Hej, jag tänkte på en skidresa något i linje med den här rutten på kartan från Kvikkjokk i februari (Kvikkjokk - Njoatsosjahka - Balgatjahka-Pårek - Kvikkjokk). Är det någon som har erfarenhet av skidåkning på Njoatsosjahka i februari? Eller är det bättre att ta vägen genom Rapadalen och Servesvagge?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk
- Trådstartare janis.garisons
- Start datum
Hejsan,
Jag har skidat längs Njoatsojåhka, men senare på vintern. Var en påsktur om jag inte missminner mig. Körde ungefär samma tur som du ritat in på kartan, fast spegelvänd. När vi kom upp till övre Njoatsovagge svängde vi västerut istället och skidade via Låptåvagge över till Tarradalen. En mycket fin tur.
Men så tidigt som i Februari bör du räkna med att det kan finnas mängder av lös härlig snö nere i dalgångarna om du inte hittar på något skoterspår. Så det kan bli väldigt tungskidat.
Jag har även skidat genom Rapadalen vid ett par tillfällen och upplever den som lite mer trafikerad. Dvs något större chans/risk att stöta på skoterspår och eventuellt någon annan skidåkare. Även om det är ganska få som beger sig in i Sarek så tidigt som Februari.
Men det absolut viktigaste tipset är att ha en mycket flexibel planering och se till att ha goda marginaler. Som exempel kan man kolla in dagens SMHI-prognos för "Tjåguorisstugan" = ungeför vid Tielmavadet i Rapadalen. Ska dumpa runt 70 cm nysnö i helgen och i sådana lägen är det få som skidar över milen per dag i medel.
/ Stefan
Jag har skidat längs Njoatsojåhka, men senare på vintern. Var en påsktur om jag inte missminner mig. Körde ungefär samma tur som du ritat in på kartan, fast spegelvänd. När vi kom upp till övre Njoatsovagge svängde vi västerut istället och skidade via Låptåvagge över till Tarradalen. En mycket fin tur.
Men så tidigt som i Februari bör du räkna med att det kan finnas mängder av lös härlig snö nere i dalgångarna om du inte hittar på något skoterspår. Så det kan bli väldigt tungskidat.
Jag har även skidat genom Rapadalen vid ett par tillfällen och upplever den som lite mer trafikerad. Dvs något större chans/risk att stöta på skoterspår och eventuellt någon annan skidåkare. Även om det är ganska få som beger sig in i Sarek så tidigt som Februari.
Men det absolut viktigaste tipset är att ha en mycket flexibel planering och se till att ha goda marginaler. Som exempel kan man kolla in dagens SMHI-prognos för "Tjåguorisstugan" = ungeför vid Tielmavadet i Rapadalen. Ska dumpa runt 70 cm nysnö i helgen och i sådana lägen är det få som skidar över milen per dag i medel.
/ Stefan
Claes Grundsten beskriver hur det kan gå i lössnön och kylan - Iskall skidtur i Sarek – Claes Grundsten. Han skriver ”Vi kan helt enkelt inte fullfölja vår plan att skida genom Njoatsosvagge och sedan ta oss vidare genom Sarvesvagge och Rapadalen tillbaka till Kvikkjokk. Förhållandena sätter stopp.".
Hur var det att skida genom nedre Njoatsosvágge? Räcker myrmarkerna till för att man ska kunna undvika den tätaste björkskogen? Hade ni pulka? Grundsten vände främst pga kylan och den lösa snön om jag förstått honom rätt.Hejsan,
/ Stefan
Jag funderar på att i början av april ta mig från Kvikkjokk genom Änok och nedre Njoatsosvágge, cirka 3 mil - främst för att fotografera landskapet vintertid. Jag tänkte ta det lugnt och även hinna med dagsturer med en 40 liters ryggsäck.
Nu var det 34 år sedan jag skidade där, så minnet av detaljerna är väl inte kristallklart, men så vitt jag minns följde vi främst Njoatsojåhkå till stora delar. Hade lite skoterspår att följa i början, men sen blev det att spåra själv. Men eftersom det var framme i April så var snön på det stora hela ganska fast.
