Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk

Hej, jag tänkte på en skidresa något i linje med den här rutten på kartan från Kvikkjokk i februari (Kvikkjokk - Njoatsosjahka - Balgatjahka-Pårek - Kvikkjokk). Är det någon som har erfarenhet av skidåkning på Njoatsosjahka i februari? Eller är det bättre att ta vägen genom Rapadalen och Servesvagge?

1706214511127.jpeg

Hejsan,

Jag har skidat längs Njoatsojåhka, men senare på vintern. Var en påsktur om jag inte missminner mig. Körde ungefär samma tur som du ritat in på kartan, fast spegelvänd. När vi kom upp till övre Njoatsovagge svängde vi västerut istället och skidade via Låptåvagge över till Tarradalen. En mycket fin tur.

Men så tidigt som i Februari bör du räkna med att det kan finnas mängder av lös härlig snö nere i dalgångarna om du inte hittar på något skoterspår. Så det kan bli väldigt tungskidat.

Jag har även skidat genom Rapadalen vid ett par tillfällen och upplever den som lite mer trafikerad. Dvs något större chans/risk att stöta på skoterspår och eventuellt någon annan skidåkare. Även om det är ganska få som beger sig in i Sarek så tidigt som Februari.

Men det absolut viktigaste tipset är att ha en mycket flexibel planering och se till att ha goda marginaler. Som exempel kan man kolla in dagens SMHI-prognos för "Tjåguorisstugan" = ungeför vid Tielmavadet i Rapadalen. Ska dumpa runt 70 cm nysnö i helgen och i sådana lägen är det få som skidar över milen per dag i medel.

/ Stefan

Hejsan,

Jag har skidat längs Njoatsojåhka, men senare på vintern. Var en påsktur om jag inte missminner mig. Körde ungefär samma tur som du ritat in på kartan, fast spegelvänd. När vi kom upp till övre Njoatsovagge svängde vi västerut istället och skidade via Låptåvagge över till Tarradalen. En mycket fin tur.

Men så tidigt som i Februari bör du räkna med att det kan finnas mängder av lös härlig snö nere i dalgångarna om du inte hittar på något skoterspår. Så det kan bli väldigt tungskidat.

Jag har även skidat genom Rapadalen vid ett par tillfällen och upplever den som lite mer trafikerad. Dvs något större chans/risk att stöta på skoterspår och eventuellt någon annan skidåkare. Även om det är ganska få som beger sig in i Sarek så tidigt som Februari.

Men det absolut viktigaste tipset är att ha en mycket flexibel planering och se till att ha goda marginaler. Som exempel kan man kolla in dagens SMHI-prognos för "Tjåguorisstugan" = ungeför vid Tielmavadet i Rapadalen. Ska dumpa runt 70 cm nysnö i helgen och i sådana lägen är det få som skidar över milen per dag i medel.

/ Stefan
Hur var det att skida genom nedre Njoatsosvágge? Räcker myrmarkerna till för att man ska kunna undvika den tätaste björkskogen? Hade ni pulka? Grundsten vände främst pga kylan och den lösa snön om jag förstått honom rätt.

Jag funderar på att i början av april ta mig från Kvikkjokk genom Änok och nedre Njoatsosvágge, cirka 3 mil - främst för att fotografera landskapet vintertid. Jag tänkte ta det lugnt och även hinna med dagsturer med en 40 liters ryggsäck.

Nu var det 34 år sedan jag skidade där, så minnet av detaljerna är väl inte kristallklart, men så vitt jag minns följde vi främst Njoatsojåhkå till stora delar. Hade lite skoterspår att följa i början, men sen blev det att spåra själv. Men eftersom det var framme i April så var snön på det stora hela ganska fast.

Jag hade som alltid pulkan i släptåg, men an av kompisarna körde med ryggsäck istället.

Nedan kommer ett gäng inscannade bilder från turen. Som synes hade vi minst sagt tur med vädret 😄

Påsktur_med_Kalle_och_jukka_03.jpeg
Påsktur_med_Kalle_och_jukka_13.jpeg

Påsktur_med_Kalle_och_jukka_15.jpeg
Påsktur_med_Kalle_och_jukka_16.jpeg
Påsktur_med_Kalle_och_jukka_19.jpeg
Påsktur_med_Kalle_och_jukka_22.jpeg

Nu var det 34 år sedan jag skidade där, så minnet av detaljerna är väl inte kristallklart, men så vitt jag minns följde vi främst Njoatsojåhkå till stora delar. Hade lite skoterspår att följa i början, men sen blev det att spåra själv. Men eftersom det var framme i April så var snön på det stora hela ganska fast.

Jag hade som alltid pulkan i släptåg, men an av kompisarna körde med ryggsäck istället.

Nedan kommer ett gäng inscannade bilder från turen. Som synes hade vi minst sagt tur med vädret 😄

Visa bilaga 48148Visa bilaga 48149
Visa bilaga 48150Visa bilaga 48151Visa bilaga 48152Visa bilaga 48153
Tackar för svar!

Bra kvalitet på bilderna för att vara inskannat.
Björkskogen ser inte så besvärlig ut i sista bilden. Vid Vállásjgårttje och Sjielmágårttje (vattenfallen) utgår jag ifrån att man får söka sig bort ifrån Njoatsosjåhkå för att få en framkomlig väg.

Att hålla sig nära Njoatsosjåhkå kan kanske förenkla tillvaron om man slår läger där det finns åtkomligt vatten.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips