Framtidens svampplockar GPS

Hur vill/tror vi att framtidens svampplockar GPS ska se ut? Säg t.ex. om 5 år


Själv tror jag egentligen på två separata utvecklingslinjer. Den ena är att GPS blir en renodlad mottagare som kräver en separat bildskärm i färg, PDA etc. som lämpligtvis innehåller en karta (gröna kartan eller ekonomiska kartan). Liknande tendenser finns redan idag med den GPS som kopplas samman med Compac handdator. Givitvis blir skärmen/PDA stålig, lätt och robust (och här behövs en hel del utveckling ske). Kopplingen mellan GPS och handdator sker givetvis trådlöst med blue tooth teknik. Redan nu börjar försvaret exprimentera med ihoprullningsbara skärmar för utomhusbruk om jag fattat saken rätt.

Den andra utvecklingslinjen är att mottagarna får fälgskärm med god upplösning och utbytbara minnen och processorer, så att det blir lätt att uppgradera. Givetvis kan man ladda ner såväl lantmäteriets kartor (för den som har råd med kartorna...) som sjökorten. Mottagnarna tar emot både GPS och Galleleo signaler. Plats för en extern antenn sladd och DGPS mottagare blir standard.


Vad tror ni att GPS mottagarna ser ut och fungerar om 5 år?

/Niklas
 
svampplockning

Kan inget om GPS men anser att exemplet med svampplockning är dåligt valt. Nöjet med svampplockning är inte att hitta tillbaka till ett ställe man varit på tidigare (oavsett hur mycket svamp man ev plockat) utan att hitta svamp på nya ställen.
 
Framtiden

Jag tror att utvecklingen de närmaste åren kommer att koncentreras till applikationer som bilnavigation och intergration med mobiltelefon.
Det är nog där den breda marknaden finns, även om jag själv aldrig har önskat mig GPS i bilen så finns det många som gillar den typen av prylar vare sig dom har nytta av dom eller inte. Dom kommer nog ner i pris också. Svampplockaren nöjer sig nog oftast med en enkel GPS för att hitta tillbaka till svampställen och till bilen. Den kan vi nog se i mobiltelefoner och arbandsur, exempel finns redan.
För båtnavigering sker nog det mesta på mjukvarusidan med tex det "levande sjökortet" och bättre inbyggda kort i de stora dyra apparaterna.

Bara mina spekulationer...
 
Volymmarknad

Det som jag tror kommer att bli volymsäljaren framöver blir säkert moduler för inbyggnad i olika grejer. T ex i kombination med mobil för positionsövervakning av fordon, båtar, containrar, tja - vad som helst som rör på sig där man villveta var objektet är. Även passiva loggningsenheter typ färdskrivare.

Såg på en mässa en fyrkantig plåtburk 5x3x10 cm med GPS-antenn in GSM-ut och spänningsmatning för inmontering i fordon. Antingen kunde den skicka position med fasta intervall för presentation på karta i centralen eller så kunde man ringa upp från datorn, så svarade den. Dessutom kunde man koppla larm till den ifall något oförutsett hände.

Tippar att inom 5-8 år sitter en GPS-GSM-dator-modul i alla nya fordon. denna kan då användas som central för alla typer av applikationer. Larm, karta, övervakning, färdskrivare, kommunikation mm.


/lod
 
svampplockning

Jag kan inget om svampplockning (men älskar att kärka svamp), men jag tycker att exemplet är mycket brå. Det handlar inte så mycket om att hitta tillbaka till gamla svampställen som att hitta tillbaka till bilen/busshållplatsen (om man nu inte har råkat förgifta sig under svampplockningen).

Ang framtiden: Jag tror att GPS kommer att bli jättestort i bilar. Kanske inte i ett glesbebyggt land som Sverige. Men jag har åkt med som passagerare i och kring bl a London, och där måste en GPS med automatisk ruttning vara värd hur mycket som helst. Det är enomra ytor, som alla är fullsmockade med vägar som alla ser likadana ut. Och mulet är det ofta, så man kan intae använda solen som hjälp.

Jag har själv en eMap med MetroGuide, som jag faktiskt har haft viss glädje av här i Sverige ibland. Det är lite omständligt att behöva lägga ut rutten själv. Men när den väl ligger på plats kan det vara en rätt bra hjälp. Visst, om man har en bra kartläsare med en bra karta bredvid sig så behövs ingen GPS. Men om man inte har vare sig det ena eller det andra?

Ett annat exempel. Jag var på kort besök i Santa Cruz i höstas (där man håller på med Unix, även om jag inte gjorde det). Vi hade hyrt bil, men våra engelska kolleger ville hellre sola på stranden än åka på uptäcktsfärd. Så vi skulle hämta upp dem på kvällen. Tack och lov hade jag markerat platsen som waypoint, för trots att vi kom ihåg "exakt" hur vi hade åkt var det helt omöjligt att hitta samma väg tillbaka.

GPS kommer troligen också i de flesta mobiltelefoner. Det kommer såvitt jag vet lag i USA om att alla mobiltelefoner ska ha positioneringsfunktion. Även om det går att uppnå detta "inom mobilnätet" finns det säkert enorma ytor i USA som inte kommer att få någon vidare mobiltäckning, och då är GPS alternativet.

Nog kommer GPS i handapparater också, men det blri kanske en tilläggsfunktion. Vi kommer att få handdatorer med mobiltelefon inbyggd, och vi kommer säkert att få nya större, strömsnålare och prisbilligare färgskärmar inom kort. Mobilnätoperatörerna komer att göra vad de kan för att locka på oss tjänster som de kan ta betalt för. En sådan är att tala om vad det finns för lockande ställen att besöka i närheten, och om de då kan sända över en GPS-position att mata in i datorn kan de nog ta ännu mer betalt (av både användaren och den som annonserar).

Hur ser så framtidens bärbara apparat ut? Troligen har den en relativt stor men mycket tunn skärm, som kanske är vikbar som ett segt papper, och ett batteri som har samma form och vikegenskaper. Om Lantmäteriet inte spjärnar mot alltför mycket behöver vi inte bekymra oss om mängder av minne, för man kan enkelt hämta hem just den karta man behöver via någn 3G-länk. Eftersom alla använder en gemensam kartdatabas kan den bli mycket omfattande, med mängder av specialvarianter.

Någon måste betala för allt detta (och det blir alltid slutanvändaren, på något vis, dvs du och jag). Fantasin kommer säkert inte att sätta någon gräns här. Det kommer mängder av till synes gratis funktioner och finesser. När vi går landsvägen fram kommer det att dyka upp information om sevärdigheter, matställen och priserbjudanden längs vägen. Den automatiska ruttningen i bilarna kommer att samordnas så att trafikströmmarna dirigeras för optimalt utnyttjande av trafikkapaciteten. Kanske kommer Vägverket och Polisen att övervaka att vi inte kör fortare än 30 km/tim på motorväg (nollvisionen!!), men vi behöver inte bekymra oss så mycket för böterna kommer att dras automatiskt från våra konton. Om vi blir alltför vidlyftiga vår fi tillbringa någon månad i ett virtuellt fängelse baserat på virtual reality.

Och så vidare.

Anders
 
Off Topic! Framtidens fängelse

Det räcker väl med att bli av med sin internet-ID en period. Inga dörra öppnas, du kan inte logga in i bilen. Du hittar inte dit du skall, för navigationssystemet är off. Vem vet?? :)

/Lod
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kr-val Funktioner i framtidens GPS Navigering 7
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.