Jag hade som alltid pulkan i släptåg, men an av kompisarna körde med ryggsäck istället.
Nedan kommer ett gäng inscannade bilder från turen. Som synes hade vi minst sagt tur med vädret 😄
Jag hade som alltid pulkan i släptåg, men an av kompisarna körde med ryggsäck istället.
Nedan kommer ett gäng inscannade bilder från turen. Som synes hade vi minst sagt tur med vädret 😄
Tackar för svar!Nu var det 34 år sedan jag skidade där, så minnet av detaljerna är väl inte kristallklart, men så vitt jag minns följde vi främst Njoatsojåhkå till stora delar. Hade lite skoterspår att följa i början, men sen blev det att spåra själv. Men eftersom det var framme i April så var snön på det stora hela ganska fast.
Visa bilaga 48148Visa bilaga 48149
Visa bilaga 48150Visa bilaga 48151Visa bilaga 48152Visa bilaga 48153
Bra kvalitet på bilderna för att vara inskannat.
Björkskogen ser inte så besvärlig ut i sista bilden. Vid Vállásjgårttje och Sjielmágårttje (vattenfallen) utgår jag ifrån att man får söka sig bort ifrån Njoatsosjåhkå för att få en framkomlig väg.
Att hålla sig nära Njoatsosjåhkå kan kanske förenkla tillvaron om man slår läger där det finns åtkomligt vatten.
Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Hej igen. Tack Hans, långt ifrån kvalitén på dina bilder, men om jag minns rätt var det här en av mina första turer då jag fotade med Fujichrome Velvia, så kvaliteten var helt ok trots 35mm film.
Och jag är faktiskt inte helt säker på var bilden i björkskogen är tagen. Tror dock att det var en bit efter vattenfallet. Det enda jag är helt säker på var att vi vek av för att ta oss upp till snödrivan en bit upp på sluttningen. Bäcken vi följer kommer ner från Sähkok. Var under -20 på nätterna så vi tyckte det skulle vara trevligt med en lite varmare sovplats än tältet.
Såhär ser det ut när man ser ner i dalen. Undertecknad på nedre bilden i dåtidens ”ganska” pastellfärgade utstyrsel…..var synlig på långt håll i alla fall 😂
Och jag är faktiskt inte helt säker på var bilden i björkskogen är tagen. Tror dock att det var en bit efter vattenfallet. Det enda jag är helt säker på var att vi vek av för att ta oss upp till snödrivan en bit upp på sluttningen. Bäcken vi följer kommer ner från Sähkok. Var under -20 på nätterna så vi tyckte det skulle vara trevligt med en lite varmare sovplats än tältet.
Såhär ser det ut när man ser ner i dalen. Undertecknad på nedre bilden i dåtidens ”ganska” pastellfärgade utstyrsel…..var synlig på långt håll i alla fall 😂
Jag försökte få grepp om var ni befann er genom att titta på fotot. Fjällen längst bak ser ut som Darregájsse. Jokken från Sähkok ni följde ansluter till Njoatsosjåhkå strax innan Sjielmágårttje. Syftningslinjer i "Minkarta" ger då fler ledtrådar.Hej igen. Tack Hans, långt ifrån kvalitén på dina bilder, men om jag minns rätt var det här en av mina första turer då jag fotade med Fujichrome Velvia, så kvaliteten var helt ok trots 35mm film.
Sluttningarna (uppför) till höger på andra sidan Njoatsosvágge borde vara Vállásj och Vuoksábákte, och ni borde ha befunnit er ungefär här:
MinKarta
Om det blir ohemult kallt ska jag hålla utkik efter en snödriva, men min sovsäck ska klara -29 grader och dessutom har jag ett varmt sovsäckslakan. Jag har också lärt mig att handskas med Optimus Nova och använder Kemetyls lysfotogen som anses bra. Det är 10 år sedan min senaste vintertur så jag håller på att se över handhavandet av diverse utrustning.
Liknande trådar
- Svar
- 19
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 807
- Svar
- 16
- Visningar