Sarek 2012 - möjliga rutter m.m.

Hej!

Vi är mellan 3-4 personer som beslutat oss för att vandra i sarek sommaren 2012. Ser ut som vi har c:a 14 dagar på oss. Skulle uppskatta mycket om någon/några ville dela med sig av sina kunskaper/erfarenheter om området och gärna lite annat smått och gott.

Stort tack på förhand:)
 
Hej Peter, det är alltid svårt med såna allmännt hållna frågor. Kom gärna med förslag eller mera detaljerade frågor.

Jag skulle dock börja med att skaffa en bok och en karta sen läsa in mig. Sätta kryss på platser som verkar intressanta och se om man kan få in en bra rutt med många kryss.

Kartan du behöver är ju Sarek: BD 10

Böcker,
På fjälltur Sarek av Clas Grundsten. Bra översikt.
Detta är Sarek, Tore Abrahamson, äldre, men i mitt tyckte strått vassare
Vandringsturer i Saker, Hans Fowelin, ny, har dock ej läst den själv.

Om du sen har vägarna förbi ett bibliotek, kolla om de har Edvin Nilssons Sarek. Den brukar beskyllas för att öppna upp Sarek för en massa folk.

Platser:
Har bara varit där några gånger, men Peialvalta är vacker, ligger centralt och har öppet åt flera håll. En ptroligt vacker plats. Den får bli mitt bidrag, andra har säkert andra platser att bidraga med

Christian
 
När jag för snart tio år sedan ville testa att arrangera en Sarek-vandring med Friluftsfrämjandet i Uppsala gick vi så här:
http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/dagboken/fv/sarek2002/index.html
(Jo, gamla Utsidanrävar har nog sett den länken förr...)

Den rutten valde jag förstås för att den är "lätt" och går förbi några intressanta och vackra platser! Sen är ju tjusningen att det finns hur många vägval som helst i Sarek och man kan göra turer efter eget tycke. Det enda jag säger är undvik svåra vad på förstaturen!

Kartor på nätet som kan vara bra om man inte har papperskartan framför sig:
http://www.geodata.se/sv/ (Klicka till portalen, funkar ej i Firefox)
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html (Välj fjällkartan)

Per
 
De två stora guideböckerna om Sarek är skrivna av Claes Grundsten och Hans Fowelin. Köp båda! Jag vandrade i Sarek i början av augusti i år och använde då Grundstens bok. Jag måste erkänna att jag var lite missnöjd. Boken är full av erfaranhet och täcker in varenda kvadratcentimeter av parken. Men den är tjock (och tung), mycket pratig och har lite väl optimistiska tidsuppskattningar. Fowelins guidebok är bättre. Den innehåller kartor över lämpliga tältplatser, vadställen osv. Mer praktisk kunskap. Dessutom tunnare och mer lämplig att ta med sig.

Min väg genom Sarek gick genom Pastavagge och Routesvagge. Pastavagge är en smal och dramatisk dal som starkt rekommenderas. En lämplig startpunkt är Saltoluokta. Sov en natt där och ät en trerättermiddag. Sen följer en dagsetapp av Kungsleden söderut till Sitojaure. Bo en natt i stugan och ta båten till samevistet Rinim nästa morgon. Båtfärden in i Sarek är riktigt fin med höga fjäll på båda sidor.

Routesvagge är en bred och lättgången dal. Efter Pastavagges dramatik och Pielaslättens skönhet kändes den dock lite som en besvikelse. Men den är som sagt, lättgången.

Skaffa kartan i tyvek, inte Lantmäteriets. Det regnar mycket i Sarek!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.