Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk

Hej, jag tänkte på en skidresa något i linje med den här rutten på kartan från Kvikkjokk i februari (Kvikkjokk - Njoatsosjahka - Balgatjahka-Pårek - Kvikkjokk). Är det någon som har erfarenhet av skidåkning på Njoatsosjahka i februari? Eller är det bättre att ta vägen genom Rapadalen och Servesvagge?

1706214511127.jpeg
 
Hejsan,

Jag har skidat längs Njoatsojåhka, men senare på vintern. Var en påsktur om jag inte missminner mig. Körde ungefär samma tur som du ritat in på kartan, fast spegelvänd. När vi kom upp till övre Njoatsovagge svängde vi västerut istället och skidade via Låptåvagge över till Tarradalen. En mycket fin tur.

Men så tidigt som i Februari bör du räkna med att det kan finnas mängder av lös härlig snö nere i dalgångarna om du inte hittar på något skoterspår. Så det kan bli väldigt tungskidat.

Jag har även skidat genom Rapadalen vid ett par tillfällen och upplever den som lite mer trafikerad. Dvs något större chans/risk att stöta på skoterspår och eventuellt någon annan skidåkare. Även om det är ganska få som beger sig in i Sarek så tidigt som Februari.

Men det absolut viktigaste tipset är att ha en mycket flexibel planering och se till att ha goda marginaler. Som exempel kan man kolla in dagens SMHI-prognos för "Tjåguorisstugan" = ungeför vid Tielmavadet i Rapadalen. Ska dumpa runt 70 cm nysnö i helgen och i sådana lägen är det få som skidar över milen per dag i medel.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.