) so var det 7 dagar (6 gangdagar, 1 vilodag) och vi gick inte för snabbt.

Sista frågon är om någon har någon uppdaterad info om "lokal taxin" mellan Tjåmotis och Sitoälvsbron. Finns det fortfarande någon som kör? Senaste infon jag såg var flera år gammal.
Denna taxi finns kvar Info från 2012 sid 2.

Henning

Vi gick andra hållet (Ritsem - Aktse) förra sommaren. Det tog sju dagar från Änonjalme till Aktse. Vi gick följande väg:

Ritsem - Pandjelantaleden till treparksmötet - Routhesvagge - Skarja - Bielavalda - Snavvavagge - Rapadalen - upp på fjället väster om Alep Vassjajågåsj - Söder om Rådnik - Norr om Suorkitjåhkkå - passet mellan Suorkisjnjurttje och Gierdogiesjtjåhkkå - Skierffe - Aktse - Kungsleden till Saltoluokta.

Ett tips om ni kommer från Aktse är att inte gå ner för tidigt i Rapadalen. Försök hålla er ovanför trädgränsen ända fram till Alep Vassajajågåsj.

Hoppas ni får det fint!

/Joakim

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips