Är Sarek ett machoområde?

Då jag började vandra i Sarek på 1970-talet ansåg man området som vår sista vildmark! Den som ger sig in i detta fjällområde måste förlita sig på sin egen förmåga att klara de hinder som vad, jobbiga videbälten, kraftiga väderomslag och liknande. Jag och min kompis hade exempelvis 11 dagars regn på en 12 dagarstur, vilket ställde stora krav på att hålla humöret uppe, samt klara de många vaden som ställde till det på grund av myckna regnandet! Jag har under 1970- och 1980 talet genomför 10 Sarekturer, sommar- och höstturer. Nu planerar jag en längre hösttur nästa år (09), och undrar om man fortfarande anser att en vandring i Sarek kan betraktas som vår sista vildmark, och om det står för ett "machofjäll"? Hur är det förresten med mobiltäckningen?
Inge i planeringstankar
 
Jo, en Sarekvandring kräver ju betydligt mer av vandraren, än exv ett fjällområde med utbyggt led- och stugsystem. Därmed blir det betydligt tuffare och häftigare att berätta om strapatserna i Sarek. så upplevde jag resonemangen innan det fanns utsidan och alla olika forum som finns idag. Nu har väl utvecklingen gått framåt tack vare detta. Min undran är helt enkelt hur går resonemanget idag, 30 år senare?
 
Nej, inte enligt mig iallafall. Det här med att det saknas hytter/stugor ser jag faktiskt inte som nån grej. Det flesta jag känner använder sig ändå aldrig av dessa. Man har sitt tält och sin mat med sig oavsett om det finns stugor att sova och proviantera i. Sen är ju mycket av Sarek just lättvandrat pga. att det INTE är så söndertrampat. Finns många mysiga och lättforcerade hedar att ta sig fram över. Vaden är väl det enda som jag kan se som lite klurigare än i andra områden.

Men sen så är helt klart Sarek fjälljuvelen nummer ett i Sverige!! Macho eller ej...
 
machodräparna

När vi gick Rapadalen första gången så var det ett par tjejer i nedre tonåren som också gjorde det ( i sällskap av fäder).De var så lite macho man kan bli,och så glada och pigga varje gång vi träffade på dem.
 
Skulle väl inte kalla det ett machoområde... det är väl snarare så att man måste vara lite ödmjuk.

Väl uttryckt!
Sarek kanske kräver lite mer än andra områden, men det har ju inget med könet att göra.
Ju svårare område, desto farligare är det att vara macho...

(Men som vanligt kommer vi väl nu börja diskutera vad olika begrepp betyder)
 
När jag började ta mig ut i fjällen för ett par år sedan ville man ju höja ribban för varje gång. Som gammal orienterare kunde jag väl avancera lite snabbare än vanliga Svensson. Efter turer i Kebnekaise blev det Sarek, som jag gjorde ensam första gången. Började också göra toppturer för att få det roligare.

Men jag har tröttnat på fjällvandring. Det är helt enkelt för lätt. Jag har provat bära tungt, gå långt, gå högt upp på toppar och i besvärlig terräng. Så för att få det tuffare och roligare har jag gått över mer till bergsbestigning.

Så vill du ha det tuffare och mer avancerat kan jag råda dig att gå över till bergbestigning. För så speciellt tufft kommer du inte få det på en vanlig fjällvandring, om du med tufft menar annat än att gå grymt långt och bära väldigt tungt.
 
Varken eller.

Hejsan!

Oavsett hur mycket jag gillar området skulle jag personligen säga att Sarek varken är en vildmark i ordets rätt bemärkelse eller speciellt macho. Har faktiskt lite svårt att få ihop macho + vandring över huvud taget och vad det gäller begrepp som Europas Sista Vildmark, som man hör både titt som tätt, är det inget annat än en gammal sliten reklamslogan för att locka turister.

Nej ska man vara macho får man väl snarare satsa på typ friklättring utan fjantiga säkringar eller extremskidåkning på tvärbranta väggar, där man riskerar lite mer än skoskav. Vill man uppleva äkta vildmark kan man till exempel ta flyget till Alaska eller norra Kanada.

/ Stefan
 
Den som är "macho" och går i sarek framställer det säkert som just ett macho-område.
Men typiska macho-typer framställer å andra sidan allt dom gör som "macho"...
 
Av resonemangen framgår klart och tydlig vad jag misstänkte, nämligen att utvecklingen gått framåt de senaste 30 åren som jag nämnde. Friluftslivet är idag av en helt annan kaliber även för helt "vanliga människor" om nu uttrycket. Det är positivt att så många som möjligt kan komma till Sarek och få uppleva den särart fjället står för. Vår sista vildmark eller inte - är självklart en klassisk slogan för att locka turister!

Jag ledde en fjällkurs genom Sarek 1985 och fick en del kritik för det, mest av dem som ville ha Sarek för sig själva! En sådan 12-dag fjällkurs genom Sarek ska jag reprisera hösten 2009. Jag föreställer mig idag att inte bli kritiserad för det den här gången!?

Min filosofi var och är: Att många ska få uppleva fjällen, ju mer som upptäcker fjällens möjligheter och dess skönhet, ju mer press kan man sätta myndigheter och bilda opinion!

Inge, blivande Hälsingbo!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4
janis.garisons Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk Vandringsleder 2
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
omni96 Ticks in Sarek Vandringsleder 10
KaptenKeps Frågor Sarek Vandringsleder 7
omni96 Suorva into Sarek Vandringsleder 5
omni96 Gas flaskor för Sarek Vandringsleder 11
omni96 Sarek, buses summer 2018 Vandringsleder 9
suvirb Any hiking trip to Sarek v30-v31 Vandringsleder 2
kodo Sarek 2012 - möjliga rutter m.m. Vandringsleder 9
daniel80 Sarek, någon som tidigare gjort denna tur? Vandringsleder 11
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Newlin Någon som har ett krypin i Hudiksvall???? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.